برترین مرکز خدمات پرستاری در ایران

تهران، خیابان مدنی شمالی، بالاتراز مترو سبلان،
کوچه رمضانی، پلاک29، واحد3
پشتیبانی 24/7
02177990001
پاسخگوئی شبانه روزی
اعزام نیرو در کمترین زمان
21 اسفند 1402 توسط مدیر سایت 2 دیدگاه

درمان زخم دیابتی با لارو مگس

زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

درمان زخم دیابتی با لارو مگس

لارو درمانی یا ماگوت تراپی روشی است که برای درمان زخم های مزمن از جمله درمان زخم دیابتی و درمان زخم بستر کاربرد دارد. به این ترتیب از لارو گونه ای از مگس به نام لوسیلیا سریکاتا (Lucilia sericata) که در آزمایشگاه بدون ویروس رشد می کند، برای درمان بیماران استفاده می شود.

درمان زخم دیابتی با لارو مگس

عواملی مانند دیابت، سوختگی، تصادفات و پیری هر ساله باعث گسترش زخم در سراسر جهان می شود. این زخم ها اغلب مزمن بوده و در برابر درمان مقاوم هستند. 15 درصد افراد دیابتی به دلیل عوارض این بیماری دچار زخم پا و قطع عضو می شوند، یعنی در هر 30 ثانیه در دنیا یک پا به دلیل دیابت قطع می شود و 80 درصد از این موارد قابل پیشگیری است.

عفونت های باکتریایی و مقاومت آنتی بیوتیکی در محیط ایجاد کننده آنها از مهمترین مشکلات پیش روی مراکز سوختگی است. باکتری های مقاوم به چندین آنتی بیوتیک از دیرباز مشکلات زیادی را برای بیماران بستری در مراکز سوختگی ایجاد کرده است.

بیماری میاز در اثر تهاجم بافتی توسط لاروهای دوپایان ایجاد می شود که در انسان و حیوانات رخ می دهد. همچنین می توان از آنها برای درمان زخم های عفونی و دیابتی، زخم ها، سوختگی ها، آبسه ها و عفونت های استخوانی استفاده کرد که به آن لارو درمانی می گویند. لاروها قرن ها برای درمان زخم ها مورد توجه بوده اند، در سال 1929 اولین پیشرفت ها در این زمینه توسط دکتر ویلیام بیر از دانشگاه جانز هاپکینز انجام شد. در دهه 1940، پیشرفت در تولید و استفاده از آنتی بیوتیک ها تحقیقات درمان لارو را کاهش داد.

لاروها فراتر از آنتی بیوتیک ها عمل می کنند. آنها هم کار آنتی بیوتیک و هم کار جراح انجام می دهند. اگرچه ایده قرار دادن لارو بر روی زخم برای بسیاری از بیماران ناخوشایند است، بنابراین توجه به مطالعاتی که آنزیم های ترشح شده از لارو لوسیلیا سریکاتا را که در درمان زخم موثر هستند شناسایی می کند، برای تولید داروهای نوترکیب از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

لارو درمانی زخم دیابتی

لارو درمانی به عنوان یک روش ترکیبی برای درمان زخم دیابتی استفاده می‌شود. این روش شامل استفاده از پلاکت‌های خونی، ریشه‌ی نیشکر و سایر اجزای طبیعی می‌شود، که به طور خاص برای افرادی که مقاومت به داروهای دیگر دارند مناسب است. لارو درمانی با کمک فرمولاسیون‌های خاص براساس شرایط بیمار قابل تنظیم است و می‌تواند بهبود قابل توجهی در درمان زخم دیابتی داشته باشد. با این حال، مهم است که بیمار حتماً با پزشک خود مشورت کند قبل از هرگونه روش درمانی جدید، به عنوان این روش برای بعضی از بیماران ممکن است مناسب نباشد و عوارض جانبی نیز احتمال وجود دارد.

 

لارو چیست؟

به بچه حشره کرم مانند مگس لارو می گویند. این لاروها از ترشحات خود برای برداشتن بافت مرده و عفونی و بهبود وضعیت زخم و در نتیجه تسریع روند بهبودی آن استفاده می کنند. در حال حاضر «لارو درمانی» به عنوان یک روش تایید شده برای درمان زخم های مزمن در کشورهای مختلف از جمله آمریکا، کانادا، انگلستان و اتحادیه اروپا استفاده می شود.

تولید لارو مگس

لاروهای مورد استفاده برای لارو درمانی، لارو مگس Lucilia sericata هستند که به صورت بهداشتی و کاملاً استریل برای درمان در آزمایشگاه آماده شده و امکان انتقال عفونت ندارند.

عکس لارو مگس

عکس لاور مگس

مراحل لارو درمانی

پرستار سالمند در این روش لاروها را به مدت یک تا دو روز در زخم بیمار قرار می دهند و به این ترتیب لاروها را با بانداژ مخصوص داخل زخم قرار می دهند و سپس با پانسمان مخصوص زخم را به طور کامل می بندند تا بیمار اجازه دهد. برای مشاهده مستقیم فعالیت های لارو بیمار باید پس از مدتی برای خارج کردن لاروها به کلینیک مراجعه کند. زیرا لاروها به مگس تبدیل شده و باعث درد بیمار می شوند. لارو یک تکنیک جراحی میکروسکوپی است که پزشکان برای رفع نقاط ظریف از آن استفاده می کنند.

درمان زخم دیابت با کرم

کرم‌های درمانی برای زخم‌های دیابتی، درمان موثری برای بهبود زخم‌ها و کنترل التهاب و عفونت آن‌ها می‌باشند. برای مثال، کرم‌های حاوی عوامل ضد التهاب مانند دیکلوفناک (Diclofenac) و نانوذرات نقره به عنوان یک ضد عفونی کننده، می‌توانند برای درمان زخم دیابتی مفید باشند. همچنین، برخی کرم های دیگر نیز محتوی موادی هستند که به مرور زمان زخم را هیدراته و تعمیر می‌کنند. خوب است بدانید که فروشندگان کرم های درمانی به شدت تبلیغات خود را برای فروش کرم‌های خاص دارند، لذا بهتر است که برای تجویز هر کرم با پزشک خود مشورت نمایید و از اینکه کرمی که می‌خرید مواد مضر نداشته باشد اطمینان حاصل کنید.

آیا لارو درمانی درد دارد؟

در طول لارو درمانی، ممکن است دردی شبیه به خارش در محل زخم احساس شود. بیمار معمولاً بین 24 تا 30 ساعت پس از شروع درمان این درد را احساس می کند. یعنی زمانی که لاروها به اندازه کافی بزرگ هستند و می توانید متوجه حرکات آنها شوید. پس از برداشتن لارو، درد از بین می رود.

مزایای لارو درمانی

بار میکروبی را در بستر زخم کاهش می دهد.

لایه مرده، پیش سازها و نکروز زخم را تجزیه و از بین می برد.

بافت گرانولاسیون را افزایش می دهد و خون بیشتری را در بستر زخم فراهم می کند.

عوارض جانبی لارو درمانی

عوارض جانبی داروهای لارو درمانی رایج نیست، اما در برخی موارد اتفاق های نادری رخ می دهد.

یکی از عوارض جانبی درمان انگل اضطراب است. بنابراین، آمادگی روانی بیمار قبل از شروع درمان ماگوت تراپی بسیار مهم است.

برای این منظور پس از ویزیت پزشک در منزل تمام مراحل درمان را به طور کامل برای بیمار توضیح می دهیم.

سایر عوارض جانبی شامل درد و خونریزی است.

کاربرد لارو درمانی

لارو درمانی یک روش جراحی برای برداشتن بافت مرده (پیش ساز و نکروز) از انواع زخم های مزمن و جلوگیری از تخریب بیش از حد بافت نرم و رسیدن عفونت به بافت ها و استخوان های زیرین (استئومیلیت) است. ماگوت تراپی روشی امیدوارکننده برای جلوگیری از قطع عضو به ویژه در بیماران دیابتی است.

مکانیسم عمل لاروها

مکانیسم عمل لاروها

عملکرد لاروها به شرح زیر است:

1- در بزاق کرم ساوا آنتی بیوتیک آلانتوئین وجود دارد که در برابر باکتری های مختلف موثر است.

2- لارو ها آمونیاک نیز تولید می کنند که بسیار ضد باکتری است و PH زخم را به حدود 8 یا 8.5 می رساند و تجمع باکتری ها را دشوارتر می کند. در نتیجه سرعت بهبود زخم را افزایش می دهد. 3- کرم ها موهای تیز زیادی روی سر خود دارند و تماس فیزیکی آنها با باکتری ها بیشتر آنها را از بین می برد.

4- لاروها همچنین ماده ای شبیه به اینترلوکین 6 ترشح می کنند که باعث بهبود زخم و فیبروبلاست ها می شود.

5- لاروها همچنین باعث خونرسانی بیشتر به محل زخم شده و حرکات زیادی در زخم انجام می دهند که به آرامی ماساژ می دهند.

فعالیت لاروها هر لحظه زخم را کوچکتر می کند، در حالی که با روش های جراحی زخم بزرگ می شود زیرا همراه با برداشتن قسمت عفونی و نکروزه، بخشی از بافت سالم نیز توسط جراح برداشته می شود. لاروها بافت مرده را از بین می برند و ساخت بافت زنده و سالم را فعال می کنند. آنها زخم را از باکتری ها پاک می کنند، بدون اینکه به بافت های زنده و سالم آسیبی وارد کنند.

این کرم ها از بافت عفونی و نکروزه تغذیه می کنند و خود از زخم خارج می شوند. ماگوت تراپی یک روش شناخته شده برای درمان زخم ها و عفونت های مزمن در سراسر جهان است. در این روش لاروهای حشره استریل پس از جوجه ریزی روی زخم قرار می گیرند و از بافت مرده زخم تغذیه می کنند. هنگامی که لاروها بالغ می شوند، از زخم تغذیه نمی کنند و سپس لاروهای دیگر جایگزین می شوند.

 

فواید عمومی لارو درمانی

فواید عمومی لارو درمانی

۱- در لارو درمانی نیاز به جراحی و برداشتن بافت عفونی نمی باشد.

۲- زمان درمان در این روش کوتاه می باشد زیرا تنها در شرایط پرستاری ویژه هم لازم است که ۳ روز در زخم های عفونی و ۴ماه در زخم های عفونی دیابتی قرار گیرد.

۳- نیاز به بستری شدن در بیمارستان نمی باشد.

۴- هزینه درمان در لارو درمانی کمتر از جراحی است.

۵- در طول درمان فقط نیاز به اکسیژن دارند.

استفاده از لارو مگس برای درمان زخم های دیابتی، زخم ها، سوختگی ها، برای درمان کربونکول ها، انواع خاصی از تومورهای خوش خیم و بدخیم، ناخن ها و… در مواردی که سایر درمان ها مؤثر نیستند یا برای درمان مناسب نیستند بسیار ساده و نسبتا ارزان است. در این روش برخلاف آنتی بیوتیک ها هیچ عارضه ای ایجاد نخواهد کرد. استفاده از لاروتراپی برای ضایعات بدخیم سینه، سوختگی ها، آبسه ها، التهاب های حاد موفقیت آمیز بوده است. در صورت عدم پاسخ به درمان دارویی و جراحی، لاواژ به عنوان آخرین روش درمان زخم مورد استفاده قرار می گیرد. این روش برای بیمارانی که امکان بیرون رفتن از منزل ندارند با نمونه گیری خون در منزل انجام می شود.

لارودرمانی زمانی مفید است که سلامتی بیمار در خطر باشد یا نتواند آنتی بیوتیک ها را تحمل کند. در حالی که سلولهای بیگانه خوار و آنتی‌بیوتیک‌ های خوراکی به خون کافی برای رسیدن به ناحیه  آسیب‌ دیده نیاز دارند. کرم ‌های زخم باز فقط برای شکستن بافت‌ های مرده و پاکسازی زخم از باکتری‌ها به اکسیژن نیاز دارند. این کرم ها همچنین در از بین بردن انواع باکتری ها از جمله استافیلوکوک های مقاوم به متی سیلین موثر هستند.

با استفاده از این روش درمان بیماران دیابتی از یک ماه تا چهار ماه و برای افراد غیر دیابتی از سه روز تا حداکثر 9 روز طول می کشد.

مطالعات در موارد مختلف نشان از توانایی شگفت انگیز لاروهای مگس دارد. لاروها از بافت نکروز تغذیه می کنند و آنها را از بین می برند. بافت پوسیده، عفونی و تخریب شده در این روش به صورت چرک خارج می شود. اما اینکه آیا می توان از آنها برای درمان تومورها استفاده کرد یا خیر موضوعی است که نیاز به تحقیق و مطالعه بیشتر دارد.

در هر صورت، تومور باید سطحی باشد تا لاروها را در خود جای دهد. تومورها به خصوص تومورهای سطحی را می توان با این روش درمان کرد. از آنجایی که لاروها از بافت نکروز تغذیه می کنند و تومور بافت نکروزه را تشکیل می دهد، ممکن است بتوانند این بافت را از بین ببرند.

امروزه پزشکان از کرم های طبی برای درمان زخم ها با برداشتن بافت مرده و تمیز کردن بافت مرده استفاده می کنند.

استفاده از لارو مگس بخشی از یک رشته بزرگتر علم پزشکی به نام بیوتراپی است که در آن موجودات زنده مانند زالو یا زنبور عسل به طور مستقیم به عنوان درمان استفاده می شوند. طرفداران این روش درمانی معتقدند که آینده بیوتراپی امیدوار کننده است. آنها معتقدند که زیست درمانی به بخشی جدایی ناپذیر از مراقبت از زخم تبدیل خواهد شد. در نتیجه 300 میلیون سال است که طبیعت این کار را برای انسان انجام می دهد. ما فقط از این هدیه و موهبت باید نهایت استفاده درست را داشته باشیم.

اگر برای بیمار دیابتی خود در منزل نیازی به درمان با لارو مگس داشتید می توانید از خدمات پرستاری در منزل ارسطو با تمام امکانات آن استفاده کنید.

عنوان های جستجو شده برای این مطلب:

  • https://nurse21 com/درمان-زخم-دیابتی-با-لارو-مگس/
  • https://nurse21 com/درمان-زخم-دیابتی-با-لارو-مگس/#:~:text=لارو درمانی یا ماگوت تراپی درمان بیماران استفاده می شود
  • استفاده از مگس در زخم بستر
درباره مدیر سایت

(02) دیدگاه

  1. Fariba
    2 مرداد 1402

    براى شروع گفتگو فقط شماره ايران را ميتوان وارد كرد

    پاسخ
    • مدیر سایت
      3 مرداد 1402

      سلام به جای + از 00 استفاده کنید لطفا

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *