برترین مرکز خدمات پرستاری در ایران

تهران، خیابان مدنی شمالی، بالاتراز مترو سبلان،
کوچه رمضانی، پلاک29، واحد3
پشتیبانی 24/7
02177990001
پاسخگوئی شبانه روزی
اعزام نیرو در کمترین زمان
18 اسفند 1402 توسط مدیر سایت 0 دیدگاه

چگونه می توان از پرستاری به پزشکی رفت؟

زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

چگونه می توان از پرستاری به پزشکی رفت؟

چگونه می توان از پرستاری به پزشکی رفت؟

اگر شما پرستاری هستید که رویای پزشکی را در سر می پرورانید، این مطالب را دنبال کنید تا با گذر از پرستاری به پزشکی در کشورهای مختلف آشنا شوید. هر ساله بسیاری از دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته پرستاری سعی می کنند بخشی از تخصص خود را با پزشکی تلفیق کنند و از قانون برای تغییر رشته طلایی استفاده کنند، اما ماهیت این تغییر در کشورهای مختلف متفاوت است.

پزشکی همیشه یکی از پرطرفدارترین رشته های تحصیلی در سراسر جهان بوده است، اما پذیرش در این رشته نیز تا حد زیادی به دلیل تقاضای زیاد و کمبود ظرفیت باقی مانده است. در ایران کنکور پزشکی به عنوان یکی از سخت ترین موانع تحصیل در این رشته شناخته می شود، به طوری که بسیاری از متقاضیان تحصیل در رشته های پیراپزشکی دیگر مانند پرستاری را شروع کردند و همیشه تمایل به تغییر رشته داشتند.

ظرفیت آزمون لیسانس به پزشکی محدود به 20 الی 30 نفر می باشد و متقاضیان زیاد دارد. توجه داشته باشید که فارغ التحصیلان تمامی رشته های علوم پایه، فنی مهندسی، پزشکی و علوم انسانی در این آزمون می توانند شرکت کنند، بنابراین آزمون ورودی لیسانس به پزشکی دشوارتر از قبولی در رشته پزشکی از کنکور تجربی  است و باید سخت تلاش کرد.

شرایط تغییر رشته از پرستاری به پزشکی

شرایط تغییر رشته از پرستاری به پزشکی

اگرچه پرستاری و پزشکی هر دو به گروه ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی تعلق دارند، اما از نظر کمی و کیفی به طور متفاوتی آموزش می بینند. در رشته پرستاری نیز سطوح مختلفی از تخصص وجود دارد. برخی از مشاغل پرستاری نیاز به مدرک دانشگاهی در یک رشته خاص دارند و در برخی موارد مدرک لیسانس لازم نیست.

با همه این حرف ها، متقاضی برای پزشک شدن باید علاوه بر مدرک پرستاری، مدرک پزشکی را نیز به طور مستقل گذرانده باشد. کارشناسان معتقدند که مدرک کارشناسی پرستاری لزوماً شامل تمام مطالب تخصصی برای پذیرش در دانشکده پزشکی یا MCAT نیست و پرستاران باید چندین دوره اصلی را برای تغییر رشته پزشکی بگذرانند.

اگر پس از اخذ دیپلم دبیرستان یا پیش دانشگاهی برای تحصیل پزشکی در یک کشور خارجی اقدام می کنید، در اکثر موارد مدرک دیپلم، معدل و نمره زبان شما ملاک پذیرش در دوره آموزش پزشکی خواهد بود. حال اگر پس از اخذ مدرک لیسانس در یکی از زیرشاخه های علوم پزشکی مانند پرستاری به تحصیل در این رشته ادامه دهید، احتمالاً شرایط ورود شما راحت خواهد بود؛ زیرا برخی از دروس علوم پایه را گذرانده اید.

درست است که پرستاران در زمان ارائه خدمات پرستاری در منزل دستورات پزشکان را اجرا می کنند، اما روش های نظری و عملی آنها یکسان نیست. اگر از همدلی با بیماران و اصلاح رفتار لذت می برید، برای یک رشته پرستاری ایده بدی نیست، اما اگر به تشخیص بیماری ها و ایجاد برنامه های درمانی علاقه مند هستید، امکان تغییر مسیر شغلی شما از پرستاری تا پزشکی در ایران و سایر کشورها بسیار خوب است.

در این قسمت ابتدا به مراحل تغییر رشته از پرستاری به پزشکی که در اکثر کشورهای دنیا باید به صورت عادی طی شود اشاره می کنیم و سپس شرایط ویژه این تغییر را در برخی از کشورهای پرمدعا بررسی می کنیم. این مراحل کلی عبارتند از:

مرحله 1: مدرک لیسانس بگیرید

به طور خاص، متقاضی باید دارای مدرک لیسانس در رشته پرستاری یا BSN باشد. این پرستار بخش زیادی از کلاس های مورد نیاز در رشته پزشکی را گذرانده و به زودی تحصیلات پزشکی خود را تکمیل خواهد کرد.

مرحله 2: در آزمون MCAT شرکت کنید

مرحله بعدی شرکت در آزمون پذیرش کالج پزشکی یا MCAT است. این آزمون باید ظرف سه سال پس از ارسال درخواست تغییر رشته انجام شود. MCAT یک آزمون آنلاین استاندارد است که مهارت های حل مسئله، تفکر انتقادی، تحلیل نوشتاری و دانش علمی دانشجو را ارزیابی می کند.

توجه داشته باشید که حتی اگر در این آزمون با مدرک لیسانس یا فوق لیسانس شرکت می کنید، باید تمرین کافی داشته باشید، زیرا این آزمون به دانش واقعی شما از مراقبت های بهداشتی بستگی ندارد. بسیاری از متقاضیان معمولاً در سال آخر دوره کارشناسی خود در آزمون MCAT شرکت می کنند.

MCAT که در واقع یک آزمون پذیرش کالج پزشکی است، برای پذیرش در موسسات پزشکی و دانشگاه های استرالیا، ایالات متحده و کانادا طراحی شده است. سایر کشورهایی که مهاجر پذیرش می کنند اغلب بر اساس رزومه تحصیلی پذیرش انجام می شود یا در برخی موارد امتحان خاص خود را دارند که باید در دانشگاهی که برای آن درخواست می دهند شرکت کنند.

مرحله 3: درخواست ارسال کنید

پس از قبولی در آزمون MCAT، متقاضی باید نمره خود را به همراه سایر مدارک اعلام شده به دانشگاه مورد نظر ارسال کند. برخی از دانشگاه‌ها تمایل بیشتری به پذیرش دارندگان مدرک پرستاری دارند، زیرا معتقدند که برای دکتر شدن صلاحیت بیشتری دارند، بنابراین در انتخاب دانشگاه و کشور برای تحصیل دقت لازم است.

مرحله 4: ادامه تحصیل

برنامه های آموزشی پرستاری – پزشکی معمولاً دوره های ۴ساله است که دو سال اول آن به تئوری و دو سال آخر به عمل بالینی اختصاص دارد. همچنین، اگر رزومه تحصیلی قابل توجهی دارید، ممکن است واجد شرایط دریافت بورسیه باشید.

تغییر رشته از پرستاری به پزشکی در ایران

تغییر رشته از پرستاری به پزشکی در ایران

در ایران یک پرستار برای دکتر شدن باید مرحله لیسانس به پزشکی را با نمره بالا طی کند. ذکر این نکته ضروری است که فارغ التحصیلان رشته پرستاری و مامایی واجد شرایط شرکت در این آزمون هستند، اما افرادی که دارای مدرک لیسانس در سایر رشته ها هستند نیز می توانند برای این آزمون اقدام کنند و حتی در مراکز خصوصی به عنوان پرستار سالمند مشغول به کار شوند.

در نوع کارشناسی دانشگاه تهران محدودیتی وجود ندارد و می توان برای لیسانس از دانشگاه سراسری، آزاد، پیام نور و … اقدام کرد.

شرایط عمومی شرکت در آزمون لیسانس پزشکی در ایران:

حداکثر سن 25 سال

معدل دیپلم دبیرستان از 18

میانگین نمرات لیسانس بالای 16

داشتن مدرک زبان انگلیسی

البته برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط معدل هر سال در هر زمان به سایت دانشگاه تهران مراجعه کنید تا آخرین شرایط تایید شده را دریافت کنید. همچنین برخی از گروه ها مانند برترین های المپیاد ملی و خارجی، دانش آموزان نمونه ملی، مخترعین و … از معدل معاف هستند.

در خصوص مدرک زبان، ارائه این مدرک هنگام ثبت نام در آزمون الزامی نیست، اما در صورت قبولی، برای شرکت در مصاحبه باید مدارک زبان MHLE، MSRT، IELTS یا TOEFL ارائه شود.

لازم به ذکر است که پذیرش در آزمون کارشناسی به پزشکی حداکثر 20 الی 30 نفر می باشد و با توجه به اینکه فارغ التحصیلان کلیه گروه های دانشگاهی مجاز به شرکت در این آزمون هستند ممکن است دشوارتر از پذیرش اولیه در این آزمون باشد. از طریق آزمون تجربی البته پرستاران با توجه به دانش حرفه ای خود در این زمینه شانس بیشتری برای پذیرش دارند.

 

شرایط ادامه تحصیل از پرستاری به پزشکی در کشورهای دیگر

شرایط تحصیل در مقطع دکتری در خارج از کشور از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است. همچنین باید توجه داشت که آیا کشور مورد نظر مایل به پذیرش دانشجوی پرستاری در دانشکده پزشکی است یا خیر؟ به عنوان مثال مجارستان داوطلبانی را می پذیرد که علاوه بر داشتن مدرک دکترا، مدرک بین المللی زبان انگلیسی نیز داشته باشند.

متقاضیان تحصیل در مقطع دکترا در کانادا باید ابتدا یک دوره مقدماتی 3 تا 4 ساله در علوم پایه را بگذرانند و در آزمون MCAT شرکت کنند. پس از قبولی در این آزمون می توانند وارد دانشگاه های پزشکی کانادا شوند. این در حالی است که برخی از کشورها دارای خوابگاه هستند، بنابراین دانشجویان هزینه کمتری برای اقامت پرداخت می کنند.

 

 

 

عنوان های جستجو شده برای این مطلب:

  • https://nurse21 com/چگونه-می-توان-از-پرستاری-به-پزشکی-رفت؟/
درباره مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *