برترین مرکز خدمات پرستاری در ایران

تهران، خیابان مدنی شمالی، بالاتراز مترو سبلان،
کوچه رمضانی، پلاک29، واحد3
پشتیبانی 24/7
02177990001
پاسخگوئی شبانه روزی
اعزام نیرو در کمترین زمان
18 اسفند 1402 توسط مدیر سایت 0 دیدگاه

اولین پرستار جهان

زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

اولین پرستار جهان

بیوگرافی فلورانس نایتینگل و مرگ اواولین پرستار جهان

فلورانس نایتینگل یک شخصیت هیجان انگیز در پرستاری بود که تأثیر زیادی بر سیاست مراقبت های بهداشتی در قرن 19 و 20 داشت. او به خاطر پیاده روی های شبانه اش با چراغ قوه برای کمک به مجروحان معروف بود و به «بانوی فانوس به دست» معروف شد.

فلورانس نایتینگل در خانواده ای ثروتمند به دنیا آمد مورد انتظار بود به عنوان یک دختر مرفه کارهایی انجام دهد ولی اغلب او این مرتبه اجتماعی خود را نادیده می گرفت. فلورانس از دوران کودکی به پرستاری علاقه داشت. در طول جنگ کریمه او و گروهی از پرستاران بهداشت را در بیمارستان های بریتانیا بهبود بخشیدند و تعداد تلفات را کاهش دادند. نوشته های او توانست سلامت جهان را متحول کند. فلورانس در زمان خود مبارز بزرگی بود و در 13 اوت 1910 در لندن درگذشت.

 

بیوگرافی  فلورانس نایتینگل و دوران کودکی

نایتینگل در 12 مه 1820 در فلورانس ایتالیا به دنیا آمد، شهری که به نام او نام‌گذاری شد. خانواده او بخشی از طبقه اجتماعی ثروتمند بریتانیا بودند. مادرش فرانسیس نایتینگل از خانواده ای بازرگان بود و اغلب با افراد مشهور ارتباط داشت.

گفته می ‌شود که با وجود علاقه مادرش، نایتینگل علاقه چندانی به موقعیت‌های اجتماعی نداشت و ترجیح می ‌داد زیاد درگیر این حواشی نشود. ویلیام ادوارد نایتینگل پدر نایتینگل صاحب دو ملک بزرگ در امبلی، همپشایر و دیگری در لیهورست، دربی شایر بود.

فلورانس نایتینگل دارای تحصیلات کلاسیک از جمله ریاضیات آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی بود. او از کودکی در امور خیریه فعالیت داشت و به بیماران و فقرای روستاهای اطراف خدمت می کرد. با گذشت زمان وقتی فلورانس  متوجه اهمیت مراقب سالمند در منزل در رفتار پدر شد؛ سرانجام به این نتیجه رسید که به پرستاری علاقه دارد و معتقد بود که این حرفه دعوت الهی اوست.

هنگامی که فلورانس تمایل خود را برای پرستار شدن برای والدینش ابراز کرد، آنها ناراضی بودند و او را از ادامه تحصیل منع کردند. در دوران ویکتوریا که زنان بریتانیایی تقریباً هیچ حق مالکیتی نداشتند، انتظار می رفت که او این حرفه را که مورد تحقیر طبقه بالا بود، انتخاب نکند. ولی برخلاف تصور عموم فلورانس با اشتیاق زیادی وارد این حرفه شد.

در سال 1849، نایتینگل پیشنهاد ازدواج لرد ریچارد مونکتون میلنز را که سال ‌ها او را دوست داشت، رد کرد. فلورانس در توضیح رد خواستگاری ریچارد این گونه گفت که اگرچه او را با حکمت و سخنان عاشقانه الهام کرد، اما “اخلاق کار” او چیزی بیش از زندگی می طلبد.

فلورانس مصمم بود به دنبال عشق واقعی خود برود، حتی اگر والدینش مخالف بودند. نایتینگل سرانجام در سال 1850 درخواست داد تا دانشجوی پرستاری در کالج رهبران مذهبی در کایزرسورث شود.

 

فلورانس نایتینگل  و حضور در جنگ کریمه

فلورانس نایتینگل و حضور در جنگ کریمه

در اوایل دهه 1850، نایتینگل به لندن بازگشت و به عنوان پرستار در بیمارستان هارلی مشغول به کار شد. عملکرد او در آنجا به گونه ای بود که همه را تحت تاثیر قرار داد و به سمت سرپرست ارتقا یافت.

نایتینگل نیز در بیمارستان میدلسکس داوطلب شد. با شیوع وبا، فلورانس با شرایط غیربهداشتی و گسترش سریع بیماری مواجه بود. به همین دلیل او بهبود اقدامات بهداشتی را یکی از وظایف اصلی خود قرار داد و توانست مرگ و میر بیمارستانی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. همچنین خدمات پرستاری در منزل برای بیماران را به دیگران آموزش داد.

در اکتبر 1853، با آغاز جنگ کریمه نیروهای ترکیبی بریتانیا و فرانسه برای کنترل قلمرو عثمانی با امپراتوری روسیه جنگیدند. در این زمان بیش از هزار سرباز بریتانیایی به دریای سیاه اعزام شدند، جایی که منابع به سرعت کاهش یافت. در سال 1854، کمتر از 18000 سرباز در بیمارستان های نظامی بستری شدند.

در آن زمان در بیمارستان های کریمه هیچ پرستاری وجود نداشت. پس از نبرد آلما، انگلستان نیز به دلیل بی توجهی به سربازان بیمار و مجروح خود، با شرایط فوق العاده غیربهداشتی مواجه شد.

 

بیوگرافی فلورانس نایتینگل و جوایز

یک سال و نیم نایتینگل در اسکوتاری ماند و پس از پایان جنگ کریمه در تابستان 1856 آنجا را ترک کرد و به لیهورست خانه کودکی خود بازگشت. در همین زمان او با استقبال خوبی روبرو شد و این برای او بسیار تعجب آور بود. ملکه ویکتوریا برای تشکر از کارهای  نایتینگل یک «جواهر نایتینگل» و جایزه 250000 دلاری از سوی دولت بریتانیا تقدیم کرد.

فلورانس تصمیم گرفت از این پول برای رسیدن به اهدافش استفاده کند. در سال 1860، او بودجه تأسیس بیمارستان سنت توماس را که محل مدرسه آموزش پرستاران نایتینگل بود، تأمین کرد. او به چهره ای محبوب در میان مردم تبدیل شد. شعرها، ترانه ها و نمایشنامه های زیادی به افتخار او سروده شده است.

زنان جوانی که آرزوی شبیه شدن به او را داشتند، حتی زنان ثروتمند طبقه بالای جامعه که می خواستند از او الگوبرداری کنند، شروع به ثبت نام در دانشکده پرستاری کردند. به خاطر رشادت و دلیری که نایتینگل در این حرفه به عنوان یک زن از خود نشان داد دیگر طبقات بالای پرستاری این شغل را مسخره نمی کرد بلکه آن را به عنوان حرفه شریفی یاد می کنند.

نایتینگل بر اساس مشاهدات خود در طول جنگ کریمه، یادداشتی درباره سلامت، کارایی و بیمارستان‌های مؤثر در ارتش بریتانیا نوشت که در گزارشی جامع در سال 1858 منتشر شد. این گزارش شامل تجزیه و تحلیل تجربیات وی و پیشنهاد اصلاحات برای سایر بیمارستان های نظامی بود.

تحقیقات او منجر به بازسازی کامل اداره جنگ از جمله تأسیس کمیسیون سلطنتی بهداشت ارتش در سال 1857 شد. فلورانس نایتینگل همچنین به دلیل مهارت های آماری خود، بر اپیدمیولوژی پزشکی تأثیر گذاشت و نمودارهایی از مرگ و میر بیماران در اسکوتاری ایجاد کرد.

در اواخر سال 1854، نایتینگل نامه‌ای از وزیر جنگ سیدنی هربرت دریافت کرد که از او می‌ خواست سپاهی از پرستاران را برای مراقبت از سربازان بیمار و مجروح در کریمه سازماندهی کند. او با کنترل کامل، بلافاصله گروهی متشکل از ده ها خواهر را جمع کرد و با آنها به کریمه سفر کرد.

 

بیوگرافی فلورانس نایتینگل و اواخر زندگی

نایتینگل در اسکوتاری به تب مالت یا همان تب کریمه مبتلا شد. بیماری فلورانس هرگز به طور کامل بهبود نیافت و از سن 38 سالگی او را خانه نشین کرد. با این وجود، نایتینگل به کار خود در رختخواب ادامه داد.

با اقامت در میفیر  همچنان با سیاستمدارانی که از اصلاحات بهداشتی حمایت می کنند مصاحبه می کرد.  رختخواب ماندن هیچگاه نتوانست فلورانس را از کارهای خود باز دارد. در سال 1859، او یادداشت های خود را در مورد بیمارستان ها منتشر کرد که بر نحوه صحیح اداره یک بیمارستان غیرنظامی تمرکز داشت.

در طول جنگ داخلی آمریکا بیشتر بزرگان کشور در مورد چگونگی مدیریت بهتر بیمارستان های صحرایی با او مشورت می کردند. نایتینگل همچنین به عنوان یک افسر بهداشت عمومی در هند برای ارتش و غیرنظامیان خدمت کرد، اگرچه او هرگز به هند سفر نکرد.

در سال 1907 توسط پادشاه ادوارد نشان شایستگی به او اعطا شد و سال بعد نشان آزادی شهر لندن به او اعطا شد و اولین زنی بود که این افتخار را گرفت. در نودمین سالگرد تولدش، در ماه مه 1910 پیام جشنی از پادشاه جورج دریافت کرد.

 

بیوگرافی فلورانس نایتینگل و مرگ او

بیوگرافی فلورانس نایتینگل و مرگ او

در آگوست 1910، نایتینگل بیمار شد، اما به نظر می رسد که در حال بهبودی است و گفته می شود که روحیه خوبی دارد. یک هفته بعد، در غروب جمعه 12 اوت 1910، یک سری علائم ترسناک در او ظاهر شد و در گذشت.

شنبه، 13 آگوست، یعنی روز بعد فوت فلورانس در خانه اش در لندن افراد زیادی برای مراسم تشییع جنازه او گرد هم آمدند. مردم با این کار می خواستند از نایتینگل که جان خود را برای جلوگیری از بیماری و یافتن آرامش و اطمینان بخشیده است، احترام کنند.

به احترام آخرین آرزوهای او، بستگان نایتینگل از برگزاری مراسم تشییع جنازه باشکوه خودداری کردند. “زن با چراغ” در قطعه خانوادگی خود در سنت، ایست ولو، کلیسای مارگارت، در همپشایر، انگلستان به خاک سپرده شد.

موزه نایتینگل فلورانس که در محل مدرسه اصلی آموزش پرستاران نایتینگل واقع شده است، بیش از 2000 اثر هنری را در خود جای داده است که به یاد زندگی و حرفه “فرشته کریمه” است. تا به امروز، نایتینگل توانسته به عنوان پیشگام پرستاری مدرن در بین جهانیان شناخته شود و همیشه همگان قرار گرفت.

عنوان های جستجو شده برای این مطلب:

  • https://nurse21 com/اولین-پرستار-جهان/
  • صندلی حمام سالمند
درباره مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *