برترین مرکز خدمات پرستاری در ایران

تهران، خیابان مدنی شمالی، بالاتراز مترو سبلان،
کوچه رمضانی، پلاک29، واحد3
پشتیبانی 24/7
02177990001
پاسخگوئی شبانه روزی
اعزام نیرو در کمترین زمان
21 اسفند 1402 توسط مدیر سایت 8 دیدگاه

نحوه استفاده از پالس اکسیمتر در منزل

زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

نحوه استفاده از پالس اکسیمتر در منزل

با افزایش شیوع ویروس کرونا، برخی از وسایل پزشکی برای عموم مردم مفیدتر شده است. تنگی نفس و کمبود اکسیژن در خون از شایع ترین مواردی است که افراد مبتلا به کووید-19 تجربه می کنند. پس از همه گیر شدن این ویروس، بسیاری از کارشناسان و پزشکان به بیماران توصیه کردند که از اکسیژن سنج یا پالس اکسیمتر در منزل استفاده کنند یا با اجاره دستگاه اکسیژن ساز کار خود را راحت تر کنند. به این ترتیب با کنترل میزان اکسیژن خون، افراد از روند بیماری خود مطلع شده و در زمان مناسب برای درمان به بیمارستان مراجعه می کنند.

نحوه استفاده از پالس اکسیمتر در منزل

پالس اکسیمتر چیست؟

همانطور که از نام این دستگاه پیداست، قابلیت اندازه گیری اکسیژن خون در بدن را دارد. اکثر پالس اکسیمترها ضربان قلب را در دقیقه اندازه گیری و نمایش می دهند. با استفاده از این دستگاه می توانید میزان اکسیژن خون و ضربان قلب بیمار خود را در ساعات مختلف روز کنترل کنید.

دستگاه اشباع اکسیژن خون یک آزمایش غیر تهاجمی و بدون درد است که میزان اشباع اکسیژن یا میزان اکسیژن خون را اندازه گیری می کند. این می تواند به سرعت تغییرات کوچک در اکسیژن رسانی به قسمت های مختلف و دور از قلب از جمله پاها و بازوها را تشخیص دهد.

 

فیلم آموزشی کار با دستگاه پالس اکسیمتر

به طور موثر پالس اکسیمتر یک دستگاه کوچک و مشابه است که به قسمتی از بدن مانند انگشت پا یا گوش متصل می شود. این دستگاه معمولاً روی انگشت قرار می گیرد و اغلب در یک محیط مراقبت ویژه مانند اورژانس یا بیمارستان استفاده می شود. در زمان ویزیت پزشک در منزل، افرادی مانند متخصصان ریه، ممکن است از آن استفاده کنند.

انواع دستگاه پالس اکسیمتر

یکی از رایج ترین انواع اکسیژن سنج، پالس اکسیمتر انگشتی است که با نوک انگشت میزان اکسیژن خون را اندازه گیری می کند. نمونه دیگری از این تجهیزات پزشکی در بیمارستان ها و کلینیک ها بسیار مفید است. در این دستگاه میزان تنفس و ضربان قلب به صورت جداگانه بر روی صفحه نمایش نشان داده می شود.

پالس اکسیمتر مچ دست این یکی دیگر از وسایل پزشکی است که روی مچ دست بیمار قرار می گیرد. این مدل عمدتاً در مراکز درمانی نیز کاربرد دارد. دستگاه اکسیژن سنج مدل دستی یکی از دقیق ترین دستگاه های پزشکی است که نسبت به مدل های دیگر از سرعت عملکرد بالاتری برخوردار است. برخی از این دستگاه ها توانایی اندازه گیری اکسیژن خون را از طریق انگشت شست، بینی یا لاله گوش دارند. مطالعه کنید: شاد نگه داشتن سالمندان

 

هدف از استفاده از پالس اکسیمتر

هدف از استفاده از پالس اکسیمتر

هدف پالس اکسیمتر بررسی توانایی قلب برای پمپاژ اکسیژن در بدن است. از این دستگاه می توان برای نظارت بر سلامت افراد مبتلا به هر بیماری که می تواند بر سطح اکسیژن خون تأثیر بگذارد، به ویژه زمانی که در بیمارستان یا  icu  در منزل هستند، استفاده کرد. الزامات استفاده از پالس اکسیمتر شامل موارد زیر است:

بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD)

آسم

ذات الریه

سرطان ریه

کم خونی

حمله قلبی یا نارسایی قلبی

نقایص مادرزادی قلب

 

موارد استفاده پالس اکسیمتر

کاربردهای مختلفی برای پالس اکسیمتر وجود دارد، از جمله:

برای ارزیابی نحوه عملکرد یک داروی جدید ریه

برای ارزیابی اینکه آیا فردی برای تنفس نیاز به کمک دارد یا خیر

برای ارزیابی میزان مفید بودن ونتیلاتور

کنترل سطح اکسیژن در حین یا بعد از جراحی بیماری که نیاز به آرام بخش دارد توسط پرستار سالمند در منزل

برای تعیین اینکه مکمل اکسیژن درمانی چقدر موثر است، به خصوص اگر درمان جدید باشد

برای ارزیابی دقیق توانایی بیمار برای تحمل افزودن به فعالیت بدنی

برای ارزیابی اینکه آیا فرد به طور دوره ای در طول خواب نفس می کشد، به عنوان مثال در موارد آپنه خواب

 

پالس اکسیمتر چگونه کار می کند؟

یک پالس اکسیمتر از دو صفحه تشکیل شده است که به هم متصل شده اند و یک انگشت بین دو صفحه قرار می گیرد. منبع نور در صفحه زیرین قرار می گیرد که نور قرمز و مادون قرمز ساطع می کند. در واقع این نور رنگ و حرکت گلبول های قرمز را تشخیص می دهد و بر این اساس میزان اکسیژن خون را محاسبه می کند.

یک وسیله کوچک مانند یک گیره در حین خواندن پالس اکسیمتر روی انگشت، گوش یا پا قرار می گیرد. یک پرتو کوچک نور از طریق انگشت وارد خون می شود و میزان اکسیژن را اندازه گیری می کند. این کار را با اندازه گیری تغییرات در جذب نور از خون یا اکسیژن انجام می دهد. این یک فرآیند بدون درد است.

بنابراین یک پالس اکسیمتر می تواند میزان اشباع اکسیژن را همراه با ضربان قلب به شما بگوید.

برای اندازه گیری دقیق اشباع اکسیژن، این ابزار با توجه به رنگ روشن و تیره گلبول های قرمز کار می کند. رنگ های روشن نشان دهنده گلبول های قرمز خونی است که حاوی خون اکسیژن دار هستند. به این ترتیب تعداد رنگ های روشن و تیره با یکدیگر مقایسه شده و به صورت درصد نشان داده می شود. همچنین می توانید ضربان قلب خود را همزمان مشاهده کنید.

پالس اکسیمتر را می توان در هر دو بخش سرپایی و بستری به کار برد. در برخی موارد، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که یک دستگاه سنجش ضربان قلب در خانه داشته باشید. فرآیند پالس اکسیمتری را می توان به شرح زیر بیان کرد:

چنین وسیله ای مانند گیره معمولاً روی انگشت، گوش یا پا قرار می گیرد. ممکن است فشار کمی احساس کنید، اما هیچ درد یا فشاری وجود ندارد. در برخی موارد، یک پروب کوچک ممکن است به انگشت یا پیشانی شما چسبانده شود. اگر به انگشت شما وصل شده باشد، از شما خواسته می شود که ناخن را تمیز کنید.

پروب را تا زمانی که لازم است برای نظارت بر پالس و اشباع اکسیژن نگه دارید. هنگام نظارت بر ظرفیت فعالیت بدنی، این سطح در طول زمان تمرین و ریکاوری خواهد بود. در حین جراحی، پروب پشت بازو قرار می گیرد و پس از بیدار شدن از خواب خارج می شود و دیگر تحت نظارت نیست.

پس از اتمام آزمایش، گیره یا پروب برداشته می شود. شما می توانید همه این مراحل را با کمک تیم متخصص و حرفه ای خدمات پرستاری در منزل ارسطو به راحتی و بدون هیچ دغدغه ای انجام دهید و به کمک پزشک معالج نتیجه را تفسیر کنید:

پالس اکسیمتر معمولاً یک آزمایش نسبتاً دقیق است. این امر به ویژه در هنگام استفاده از تجهیزات باکیفیت که در اکثر مطب ها یا بیمارستان ها وجود دارد صادق است. این نتایج همیشه در 2 درصد واقعیت نتیجه می دهند. به عنوان مثال، اگر میزان خواندن شما 82 درصد باشد، اشباع اکسیژن فعلی شما می تواند بین 80 تا 84 درصد باشد. با این حال، کیفیت شکل موج و قضاوت فردی باید در نظر گرفته شود. عواملی مانند حرکت دادن دست ها، دمای بدن یا لاک ناخن می توانند بر روی دقت پالس اکسیمتر تأثیر بگذارند.

در واقع، بیش از 89 درصد خون شما باید حامل اکسیژن باشد. مقدار خنکی سلول ها و بدن را زنده نگه می دارد. اگرچه اشباع اکسیژن زیر این سطح بی ضرر در نظر گرفته می شود، سطوح مکرر یا مزمن اشباع اکسیژن می تواند باعث آسیب شود.

سطح استاندارد اکسیژن خون چقدر است؟

به طور معمول، میزان اکسیژن خون در افراد سالم بین 95 تا 100 درصد است. این عدد به طور طبیعی به شرایط و عوامل مختلفی بستگی دارد که قبل از اندازه گیری باید در نظر بگیریم. اگر سطح اکسیژن خون به زیر 94 درصد رسید، توصیه می شود اقدامات لازم برای کنترل وضعیت بیمار انجام شود. معمولا بیشتر افراد برای این کار از انگشت اشاره خود استفاده می کنند. برخی از کارشناسان برای اندازه گیری دقیق به انگشت وسط اشاره می کنند، اما محاسبه دقیق با انگشت اشاره نیز مشکلی ندارد. اگر از پالس اکسیمتر برای ارزیابی موفقیت اکسیژن درمانی مکمل استفاده می کنید، به عنوان مثال، اگر سطح اکسیژن شما پایین است، ممکن است به اکسیژن بیشتری نیاز داشته باشید. پس بهتر است در اولین فرصت از طریق اعزام آمبولانس به محل به بیمارستان منتقل شده و تحت درمان جدی و اصولی قرار گیرید.

اشباع اکسیژن 95 درصد برای بیشتر افراد سالم طبیعی و عادی است. میزان 92 درصد نشان دهنده هیپوکسمی بالقوه یا کمبود اکسیژن در بافت های بدن است.

 

 

نکات مهم هنگام استفاده از پالس اکسیمتر

نکات مهم هنگام استفاده از پالس اکسیمتر

برای نتایج مناسب، بهتر است لاک ناخن یا ناخن مصنوعی را روی انگشتان خود نزنید.

اگر نوک انگشتان شما سرد است، قبل از قرار دادن آنها در دستگاه، آنها را با حرارت ماساژ دهید.

قبل از استفاده از دستگاه اکسیژن سنج انگشتان خود را از عرق یا رطوبت تمیز کنید.

توجه داشته باشید که نوک انگشت باید کاملا روی منبع نور باشد.

هنگام اندازه گیری سطح اکسیژن خون، دست و انگشت خود را ثابت نگه دارید.

افزایش یا کاهش فشار خون می تواند باعث این اختلال شود.

اگر بیمار دارای لاک ناخن یا ناخن مصنوعی است، می توانید کناره های انگشت را داخل پالس اکسیمتر قرار دهید.

به دلیل باتری کم، ممکن است دستگاه خوانش دقیق اکسیژن خون و ضربان قلب را نشان ندهد.

پس از اتمام تست، اپراتور شما بلافاصله نتایج قابل خواندن را دریافت خواهد کرد. این به آنها کمک می کند تصمیم بگیرند که آیا آزمایشات و درمان بیشتری نمونه گیری خون در منزل نیاز است یا خیر.

عنوان های جستجو شده برای این مطلب:

  • https://nurse21 com/نحوه-استفاده-از-پالس-اکسیمتر-در-منزل/
  • https://nurse21 com/نحوه-استفاده-از-پالس-اکسیمتر-در-منزل/#:~:text=یک وسیله کوچک مانند یک یک فرآیند بدون درد است
  • https://nurse21 com/نحوه-استفاده-از-پالس-اکسیمتر-در-منزل/#:~:text=نکات مهم هنگام استفاده از پالس اکسیمتر&text=قبل از استفاده از دستگاه تواند باعث این اختلال شود
  • نحوه کار با پالس اکسی متری
  • نحوه کار با پالس اکسیمتر انگشتی
درباره مدیر سایت

(08) دیدگاه

  1. جاوید
    16 آبان 1401

    این مطالب خیلی مفید و عالی بود ممنون از توضیحات خوبتون درود بر شما

    پاسخ
    • مدیر سایت
      16 آبان 1401

      سلام بسیار خرسندیم از اینکه مقاله برای شما مفید واقع شده

      پاسخ
  2. حجت اله جابری
    22 اسفند 1401

    سلام
    لطف بفرمایید
    بگویید زمان نگهداری انگشت در دستگاه سنجش اکسیژن چه مقدار است
    باتشکر

    پاسخ
    • مدیر سایت
      25 اسفند 1401

      درود بر شما جناب جابری
      بین 3 تا 6 ثانیه برای اینکه دقیقا سطح اکسیژن خود را مشخص کنید حداقل سه مرتبه این کار را انجام بدید میانگینی ک به دست میاد اون میشه سطح اکسیژن شما
      با تشکر از دیدگاهتون

      پاسخ
      • فرامرز
        18 بهمن 1402

        آیا برای مدت طولانی به انگشت وصل باشه مثلاً چند ساعت ضرر داره

        پاسخ
        • مدیر سایت
          7 اسفند 1402

          درود بر شما برای چند ساعت پشت سرهم ضرر خاصی نداره ولی بهتره که انجام نشه هم برای سلامتی خودتون و هم دستگاه

  3. احمد
    22 اردیبهشت 1402

    ممنون از توضیحات شما
    میزان مناسب ضربان قلب اعلام نشده است.

    پاسخ
    • مدیر سایت
      23 اردیبهشت 1402

      ضربان قلب طبیعی در حالت استراحت ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، اما برای بیشتر بزرگسالان ، بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه است.
      ضربان قلب کودکان به طور معمول سریعتر از بزرگسالان است. ضربان قلب طبیعی در حالت استراحت برای کودک شش تا ۱۵ ساله بین ۷۰ تا ۱۰۰ ضربان در دقیقه است.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *