برترین مرکز خدمات پرستاری در ایران

تهران، خیابان مدنی شمالی، بالاتراز مترو سبلان،
کوچه رمضانی، پلاک29، واحد3
پشتیبانی 24/7
02177990001
پاسخگوئی شبانه روزی
اعزام نیرو در کمترین زمان
21 اسفند 1402 توسط مدیر سایت 0 دیدگاه

موارد استفاده از دستگاه بای پپ

زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

موارد استفاده از دستگاه بای پپ

موارد استفاده از دستگاه بای پپ

دستگاه فشار مثبت راه هوایی دو سطحی (BiPAP) نوعی ونتیلاتور است که برای بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی و ریوی استفاده می شود و فشار لازم برای دم و بازدم را برای بیمار فراهم می کند. این دستگاه در محیط های درمانی و خانگی به تشخیص ویزیت پزشک در منزل قابل استفاده بوده و از مشتقات ونتیلاتور می باشد. بیشترین استفاده از این دستگاه زمانی است که بیمار در خواب است. دستگاه Bi-Pep برای درمان بیماری های زیر استفاده می شود:

  1. آپنه تنفسی: آپنه که به آپنه خواب نیز معروف است، در واقع قطع تنفس در هنگام خواب است. در طول خواب، ماهیچه های راه هوایی شل می شوند، اما راه های هوایی ممکن است باریک یا بسته شوند. در این مرحله تنفس متوقف می شود. در نتیجه این مشکل، به خصوص اگر تعداد زیادی وقفه تنفسی بین 50 تا 100 وجود داشته باشد، اکسیژن رسانی به مغز کاهش می یابد و علاوه بر عدم هوشیاری بیمار در طول روز، در نهایت منجر به مشکلات جدی مانند مانند فشار خون بالا، سکته مغزی و بیماری قلب خواهد بود.
  2. پنومونی: این بیماری عفونت دستگاه تنفسی تحتانی است که توسط باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و انگل ها ایجاد می شود. این عوامل از طریق دهان، بینی و سینوس ها وارد مجرای تنفسی شده و باعث عفونت می شوند. یکی دیگر از عوامل مهم در ایجاد ذات الریه، استنشاق گرد و غبار و گازهای موجود در محیط اطراف است. مطالعه کنید: تزریق انسولین در بیماران دیابتی
  1. بیماری مزمن انسدادی ریه: سندرم روده تحریک پذیر یکی از علائم این بیماری است که در اثر استنشاق بوهایی مانند دود سیگار ایجاد می شود. اگر این بیماری درمان نشود، به مرور زمان پیشرفت کرده و باعث مشکلات تنفسی برای بیمار خواهد شد.
  2. ضعف تنفسی بعد از جراحی
  3. آسم: در آسم، سلول های دستگاه تنفسی به شدت تحت تأثیر قرار می گیرند و علائمی مانند تنگی نفس، خس خس سینه و سرفه در صبح یا عصر ظاهر می شوند.
  4. ادم حاد ریوی ناشی از حمله قلبی: در این بیماری بطن چپ قلب آسیب دیده و مقداری مایع در ریه ها جمع می شود. با کمک این دستگاه و فراهم آوردن شرایط icu در منزل می توانید بیمار خود را مداوا کنید.
  5. سندرم هیپوونتیلاسیون ((Hypoventilation: این بیماری ناشی از چاقی است و باعث کاهش تعداد و عمق تنفس بیمار می شود. در این بیماری تنفس بیمار کند یا کم عمق است، دی اکسید کربن خون بالاتر از حد طبیعی بوده و اکسیژن خون کم است. اگر این بیماری درمان نشود، نارسایی قلبی و التهاب اندام تحتانی رخ می دهد.

عملکرد بای پپ چگونه است؟

در طول تنفس، عضلاتی مانند دیافراگم قدرت قفسه سینه را تغییر می دهند و آن را سخت تر و بهتر می کنند. این مشکلات ناشی از جریان هوا به داخل و خارج از ریه ها است. این ماهیچه ها و بافت ها به دلیل بیماری های مختلف می توانند عملکرد خود را از دست بدهند و بیمار در هنگام استراحت، و تنفس دچار مشکل شود که در این صورت مجبور به اعزام آمبولانس در منزل و رساندن به بیمارستان هستید. اما برای رفع این عارضه  می توانید از دستگاه بای پپ استفاده می شود.

این دستگاه هوای اطراف را گرفته و آن را به فشار صحیح می رساند تا بیمار بتواند بهتر نفس بکشد. سپس این هوا از طریق لوله ای به نام لوله خرطومی وارد ماسک بیمار می شود. استفاده از بی پپ باعث بهبود مشکلات و بیماری های مختلف تنفسی، بهبود خواب بیمار و افزایش بیداری بیمار در طول روز خواهد شد.

دستگاه بی پپ در انواع مختلفی موجود است که بسته به شرایط بیمار تجویز می شود. علاوه بر این، فشار لازم برای دم و بازدم توسط پزشک متخصص تجویز و در تنظیمات دستگاه اتخاذ می گردد. در صورت وجود مشکل، زنگ دستگاه به صدا در می آید. این دستگاه باید کوچک و قابل حمل بوده و در سفر نیز قابل استفاده باشد. همچنین باید حافظه داشته باشد و اطلاعات بیمار را ذخیره کند. دستگاه Bi-Pep به ویژه در مدل های جدیدتر از یک مرطوب کننده برای مرطوب کردن هوای تنفسی بیمار و جلوگیری از خشکی و ناراحتی در لب ها، مجاری تنفسی و ریه ها استفاده می کند.

موارد استفاده از دستگاه بای پپ

استفاده از دستگاه بای پپ

درمان اختلالات OAS

پیشگیری از بروز و شدت پنومونی در ریه ها

از بین بردن نارسایی تنفسی ناشی از جراحی

افزایش سطح هوشیاری بیمار

کاهش سطح حملات تنفسی ناشی از شوک های عصبی

درمان و بهبود بیمار مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه

اصلاح و بهبود وضعیت فرد مبتلا به سندرم هیپوونتیلاسیون چاقی

کاهش اثرات حمله آسم

 

مدهای دستگاه بای پپ

– حالت S یا خودبه خودی (Spontaneous): در این حالت که به آن خودبخودی می گویند، تنفس توسط بیمار کنترل می شود و تنها در مواقع مساعد بودن شرایط، دستگاه بای پپ اعمال فشار مناسب را برای دم و بازدم تعیین می کند.

– حالت T یا Time: در این حالت تعداد تنفس مورد نیاز بیمار در دقیقه در دستگاه توسط پرستار سالمند تنظیم می شود. در این حالت اگر بیمار نتواند این مقدار را انجام دهد، دستگاه روشن می شود و دم و بازدم را با فشار مناسب انجام می دهد.

– حالت ST یا Spontaneous / Time: در این حالت بیمار زمانی که شروع به تنفس می کند، دستگاه با توجه به نفس بیمار تنظیمات لازم را انجام می دهد.

– حالت Auto BiPAP: دستگاه Auto BiPAP دارای یک ریزپردازنده داخلی است که افت یا وقفه در جریان را تشخیص می دهد و تنظیمات را به طور خودکار اعمال می کند. بنابراین، در این مورد، نیازی به انجام تنظیمات از قبل ندارید.

 

چه مشکلاتی ممکن است در استفاده از بای پپ پیش بیاید؟

انتخاب ماسک

با توجه به شکل و فرم متفاوت صورت، ماسکی با اندازه و شکل مناسب انتخاب شود تا دهان و بینی بیمار را کاملاً بپوشاند. ماسک Bi-Pep دارای انواع زیر است:

  1. ماسک کامل صورت (Full face:): این ماسک صورت کاملا دهان و بینی را می پوشاند و روی پیشانی و گونه ها کراواتی دارد. این مدل ماسک برای بیمارانی که هنگام خواب از طریق دهان نفس می کشند مناسب است. یکی از مزایای ماسک کامل درمان نارسایی تنفسی است.
  2. ماسک بینی (نازال): این ماسک فقط روی بینی اعمال می شود. این ماسک بیشتر برای بیمارانی مناسب است که فوبیا از حضور در فضاهای تنگ و بسته را دارند.
  3. ماسک نازال پیلو: این ماسک ها دارای بالش های کوچکی هستند که در داخل بینی قرار می گیرند و به صورت و چشم ها فشار نمی آورند.

 

مشکل در استفاده از خود دستگاه

ممکن است بیمار شما یک کودک باشد که در ابتدا به استفاده از دستگاه عادت نکند. بنابراین بهتر است پرستار کودک برای بیمار ماسک را به مدت کوتاهی روی صورت خود بگذارد تا به آن عادت کند. سپس در حین انجام کارهای مختلف مانند تماشای تلویزیون، دستگاه را برای مدتی روشن کنید. با تکرار این کار چند بار در روز، بیمار راحت تر با دستگاه و ماسک خود کنار می آید.

 

مشکل تحمل هوای فشرده دستگاه

برای رفع این مشکل می توانید برای مدتی با فشار هوای کم شروع کنید. سپس فشار را به مقدار تنظیم شده برسانید.

 

نشتی ماسک

اگر اندازه ماسک مناسب صورت نباشد، ریه های بیمار فشار هوای مناسب را نمی گیرند و مقداری هوا از ماسک خارج می شود. این تنش همچنین می تواند باعث خشکی و ناراحتی چشم شود.

 

خرید دستگاه بای پپ

در اینجا لیستی وجود دارد که به شما در خرید B-Pep کمک می کند. شما می توانید این دستگاه را از مراکز کعتبر تهیه کنید.

بهبود خواب

یکی از دلایل اصلی استفاده از دستگاه بای پپ و تجویز پزشک متخصص برای بیماران، جلوگیری از حملات آپنه خواب و خروپف است. این دستگاه با ایجاد و انتقال فشار هوای مثبت به ریه ها از انسداد راه هوایی جلوگیری می کند. با عادی شدن روند تنفس، فرد خروپف را متوقف می کند و خواب او بهبود می یابد.

 

جلوگیری از آپنه

یکی دیگر از دلایل مهمی که پزشکان استفاده از این دستگاه را توصیه می کنند، آپنه خواب است. آپنه خواب زمانی است که فرد در طول خواب برای لحظه ای نفس خود را قطع می کند. این بحران تنفسی معمولاً در هنگام خواب رخ می دهد و خواب طبیعی را مختل می کند. اگر آپنه خواب کنترل نشود، در موارد شدید می تواند باعث حمله قلبی شود.

با استفاده از دستگاه بای پپ، فرد از دستگاه پشتیبانی کامل تنفسی دریافت می کند. مزیت بی پپ در مقایسه با سی پپ این است که به بیمار مبتلا به آپنه تنفسی کمک می کند. بنابراین، در هنگام بازدم، فشار هوا را کاهش می دهد تا فرد راحت تر شود. Bi-Pep همچنین با باز نگه داشتن راه هوایی به جلوگیری از عود آپنه خواب کمک می کند.

 

افزایش هوشیاری

احتمالاً اگر نام Bi-Pep را شنیده باشید، آن را فقط به عنوان یک محصول پزشکی می شناسید که به بیمار مبتلا به مشکلات ریوی کمک می کند نفس بکشد. با این حال، اثر این دستگاه تنها به کمک تنفسی محدود نمی شود. هنگامی که فردی در طول خواب و استراحت از bi-pep استفاده می کند، دیگر تنفس داخل و خارج را متوقف نخواهد کرد. به این ترتیب اکسیژن کافی از طریق گردش خون به مغز و سایر اندام های حیاتی می رسد. در این صورت ذهن فعال تر می شود و فرد هوشیاری بیشتری نسبت به قبل دارد.

 

از بین بردن خستگی جسمی و افسردگی

دستگاه بای پپ با تسهیل فرآیند دم و بازدم، اکسیژن لازم را در اختیار اندام ها قرار می دهد و بافت های آسیب دیده و ضعیف می توانند به سرعت بهبود یابند. به همین دلیل، بیماران به مرور زمان از نظر جسمی سالم هستند.

 

بهبود تمرکز و حافظه

این یکی از عوارض شایع تنفس غیر طبیعی است. که بیمار مبتلا به بیماری ریوی همیشه از بی هوشی، گیجی و عدم تمرکز رنج می برد. با بهبود شرایط تنفسی، فرد مقدار کافی اکسیژن دریافت می کند. سردرگمی او از بین می رود و تمرکز بیشتری روی اعمال و مهارت های خود خواهد داشت.

 

جلوگیری از فشار خون بالا و سکته

اگرچه افراد مبتلا به آپنه خواب یا OAS معمولاً از حملات قلبی شدید رنج می برند، اما این افراد نیز دچار فشار خون بالا می شوند و سکته مغزی نیز در این گروه شایع است. B-Pep با بهبود تنفس در بیماران مبتلا به اختلالات OAS از حملات قلبی، فشار خون بالا و سکته مغزی جلوگیری می کند و خطر مرگ را کاهش می دهد.

نکات مهم در زمان خرید بای پپ

نکات مهم در زمان خرید بای پپ

در خرید بای پپ چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

– هرچه صفحه نمایش دستگاه bi-pep بزرگتر و خواندن متن و اعداد آسان تر، کار با آن آسان تر است. همچنین روشنایی صفحه باید مناسب و قابل تنظیم باشد.

– بسیار مهم است که دستگاه بی صدا باشد زیرا باعث ایجاد مزاحمت برای بیمار و اطرافیان در هنگام خواب نمی شود. نویز Bi-pep باید کمتر از 30dB انتخاب شود.

– رطوبت ساز یکی از مهمترین ویژگی های دستگاه بی پپ است. یک دستگاه بخور قرار است هوایی را که به ریه های فرد می رسد مرطوب کرده و به دمای مناسب برساند. همچنین رطوبت و دما باید قابل تنظیم باشد.

– شیلنگ دستگاه باید قابلیت چرخش 360 درجه را داشته باشد تا فشار ماسک بر روی صورت بیمار کاهش یابد.

 

شما دوست گرامی اگر نیاز به اجاره دستگاه اکسیژن ساز داشتید می توانید آن را از خدمات پرستاری در منزل ارسطو تهیه کنید.

عنوان های جستجو شده برای این مطلب:

  • https://nurse21 com/موارد-استفاده-از-دستگاه-بای-پپ/
  • بای پپ بدون اکسیژن کار می کند
  • کاربرد bipap
درباره مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *