برترین مرکز خدمات پرستاری در ایران

تهران، خیابان مدنی شمالی، بالاتراز مترو سبلان،
کوچه رمضانی، پلاک29، واحد3
پشتیبانی 24/7
02177990001
پاسخگوئی شبانه روزی
اعزام نیرو در کمترین زمان
21 اسفند 1402 توسط مدیر سایت 2 دیدگاه

تزریق انسولین در بیماران دیابتی

زمان تقریبی مطالعه: 7 دقیقه

روش های اصولی تزریق انسولین

از بین_بردن سوزن، سرنگ و تیغ انسولین پس از تزریق

انسولین را برای تنظیم قند خون برای بیماران دیابتی تجویز می کنند. علاوه بر این می تواند کنترل قند خون منجر به کاهش وزن نیز شود یعنی در هنگام مصرف انسولین هم قند خون و هم وزن کنترل می شود. فرد مبتلا به دیابت باید بتواند در فرآیند کنترل قند خون خود که با مصرف انسولین همراه است، حداقل 5 درصد وزن خود را کاهش دهد. این امر باعث افزایش تحرک فرد و کاهش وزن او خواهد شد.

بسیاری از افراد هنگام مصرف انسولین برای اولین بار عوارض جانبی را تجربه می کنند که یکی از آنها حالت تهوع است. متخصص برای کمک به چنین بیمارانی داروهای ضد تهوع را برای رفع این شرایط در بیمار تجویز می کند. اما در واقع تنها مشکل این است که انسولین تحت بیمه به بیماران داده نمی شود و بیماران دیابتی باید آن را رایگان دریافت کنند و این دارو بسیار گران است. یکی از مهم ترین نکاتی که در مورد تزریق انسولین باید به آن اشاره کرد این است که بیمار باید روش صحیح تزریق انسولین را بداند. در ادامه با ما در تیم خدمات پرستاری در منزل ارسطو همراه باشید تا روش صحیح تزریق انسولین را بیاموزیم.

مطالعه کنید: نگهداری از سالمند پوشکی

روش ‌های تزریق انسولین

روش های اصولی تزریق انسولین

روش های مختلفی برای تزریق انسولین وجود دارد. قلم های انسولین، پمپ های انسولین و دستگاه های تزریق انسولین ابزار دریافت انسولین هستند. پس از ویزیت پزشک در منزل به شما کمک می کنیم تا بهترین روش را برای خود انتخاب کنید. استفاده از سرنگ ساده ترین راه برای تزریق انسولین است. این روش نسبت به روش های دیگر ارزان تر بوده و شرکت های بیمه معمولا آن را پوشش می دهند.

البته این نکته را نباید فراموش کنیم که نحوه تزریق انسولین با سرنگ ها از نظر مقدار انسولین تزریقی و اندازه سوزن متفاوت هستند.

سوزن از پلاستیک ساخته شده اند و پس از استفاده باید دور ریخته شوند. قبلا برای تزریق انسولین از یک سوزن 12.7 میلی متری استفاده می شد. مطالعات اخیر نشان داده است که استفاده از سوزن های ظریف 4، 6 و 8 میلی متری بسته به اندازه توده بدن به همان اندازه موثر است. در نتیجه امروزه تزریق انسولین کمتر از همیشه دردناک شده است.

 

محل تزریق دقیق انسولین

انسولین به صورت زیر جلدی به بافت چربی زیر پوست تزریق می شود. در این نوع تزریق از یک سوزن کوتاه برای تزریق انسولین به لایه چربی بین پوست و ماهیچه ها استفاده می کنند.

انسولین باید به بافت چربی که درست در زیر پوست قرار گرفته تزریق شود. اگر انسولین را به عمق ماهیچه های خود تزریق کنید، بدن شما آن را بسیار سریعتر جذب می کند. این روش تزریق معمولاً دردناک‌تر بوده و باعث از بین رفتن سریع انسولین می‌شود. حتی تزریق عمیق انسولین می تواند باعث کاهش بیش از حد قند خون شود. مطالعه کنید: موارد استفاده از دستگاه بای پپ

اگر هر روز انسولین دریافت می کنید، باید محل تزریق را تغییر دهید. انجام این کار مهم است، زیرا استفاده مداوم از محل تزریق می تواند منجر به “لیپودیستروفی پیش رونده” شود. در این صورت چربی زیر پوست از بین می رود و یا بد تولید می شود. همین موضوع باعث چاقی یا افسردگی در فرد شده و مانع جذب انسولین خواهد شد.

پرستار سالمند در منزل تهران می تواند نقاط مختلفی را روی شکم بیمار برای تزریق انتخاب کند و هر بار چند سانتی متر از نقطه تزریق قبلی فاصله بگیرد. همچنین می تواند از سایر قسمت های بدن مانند ران، بازو و باسن برای تزریق استفاده کند.

شکم

در میان اندام های تزریق انسولین، شکم در اولویت اول قرار دارد. انسولین به سرعت و با اطمینان از این اندام جذب می شود. شکم نسبت به سایر قسمت های بدن مناسب تر است. برای تزریق، نقطه ای را بین پایین دنده ها و استخوان لگن انتخاب کنید و دقت کنید که از دو طرف ناف 5 سانتی متر فاصله داشته باشد. همچنین از زخم، خال، لک، آسیب به رگ های خونی و رگ های واریسی خودداری کنید. این نواحی می توانند در جذب انسولین اختلال ایجاد کنند.

ران

برای تزریق در ناحیه ران، می توانید در قسمت بالا و خارج ران، در ناحیه ای حدود 10 سانتی متر زیر لگن و 10 سانتی متر بالای زانو تزریق کنید.

بازو

برای تزریق بازو، چربی را در پشت بازو بین شانه و آرنج بزنید. در صورتی که در ابتدای راه هستید و هنوز نمی دانید که چطور باید این کار را انجام دهید بهتر است از تزریقات در منزل مرکز ارسطو کمک بگیرید.

برای تزریق در بازو بهتر است قسمت هایی که در پشت بازو دارای چربی هستند یعنی بین شانه و آرنج قرار دارند استفاده شود.

 

نحوه تزریق انسولین

نحوه تزریق انسولین

برای یادگیری نحوه تزریق انسولین مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله 1

تجهیزات لازم را آماده کنید:

ظرف شیشه ای به نام  ویال برای نگهداری دارو

سوزن و سرنگ

گاز پانسمان

بانداژ

پد الکلی

ظروف مقاوم در برابر سوراخ شدن برای جمع آوری مناسب سوزن ها و سرنگ ها.

دست ها مخصوصا پشت دست ها، بین انگشتان و زیر ناخن هایتان را با آب گرم و صابون بشویید. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) توصیه می کند که این کار را حداقل به مدت 20 ثانیه انجام دهید.

مرحلهٔ ۲

سرنگ را در حالت عمودی (با سوزن رو به بالا) نگه دارید و پیستون را به سمت پایین بکشید تا پیستون به مقدار مورد نظر برای تزریق برسد.

مرحلهٔ ۳

درپوش را از ویال و سوزن انسولین بردارید. اگر این بطری قبلا استفاده شده است، درب بالایی را با یک پد الکلی یا سواب پنبه پاک کنید.

مرحله 4

سوزن را داخل ویال فرو کنید و پیستون را به سمت پایین فشار دهید تا هوا از سرنگ وارد ویال شود. سپس هوا با حجم انسولین از ویال جایگزین می شود.

مرحله 5

سوزن وقتی در ویال جا گرفت بهتر است آن را وارونه کنید. پیستون سرنگ را به سمت پایین بکشید تا قسمت بالای پیستون سرنگ به دوز مورد نظر روی سرنگ برسد.

مرحله 6

اگر حباب هایی در سرنگ وجود دارد، سرنگ را به آرامی فشار دهید تا حباب ها از بین بروند. پیستون سرنگ را فشار دهید تا بالون به ویال برگردد. دوباره پیستون را بکشید تا دوز صحیح را دریافت کنید.

مرحلهٔ ۷

سطوح پایین انسولین پیستون سرنگ را بیرون بکشید و سرنگ را با انگشتان خود طوری نگه دارید که انگار یک دارت در دست گرفته اید.

مرحلهٔ ۸

محل تزریق را با یک پد الکلی تمیز کنید و بگذارید چند ثانیه قبل از تزریق خشک شود.

مرحلهٔ ۹

برای جلوگیری از تزریق به عضله، چند اینچ از پوست محل تزریق را بین انگشتان خود فشار دهید و بلند کنید. سپس سوزن را با زاویه 90 درجه وارد  و  پیستون را فشار دهید و 10 ثانیه صبر کنید. با سوزن های کوچک، نیازی به بلند کردن پوست در ناحیه تزریق نیست.

مرحله 10

بلافاصله پس از وارد کردن سوزن و فشار دادن پیستون، پوست کشیده را آزاد کنید. بعد از تزریق محل را تمیز نکنید. در صورت مشاهده خونریزی در محل تزریق، آن را با فشار گاز سبک کنترل یا بانداژ کنید.

مرحله 11

پس از استفاده، سوزن و سرنگ را در یک ظرف مقاوم در برابر سوراخ شدن قرار دهید.

 

نکات مهم در زمان تزریق انسولین

هورمونی که به سلول ها کمک می کند  تا گلوکز (قند) را برای انرژی استفاده کند انسولین نام دارد. انسولین مانند کلیدی عمل می کند که به قند اجازه می دهد از خون وارد سلول ها شود. در دیابت نوع 1، بدن از تولید انسولین عاجز است. در دیابت نوع 2، بدن نمی تواند از انسولین به درستی استفاده کند. این باعث می شود که پانکراس انسولین مورد نیاز بدن را تولید نکند. دیابت معمولاً با رژیم غذایی مناسب، ورزش، درمان دارویی (تزریق مقدار لازم انسولین) کنترل می شود. اگر دیابت نوع 1 دارید، برای ادامه زندگی باید انسولین تزریق کنید و بهتر است نحوه تزریق انسولین را خودتان یاد بگیرید. ممکن است در ابتدا دشوار به نظر برسد، اما با کمک پزشک می ‌توانید با موفقیت به خودتان انسولین تزریق کنید. اما اگر کودک انسولینی در منزل دارید بهتر است برای او یک پرستار کودک در منزل با تجربه استخدام کنید تا همیشه در کنار فرزندتان به او در این امر خطیر یاری کند.

برای تزریق آسان تر و موثرتر، نکات زیر را دنبال کنید:

می توانید قبل از اینکه پوست را با الکل تمیز کنید، چند دقیقه با کیسه یخ بی حس کنید.

برای استفاده از پد الکلی، قبل از تزریق صبر کنید تا الکل خشک شود. این می تواند احساس سوزش را کاهش دهد.

از تزریق کردن انسولین به ریشه موهای بدن باید خودداری کرد.

برای ردیابی محل تزریق، از پزشک خود بخواهید که محل های تزریق را روی بدنتان علامت گذاری کند.

قبل از تزریق، حتما به طور دقیق کیفیت انسولین را بررسی کنید.

اگر انسولین را در یخچال نگه داری می کنید، صبر کنید تا به دمای اتاق برسد.

اگر انسولین کدر است، ویال را برای چند ثانیه بین کف دست خود بچرخانید تا محتویات مخلوط شوند. مراقب باشید آن را تکان ندهید.

انسولین در مدت زمان کم بعد از خارج شدن از یخچال نباید کدر شود.

از انسولین غلیظ، بافت دار و تغییر رنگ استفاده نکنید.

مطالعه کنید: تزریقات در منزل شرق تهران

از بین‌بردن سوزن، سرنگ و تیغ انسولین پس از تزریق

پس از تزریق سرنگ، سوزن و تیغ را دور بریزید. سوزن ها و سرنگ ها برای محیط زیست خطرناک هستند و باید به درستی دور ریخته شوند.

طبق گزارش آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، مردم سالانه بیش از 3 میلیارد سوزن و سرنگ استفاده می کنند. این محصولات برای افراد دیگر خطرناک هستند و پس از استفاده باید به درستی دور ریخته شوند. شما باید قوانین دفع این مواد را بدانید.

شما در مدیریت دیابت و استفاده از انسولین تنها نیستید. قبل از شروع انسولین درمانی، پزشک و پرستار شما را با این کار آشنا خواهند شد.

اگر برای اولین بار انسولین تزریق می کنید و مشکل یا سوالی دارید، برای مشاوره و راهنمایی با پزشک خود تماس بگیرید.

 

عنوان های جستجو شده برای این مطلب:

  • https://nurse21 com/تزریق-انسولین-در-بیماران-دیابتی/
  • تزریق انسولین
  • طرزتزریق انسولین
درباره مدیر سایت

(02) دیدگاه

  1. عطیه
    14 مهر 1401

    اگر انسولین داخل جلدی تزریق شود چه اتفاقی می افتد؟؟

    پاسخ
    • مدیر سایت
      26 مهر 1401

      انسولین زیر جلد تزریق میشه نوع دیگه اثر انسولین رو کم و زیاد میکنه داخل رگ هم ممنوعه فقط تو بیمارستان و شرایط خاص

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *