برترین مرکز خدمات پرستاری در ایران

تهران، خیابان مدنی شمالی، بالاتراز مترو سبلان،
کوچه رمضانی، پلاک29، واحد3
پشتیبانی 24/7
02177990001
پاسخگوئی شبانه روزی
اعزام نیرو در کمترین زمان
21 اسفند 1402 توسط مدیر سایت 0 دیدگاه

دستیار پرستار کیست؟

زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

دستیار پرستار کیست؟

دستیار پرستار کیست؟

بسیاری از مردم بر این باورند که پرستاران و دستیاران پرستاری تفاوتی با یکدیگر ندارند و مهارت های آنها یکسان است. اما این تصور کاملاً اشتباه است، حرفه ها کاملاً متفاوت است و البته می توان گفت که سطح کاری یک دستیار پرستار از یک پرستار کمتر است. در این مقاله با ما بمانید تا توضیح مفصل تری در مورد تفاوت پرستاران و دستیار پرستار ارائه دهیم.

اگر بخواهیم تفاوت این دو نوع شغل را به طور کلی توضیح دهیم، باید گفت که دستیار پرستار در واقع یک دستیار پزشکی است، اما پرستار مهارت های دیگری را می داند و دستیار محسوب نمی شود. وقتی فردی به دوره های دستیار پرستاری می رود، چیزهایی که یاد می گیرد شامل خدمات فوریت های پزشکی می شود. یک پرستار در تمام دوره های بالینی و نگهداری بیمارستان مانند سرم تراپی در منزل، نمونه گیری خون در منزل و غیره آموزش دیده است.

 

به چه کسی دستیار پرستار می گویند؟

دستیار پرستار کسی است که زیر نظر پرستار کار می کند. دستیاران پرستاری انواع خدمات پرستاری در منزل را زیر نظر پرستار مانند تمیز کردن بیمار، غذا دادن به بیمار، تمیز کردن تخت بیمار، انجام کلیه تزریقات و غیره انجام می دهد. در رشته پزشکی، نقش دستیار پرستار نقش مهمی تلقی می شود، زیرا آنها باید همیشه به آنچه مرتبط است دست یابند و آن را به خوبی انجام دهند تا بتوانند خدمات خوبی را در حوزه سلامت و بخش خدمات ارائه دهند.

ویژگی های یک دستیار پرستار خوب

در واقع می توان گفت که کار یک پرستار در مقایسه با کار یک پرستار کمتر است. این فرد یکی از اعضای کلیدی تیم پزشکی محسوب می شود که تحت نظر پرستار از انواع بیماران مراقبت می کند. اگر بخواهیم تعریف بهتری از این اثر داشته باشیم باید بگوییم:

دستیاران پرستاری در پزشکی تخصص دارند و خدمات پزشکی را در بیمارستان ها و منازل ارائه می دهند. بنابراین لازم است این افراد در درمان بیماری های مختلف از تخصص کافی برخوردار باشند. اکثر پرستاران کمکی در زمینه خدمات اورژانس و سیار آموزش دیده اند و مهارت های آنها با پرستاران کاملا متفاوت است.

ظاهر مرتب بودن، خوب و مسئولیت پذیری نیز از نقاط قوت آنها محسوب می شود. برای اطمینان از رفاه بیمار و ایفای نقش موثر در درمان دستیاران پرستار علیرغم وظایفی که به آنها محول شده است باید بتوانند مراقب سالمندان باشند؛ زیرا گاهی اوقات زمانی که بیمار چندین روز را در بیمارستان می گذراند از نظر عاطفی و ذهنی ضعیف می شود و به کمک شخص دیگری نیاز دارد. او می تواند این مشکل را حل کند و یک دستیار پرستار قابل اعتماد این کار را به درستی انجام خواهد داد.

 

شرایط استخدام دستیار پرستار

شرایط استخدام دستیار پرستار

امروزه بیشتر افراد به دلیل مشغله کاری ترجیح می دهند از پرستار سالمند کمک بگیرند، اما تعداد کمی از خانواده ها این روزها خود از سالمندان مراقبت می کنند. اما همین تعداد نیز باید نکات مهم مراقبت و نگهداری از سالمندان را در خانه بیاموزند تا بتوانند آرامش را به عزیزان خود هدیه کنند.

وضعیت کاری این افراد تنها به سازمان یا موسسه ای بستگی دارد که پرستاران در آن شروع به کار می کنند. اما در سایت وزارت بهداشت آمده است که حداقل مدرک دیپلم و گذراندن دوره های آموزشی لازمه این شغل معتبر است. در کنار یک پرستار موفق همیشه یک دستیار پرستار خوب هم هست.

همچنین طی سالیان متمادی، شرکت های خانه سالمندان، دستیاران پرستاری را به عنوان پرستار سالمند برای مراقبت از بیماران و سالمندان در منزل استخدام کرده اند.

ما در خدمات پرستاری ارسطو کمک به دیگران برای مان همیشه سرگرم کننده است و دوست داریم به همنوعان خود کمک کنیم و شغل یک دستیار پرستار چقدر می تواند همراه خوبی برای پرستاران این مجموعه باشد. وجود یک دستیار پرستار حرفه ای می تواند آرامش و امنیت را در سازمان یا بیمارستانی که این افراد با مسئولیت پذیری در آن کار می کنند، به ارمغان بیاورد.

دستیاران پرستاری می توانند در خانه ها، بیمارستان ها یا خانه های سالمندان کار کنند. زمانی که یک بیمار نیاز به مراقبت و توجه در منزل دارد، یک دستیار پرستار خوب می تواند خدمات ارزنده ای به بیمار ارائه دهد و به تمام نیازها و فعالیت های روزانه او در کنار ویزیت پزشک در منزل رسیدگی کند.

 

وظایف دستیار پرستار

روحیه دادن و انجام درست وظایف می تواند به بیمار در خانه کمک کرده و از احساس عجز و درماندگی او جلوگیری کند، بنابراین می توان گفت کمک به پرستار تنها کار خدماتی و استفاده از قوای روحی و روانی نیست، بلکه می تواند به بیمار انرژی مثبت دهد.

در برخی رسانه های مرتبط با وزارت بهداشت نظرات متفاوتی در مورد کار پرستاری یا ادامه این کار وجود دارد و افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند گاهی با اکراه به انجام وظایف پرستاری می پردازند زیرا معتقدند در آینده برای این کار تضمینی نیست.

امیدوارم روزی جامعه پزشکی به این نتیجه برسد که نقش این افراد در بخش درمان چقدر می تواند مهم باشد تا پرستاران دچار خستگی نشوند.

 

شرایط سنی دستیار پرستار

اطلاعات کوتاه و مفیدی در رابطه با این سوال که دستیار پرستار کیست ارائه شده است. یکی دیگر از مسائل مهم مرتبط با مشاغل دستیار پرستاری سن است. این گروه به خاطر نوع فعالیتی که دارند  محدودیت سنی برای آن ها در نظر گرفته شده است. متقاضیان این حرفه باید بین 18 تا 32 سال سن داشته باشند. کسانی که سابقه بیمه دارند می توانند چندین سال به حداکثر سن اضافه کنند.

علاوه بر سن، موضوع مهم دیگری که باید به آن توجه شود، سلامت جسمی و روانی دستیار پرستار است. مشکلات و سختی های زیادی در این کار وجود دارد. از آنجایی که این گروه برای مراقبت از بیماران استخدام می شوند، بنابراین باید در برخورد با آنها بسیار صبور باشید. طبق آمار گرفته شده متاسفانه اغلب، دستیاران پرستار بیمار که زیر نظر مجموعه خاصی نیستند بداخلاق بوده و قادر به تعامل دوستانه با بیماران نیستند. پس اگر نیاز به دستیار پرستار برای کودک یا سالمند خود داشتید حتما از طریق مراکز معتبر این کار را انجام دهید.

حقوق دستیار پرستار

فرق پرستار و دستیار پرستار چیست؟

یکی دیگر از مسائل حقوق دستیار پرستار است. بسته به محیطی که دستیاران پرستاری در آن کار می کنند، میزان حقوق دریافتی ممکن است متفاوت باشد. دستیاران پرستاری که در بیمارستان ها یا مراکز بهداشتی درمانی کار می کنند حقوق ثابتی دارند و با توجه به تعداد شیفت هایی که کار می کنند ممکن است حقوق آنها افزایش یابد.

دستیاران پرستاری که در مراکز خصوصی به عنوان پرستار کودک یا سالمند کار می کنند و به صورت شیفتی کار نمی کنند، حقوق ثابتی دارند و هیچ موضوع دیگری نمی تواند بر حقوق آنها تأثیر بگذارد. البته احتمال افزایش حقوق این افراد در سال های بعد وجود دارد. کار در مراکز درمانی مانند بیمارستان ها فرصت خوبی برای این گروه به نظر می رسد.

 

 

فرق پرستار و دستیار پرستار چیست؟

به طور کلی وقتی این سوال مطرح می شود که دستیار پرستار کیست، سوالات دیگری مطرح می شود که یکی از آنها تفاوت بین پرستار و دستیار پرستار است. یکی از تفاوت های دستیار پرستار با پرستار وظایفی است که برای آنها تعریف شده است. دستیاران پرستاری باید وظایف اولیه بیمار را انجام دهند و بنابراین باید بین 6 ماه تا یک سال در آموزش پرستاران شرکت کنند.

از جمله فعالیت های این کارگروه می توان به نظافت تخت بیمار، گرفتن علائم حیاتی، تعویض لباس بیمار، استحمام بیمار، سرویس غذا و … اشاره کرد. اینها وظایف اصلی است که دستیار پرستار باید انجام دهد.

کسانی که می خواهند به عنوان دستیار پرستار مشغول به کار شوند می توانند پس از اخذ مدرک به دانشگاه دولتی یا آزاد مراجعه کنند و پس از کسب مدارک لازم شروع به کار کنند.

 

سخن آخر

در ایران سال به سال بر جمعیت سالمندان افزوده می شود، بنابراین مراقبت از سالمندان در خانه به یک نیاز اجتماعی جدید تبدیل شده است. مراقبت از سالمندان یکی از حوزه هایی است که اخیراً در ردیف مجوزها به عنوان یک رشته جدید دانشگاهی بیشتر به چشم می خورد.

مراقبت کافی و اصولی از سالمندان یکی از بزرگترین دغدغه های عاطفی خانواده هایی است که والدین سالخورده در خانه دارند. افراد مسن نیازهای عاطفی و زندگی خاصی دارند و هر کدام به فکر رفع نیازهای خود در خانه هستند. در مقابل فرزندان نیز سعی می کنند این نیازها را برآورده کنند. مراقبت کردن از سالمندان یک شغل نیست، بلکه یک اشتیاق برای کسانی است که واقعاً آن را دوست دارند.

با استخدام پرستار سالمند در منزل، عزیزان می توانند از مراقبت و پرستاری در محیط منزل خود بهره مند شوند. تحقیقات نشان می دهد که سالمندانی که در خانه از آنها مراقبت می شود نسبت به سالمندانی که در خانه سالمندان هستند اعتماد به نفس بیشتری دارند.

خدمات پرستاری ارسطو توانسته دستیار پرستاران واجد شرایط را برای مراقبت از بیماران در منزل دور هم در مجموعه خود گرد هم آورد. این پرستاران علاوه بر خدمات اولیه پرستاری، خدمات تخصصی از جمله تزریقات در منزل، تمیز کردن زخم و نظارت بر تغذیه را نیز به بیماران ارائه می دهند. اگر به دنبال یک دستیار پرستار ماهر هستید، با متخصصین ما تماس بگیرید.

 

درباره مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *