برترین مرکز خدمات پرستاری در ایران

تهران، خیابان مدنی شمالی، بالاتراز مترو سبلان،
کوچه رمضانی، پلاک29، واحد3
پشتیبانی 24/7
02177990001
پاسخگوئی شبانه روزی
اعزام نیرو در کمترین زمان
21 اسفند 1402 توسط مدیر سایت 2 دیدگاه

چطور می توان پرستار شد

زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

چطور می توان پرستار شد

چطور می توان پرستار شد

پرستاری می تواند یکی از راه های تقرب به خدا و رسیدن به کمال انسانی باشد. این گونه نگرش نسبت به کار پرستاری باعث اشتیاق و علاقه خاص در بین افراد برای انتخاب این رشته می شود. آنها کار خود را یک وظیفه الهی و انسانی می دانند. اگر دوست دارید از دیگران مراقبت کنید و به دنبال شغلی انسان دوستانه هستید، پس این شغل برای شما مناسب است.

این تصور که پرستاری به معنای مراقبت از بیمار و پرستار سالمند تلقی شود تا حدودی درست است. البته مراقبت فقط شامل تزریقات در منزل یا پانسمان نمی شود، بلکه با گذشت زمان و پیشرفت علم و فناوری، مراقبت های پرستاری نیز علمی و پیچیده شد و اکنون به عنوان یک رشته علمی به حساب می آید و برای متخصص شدن در این زمینه باید این رشته را به طور کامل یاد بگیرید تا بتوان با بیمار رفتار درستی در پیش گرفت.

بیشتر بخوانید: پرستار ویژه در منزل، همه چیز درباره پرستاری

تاریخچه ی رشته ی پرستاری

الگوی سیستم مراقبت در کشور ما از اروپا گرفته شده است. برای اولین بار در سال 1294 دانشکده پرستاری در شهر ارومیه تأسیس شد.

در سال 1337 متقاضیان دیپلم در دوره سه ساله پرستاری پذیرفته شدند و مدرک پرستاری با مدرک کارشناسی ارزشی برابر در نظر گرفت.

در سال 1354 رشته ای به نام لیسانس پرستاری در وزارت علوم ایجاد شد که چهار سال به طول انجامید.

در سال 1365 دانشکده های پرستاری را در دانشگاه های علوم پزشکی تأسیس کردند که منجر به توسعه گسترده این گروه شد.

از پرستاران معروف ایران می توان به فاطمه توانایی  اشاره کرد که اولین زن ایرانی بود که در رشته پرستاری لیسانس گرفت، و اولین مردی که این مدرک را در ایران به خود اختصاص داد مرتضی حسن پور بود.

 

ظرفیت پذیرش پرستاری

در سال گذشته دانشگاه ها و موسسات دولتی خصوصی با رتبه های برتر 5000 دانشجو پذیرفته اند و می توان گفت پرستاری و پزشکی بیشترین پذیرش دانشجو را در بین سایت های امتحانی پرطرفدار (حداقل در بین سایت های امتحانی دهم و اول) دارند. امسال این ظرفیت 300 نفر افزایش یافته است.

 

پرستاری دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد در بسیاری از رشته ها دانشجوی پرستاری جذب می کند. اگر فردی سابقه فعالیت در بسیج یا کارت خانواده شهید و ایثارگر داشته باشد می تواند از سهمیه آن در زمان شرکت در آزمون استفاده کند.

آیا می دانید برای قبولی در دانشگاه آزاد نمره عمومی و رتبه کشوری شما مهم است نه رتبه منطقه ای شما؟ در سال های اخیر تا سال 1393 افرادی با این شرایط خاص وارد رشته پرستاری در دانشگاه های آزاد در شهرهای دیگر شده اند.

 

آخرین رتبه قبولی پرستاری دولتی

اما پذیرش در رشته پرستاری در دانشگاه های دولتی بستگی به این دارد که به کدام دانشگاه علاقه دارید؟ در چه رشته ای هستید؟ رتبه زیر گروه 1 شما چقدر است؟ اینکه آیا به یک پرستار روزانه یا نه؟

ظرفیت پذیرش پرستاران دختر و پسر یکسان است، اما جنسیت نیز در پذیرش غالب است و معمولاً مردان خوش شانس تر هستند. پذیرش در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی هم به همین منوال است.

اما نرخ پذیرش نهایی می تواند بسیار متفاوت باشد، به عنوان مثال در سال گذشته یک نفر با رتبه 30000 از بومیان منطقه شرق استان کرمان با سهمیه مناطق محروم خود توانست در رشته پرستاری در دانشگاه بم ثبت نام کند. دانشگاه های برتری که سهمیه ای برای مناطق محروم ندارند (به خصوص به صورت روزانه) نیاز به رتبه بندی بهتری دارند.

 

ادامه تحصیل ارشد و دکتری پرستاری

ادامه تحصیل ارشد و دکتری پرستاری

پرستاران همچنین می توانند دارای مدارک فوق لیسانس و دکترا هم شوند. شرایط هیات علمی آن نسبت به سایر مناطق و تعداد پذیرش دانشجو در مقطع دکتری خوب است. بخش پرستاری می تواند 3-4 میلیون تا حدود 10 میلیون در ماه درآمد داشته باشد. حتی برخی از دانشگاه ها هنوز فارغ التحصیلان پرستاری را به عنوان کادر علمی استخدام می کنند.

چه کسانی می ‌توانند پرستار شوند؟

مهم ترین مهارت برای ورود به این شغل عشق است. اگر عشق نباشد نمی توانید سختی های این شغل را تحمل کنید. کار با کسی که بیمار است آسان نیست. اخلاق خوب، صبر و خونسردی برای پرستاری مهم است. کسانی که در حرفه پرستاری موفق می شوند اولین کسانی هستند که به این کار علاقه مند می شوند، از طرفی حوصله شب بیداری، تغییرات، ناامیدی بیمار و خلاصه مشکلات را دارند.

بله، این شغل مزایایی دارد که ممکن است در هیچ شغل دیگری نیابید. مراقب با درد به بیمارستان می رسد و با حال بهتر به خانه می رود، یا شنیدن صدای نوزاد یا دیدن او، شادی دوستان بیمار، این یکی از لذت های حرفه پرستاری است که در شغل های دیگر این فرصت به شما داده نمی شود.

وظایف پرستار

وظیفه اصلی یک پرستار در بیمارستان نظارت بر وضعیت بیمار و مراقبت از او طبق دستور پزشک است و در منزل باید خدمات پرستاری در منزل را به نحو احسن انجام دهد.

مشخصات بیمار و گزارش پرستاری را در پرونده پزشکی او بنویسد.

فشار خون، دمای بدن، نبض، وضعیت تنفسی و علائم حیاتی بیمار را بررسی کند.

بنا به دستور پزشک می تواند به بیمار دارو بدهد، تزریق کند و گاهی پماد بزند.

حالا اینها وظایف کلی پرستاران است. هر پرستار بسته به بخشی که در آن کار می کند وظایف خاصی دیگری هم دارد. به عنوان مثال بخش مراقبت های ویژه، پرستار کودک، بخش جراحی زنان و… وظایف دیگری است که هر یک با دیگری فرق دارد.

افرادی هم به عنوان رئیس بخش مسئول بخش هستند. مدیریت و سرپرستی گروهی از پرستاران بخش، سازماندهی نوبت دهی و مسئولیت مشکلات بخش از جمله وظایف وی می باشد.

بررسی بازار کار و آینده شغلی

با توجه به اینکه بازار کار پرستاری برای فارغ التحصیلان این رشته مهیا است، در ابتدا باید بگوییم که پرستاری یکی از مشاغلی است که تنها در صورت علاقه می توانید در آن بمانید و در این رشته فعالیت کنید.

به دلیل کمبود پرستار، بازنشستگی پیش از موعد برای پرستاران بسیار سخت است و پرستاری یکی از رشته هایی است که اکثریت زنان وارد این رشته می شوند.

محل استخدام

فارغ التحصیلان می توانند در کلینیک های دولتی و خصوصی، بیمارستان ها، مراکز بهداشتی و خانه های سالمندان و… به عنوان مدیر، پرستار شیفت، متخصص بیهوشی، سوپروایزر آموزشی، سرپرست بالینی، مدیر پرستار بیمارستان کار کنند. همچنین پرستاران می توانند با مدرک خود به طور مستقل مرکز بهداشت یا مهد کودک راه اندازی کنند.

شرایط محیط کار پرستاران

شرایط کاری پرستاران بستگی به نوع مسئولیت بیمارستان و مراکز درمانی محل کار پرستار دارد.

مثلاً پرستاری که در اورژانس یک بیمارستان یا مراکز درمانی کار می کند یا پرستاری که در بخش کودکان یک بیمارستان کار می کند با پرستاران بخش داخلی و جراحی یا اتاق عمل با توجه به محیط کاری متفاوت است.

مشکلات استخدامی پرستاران

یکی از مشکلاتی که در جذب پرستار وجود دارد این است که بسیاری از آنها به دلیل نامتناسب بودن پرداخت ها و پیچیدگی فوق العاده کار، آمادگی کار در مراکز درمانی با حداقل شرایط را ندارند و طبیعی است که مشاغل دیگر را انتخاب کنند.

در شرایطی که بیکاری در رشته پرستاری بالاست و آینده شغلی تضمینی ندارند، وزارت بهداشت اعلام کرده است که تعداد دانشجویان پرستاری در دانشگاه بین 200 تا 300 درصد افزایش می یابد و قطعاً تعداد فارغ التحصیلان بالا خواهد رفت که این نیاز به جذب نیرو و استخدام به موقع دارد.

حقوق و مزایا پرستاران

حقوق و مزایا پرستاران

حقوق پرستار به مواردی از قبیل موقعیت جغرافیایی، محل خدمت و ساعات کار بستگی دارد. در صورتی که پرستاری در موسسه یا وزارتخانه ای مشغول به کار باشد طبق قانون اداره استخدامی کشور حقوق و ترفیع دریافت می کند.

لازم به ذکر است که در حال حاضر حقوق ماهانه پرستار راضی کننده نیست و به خصوص در موسسات خصوصی با کار سنگین و شیفت اجباری به پرستاران حقوق ناچیزی می دهند.

حتما بخوانید: حمام بیمار در تخت

نرخ اشتغال پرستاران

بر اساس مطالعات انجام شده بر روی 487 فرصت از 560 فارغ التحصیل در دسترس زمانی که داده های آنها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته مشخص گردید که از سال 1368 تا 1373 بیش از 85 درصد فارغ التحصیلان در رشته های پرستاری، هوش، مامایی و اتاق عمل شاغل بوده اند و کمتر از 3 درصد فارغ التحصیلان هر رشته بیکار هستند.

 

 

 

درباره مدیر سایت

(02) دیدگاه

  1. سپهر
    22 آبان 1401

    مطالب سایتتون واقعا عالی و با زبان گویا و با مفهموم هستند. ممنون از اطلاعات خوبتون.

    پاسخ
    • مدیر سایت
      23 آبان 1401

      ممنون سپر عزیز

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *