برترین مرکز خدمات پرستاری در ایران

تهران، خیابان مدنی شمالی، بالاتراز مترو سبلان،
کوچه رمضانی، پلاک29، واحد3
پشتیبانی 24/7
02177990001
پاسخگوئی شبانه روزی
اعزام نیرو در کمترین زمان
21 اسفند 1402 توسط مدیر سایت 0 دیدگاه

آموزش پرستاری در بیمارستان

زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

آموزش پرستاری در بیمارستان

اخلاق حرفه ای پرستاریآموزش پرستاری در بیمارستان

واحد آموزش پرستاری با فراهم آوردن بستری مناسب، خدمات آموزشی مستمر، کارآمد و مؤثر را به کلیه گروه های پرستاری در راستای حفظ کرامت انسانی و ارتقای سلامت جامعه بر اساس منشور حقوق بیمار ارائه می کند.

به طور کلی، سازمانی که به رشد کمی و کیفی دانش و مهارت کارکنان خود اهمیت می دهد و فعالیت های آموزشی منظمی را انجام می دهد، کارکنان مهارت های خود را توسعه می دهند و یاد می گیرند که آنها را یاد بگیرند و به کار گیرند. در چنین سازمانی، نوآوری، آگاهی و ارتقای دانش به یک رفتار عادی تبدیل می شود و موفقیت در دستیابی به اهداف سازمانی امری قطعی است و سازمان هرگز دچار رکود فکری نمی شود.

اهداف آموزش پرستاری در بیمارستان

واحد آموزش پرستاری بر اساس برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی تهران و برنامه های عملیاتی بیمارستان، اهداف کلی خود را در زمینه آموزش به شرح زیر اعلام می دارد:

محدوده خدمات آموزشی (پرسنلی) و تحقیقاتی:

  • تقویت فرآیندهای آموزشی و پژوهشی
  • برای افزایش سطح تحصیلات کارکنان

محدوده ارائه خدمات پزشکی:

  • بهبود گزینه های درمانی با افزایش دانش کارکنان
  • توسعه کمی و کیفی طیف خدمات
  • افزایش مستمر رضایت مشتری

راهبرد واحد آموزش پرستاری

خط مشی واحد آموزشی در راستای راهبرد دانشگاه و معاونت درمان و بیمارستان به شرح زیر است:

  • بهبود آموزش در گروه های پرستاری
  • ارتقای کیفیت سیستم نظارت و ارزشیابی فعالیت های آموزشی و ارتقای شاخص ها
  • توسعه رویه های نظارت
  • افزایش سرانه آموزش پرستاری

 

نیاز به کمک پرستار

نیاز به کمک پرستار

در سال های اخیر، رهبران وزارت بهداشت طرح هایی را برای رفع کمبود پرستار و کمک پرستار در مراکز درمانی ارائه کرده اند. بر اساس این طرح، دوره های کمک پرستاری توسط موسسات وابسته به وزارت بهداشت برگزار شد. هزاران دستیار پرستار در بیمارستان ها، مراکز درمانی و بخش های اورژانس در این دوره ها به کار گرفته شده اند.

معاونت امور پرستاری، انجمن پرستاران کشور، گروه علوم بهداشتی و درمان دانشگاه علوم پزشکی، جهاد دانشگاهی، مراکز خصوصی دارای مجوز، انجمن نظام سلامت و مراکز ارتقای امور پرستاری سه ماه و یک ماه می باشند. سالها آموزش دستیار پرستاری آموزش در قالب دوره های عملی و برنامه های آموزشی انجام می شود و فرد پس از گذراندن دوره در امتحانات مورد سنجش قرار می گیرد.

پس از آموزش های لازم و یادگیری عملی در طول دوره، از شرکت کنندگان در دوره مورد آزمایش قرار می گیرد. حداقل نمره قبولی برای دوره 3.5 امتیاز است. پس از اتمام موفقیت آمیز تحصیلات، فرد به عنوان  کارورز در یک موسسه پزشکی مشغول به کار می شود.

 

آموزش پرستاری در بیمارستان برای چه افرادی مفید است؟

افراد با گذراندن دوره و کسب مهارت می توانند در مطب، بیمارستان و درمانگاه مشغول به کار شوند.

دستیاران پرستاری می توانند با گذراندن این دوره سطح مهارت خود را ارتقا دهند.

افراد عادی که در خانه خود فرد بیمار دارند یا بیمار تازه از بیمارستان ترخیص شده اند می توانند از بیمار خود مراقبت کنند. با آموزش پرستاری فرد در مورد نحوه مراقبت کامل از پرستار سالمند در منزل آگاهی کسب می کند.

با پیگیری دوره، افراد عادی می توانند از سالمندان خود در منزل مراقبت کنند و از هزینه های گزاف پرستاری در منزل برای بیماران بکاهند.

سر فصل های دوره پرستاری در بیمارستان

با آموزش دستیار پرستاری بالینی، می توانید نحوه مراقبت از بیماران را بیاموزید. به عنوان مثال به یک بیمار CPR یا کاملاً در بستر، نحوه برداشتن بیمار و انتقال او به ویلچر به دقت و عملی آموزش داده می شود.

برای درمان زخم بستر بیماران مبتلا به این بیماری چه راه های موثری برای پیشگیری از آن وجود دارد؟ از طرف دیگر، ممکن است بیمار در خانه داشته باشید و باید علائم حیاتی خود را بررسی کنید و اگر تغییراتی در علائم شما وجود داشت به پزشک خود اطلاع دهید. شما راه درست گرفتن علائم حیاتی را یاد گرفته اید.

در زیر برخی از موضوعات مطرح شده در این دوره آورده شده است.

اخلاق حرفه ای: اولین مورد اخلاق حرفه ای در کار است، به شما آموزش داده می شود که در خانه با هر بیمار چگونه رفتار کنید و چه نکاتی را رعایت کنید تا بتوانید آن بیمار را آرام کنید.

اخلاق حرفه ای پرستاری

به عنوان مثال، اگر شما بیماری دارید که مبتلا به بیماری آلزایمر بوده ممکن است ناگهان خشمگین شده و داد بزند. یا بیماری پارکینسون در خانه و لرزش دست دارد و قادر نیست وسایل خود را به شیوه درست جابجا کند. یا یک بیمار در خانه داشته باشید که اصلا شما را قبول ندارد. (بسیاری از بیماران هستند که به هیچ وجه خانواده خود را نمی پذیرند.) در هنگام برخورد با این بیماران، داشتن رفتار حرفه ای از اهمیت بالایی برخوردار است تا بیمار آرامش خاطر داشته باشد.

بررسی حرارت بدن، قند خون، فشار خون: گرفتن علائم حیاتی بیمار است. نحوه اندازه‌گیری دمای بدن، نحوه اندازه‌گیری فشار خون، تعیین محدوده‌های طبیعی و خطرناک، مدت زمانی که طول می ‌کشد تا فشار خون بیمار بالا باشد و زمان اطلاع‌رسانی به پزشک همگی در این دوره آموزش داده می ‌شوند.

مانیتورینگ قلب: در این دوره مانیتورینگ آموزش داده می شود تا یک دوره کامل و جامع به کاربر ارائه شود. همانطور که می دانید این آموزش مربوط به دوره پرستاری نیست، اما آموزش پایش قلب به دلیل اکسیژن خون شریانی و شیوع بالای بیماری های ویروسی مانند کووید-19 و آنفولانزا بسیار ضروری است.

سطح اکسیژن خون در بیماری های ویروسی بسیار مهم است، بنابراین این دوره شامل آموزش های لازم در مورد سطح طبیعی اکسیژن خون و سطوح خطرناک اکسیژن خون بود.

موقعیت بیمار: تغییر وضعیت بیمار مطابق با توصیه های جدید، زمان و نکاتی که باید رعایت شود در طول دوره مورد مطالعه قرار گرفت. هنگام حمل و نقل باید از نقاط و قسمت های حساس بدن بیمار استفاده شود تا در حین حمل و نقل آسیبی به بیمار وارد نشود.

این دوره به معرفی روغن های ضد فشار مناسب می پردازد. این بخش از دوره برای همه بیماران در بخش مراقبت های ویژه یا سایر بخش های بیمارستان اعمال می شود. این بسیار مهم است زیرا اگر فردی دچار زخم بستر شود، هزینه های درمان بسیار بالا و روند درمان طولانی است.

طریقه گاواژکردن:  این دوره نحوه تغذیه لوله ای یا دادن غذا از طریق بینی را آموزش می دهد. افراد مسن ممکن است به دلیل سن بالا، سکته مغزی، ادم ریوی و هر بیماری پزشکی دیگری که دارند، از طریق لوله معده لوله داده شود.

در طول دوره، به افراد می گوییم که چه آزمایشاتی را قبل از معرفی از طریق لوله معده انجام دهند. با انجام این آزمایشات از قرار گرفتن لوله در معده و از نبودن لوله در روده مطمئن می شوید و پس از تایید، گاواژ را وصل کنید.

تزریقات اولیه: این دوره به آموزش تزریقات اولیه مانند تزریق زیر جلدی و عضلانی می پردازد. تزریق زیر جلدی برای افراد مبتلا به دیابت و سرطان بهترین است. تزریق عضلانی از جمله تزریق ویتامین در مدرسه آموزش داده می شود. اما تزریق سرم مستلزم زمان نیست.

آنکادر کردن تخت بیمار : یکی از نکات مهمی که در دوره به آن اشاره شد، چارچوب بندی تخت بیمار است. در واقع به شما می گوید که چه تعداد برگه استفاده شده است و کدام رنگ ها مطابقت دارند. اگر بیمار مدفوع کرده یا غرق شده است چگونه می توان ملحفه ها را عوض کرد و تخت بیمار را دوباره مرتب کرد؟

لباس ایزوله: گروهی از بیماران به خاطر شرایط ویژه در اتاق های ایزوله  هستند.

به عنوان مثال، برای دیدن و معاینه بیماران مبتلا به WBC یا بیماران با سیستم ایمنی پایین یا HIV مثبت، باید ست مخصوص این شرایط را بپوشید. نحوه پوشیدن و درآوردن صحیح این لباس ها به آنها آموزش داده شده است.

احیای مقدماتی: این دوره مقدماتی به نام CPIR هم معروف است. پرستار بعد از این دوره می تواند خدمات پرستاری در منزل را برای بیماری که در خانه دچار حمله قلبی شده انجام دهد. اولین اقدامات موثر در این شرایط قبل از اعزام آمبولانس به محل چیست تا ایمنی بیمار را حفظ کند؟ از آنجایی که دوره طلایی یا همان زمان شروع حمله قلبی بسیار مهم است، اقدامات انجام شده در این زمان عملی و بسیار مهم است. پرستار در این زمان آموزش میبیند تا بهترین و سریع ترین عملکرد را داشته باشد.

پانسمان: آموزش استریل کردن و شستشو آموزش داده می شود.

اکسیژن درمانی: روش صحیح تزریق اکسیژن از طریق ماسک اکسیژن و کانولای بینی به بیمار آموزش داده می شود.

 

 

درباره مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *