برترین مرکز خدمات پرستاری در ایران

تهران، خیابان مدنی شمالی، بالاتراز مترو سبلان،
کوچه رمضانی، پلاک29، واحد3
پشتیبانی 24/7
02177990001
پاسخگوئی شبانه روزی
اعزام نیرو در کمترین زمان
21 اسفند 1402 توسط مدیر سایت 0 دیدگاه

 نحوه برخورد با بیماران سکته مغزی

زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

 نحوه برخورد با بیماران سکته مغزی

نحوه برخورد با بیماران سکته مغزی

سکته مغزی عارضه‌ای است که براساس شدت آن می‌تواند شرایطی را به همراه داشته باشد، که بیمار نیاز به نگهداری خاصی پیدا کند. در چنین شرایطی بسیار مهم است که در مورد نحوه نگهداری از بیمار سکته مغزی اطلاعات کافی بدست آوریم تا او را با مشکلات دیگری مواجه نکنیم. به این ترتیب پیش از هر اقدامی در جهت پرستاری از این بیماران، با پزشک آن‌ها مشورت کرده و بهترین روش را در پیش بگیرید. برای افراد مسن که با اثرات سکته درگیر هستند، استفاده از کمک پرستار سالمند می‌تواند کارها را تا حد زیادی راحت‌تر کند.

سکته مغزی

سکته مغزی

مغز دارای دو نیمکره چپ و راست است. نیمکره راست، وظیفه تفکر و شناخت، کنترل احساسات و درک جهت‌گیری در فضا یا همان موقعیت‌یابی را دارد. نیمکره چپ قسمتی است که مهارت‌های زبانی و ارتباطی، یعنی صحبت کردن و درک رفتار و صحبت دیگران در آن شکل می‌گیرند.

زمانی که سکته مغزی رخ می‌دهد، ممکن است یکی از دو نیمکره یا هردوی آن‌ها تحت تأثیر قرار بگیرند. به این ترتیب می‌توانیم عوارض سکته مغزی را به دو دسته تقسیم کنیم:

سکته مغزی نیمکره راست

تشخیص مشکلات ناشی از اختلال در نیمکره راست، ممکن است سخت باشد. نشانه‌هایی مانند کاهش درک اتفاقات، از دست رفتن حافظه کوتاه مدت، کاهش مهارت های شناختی و ناتوانی در قضاوت از علائم این اختلال هستند.

سکته مغزی نیمکره چپ

افرادی که این نوع از سکته مغزی را تجربه می‌کنند، معمولاً توانایی‌های حرکتی خود در سمت راست بدن را از دست می‌دهند. همچنین مشکلاتی در ادراک و صحبت کردن در سمت راست دهان و صورت از مشکلات معمول این سکته است.

نحوه مراقبت از بیمار سکته مغزی

پرستاری از بیماران سکته مغزی، نیاز به دقت بالایی دارد. با توجه به شرایطی که پیش‌تر در مورد سکته توضیح دادیم، موارد زیر از اصولی است که باید رعایت شود:

محل زندگی بیمار را امن کنید

همانطور که اشاره کردیم، بیمار ممکن است قوه ادراک و توان حرکت خود را از دست بدهد. بنابراین در مواجهه با اشیاء تیز یا مواد شیمیایی، احتمال رفتار خطرآفرین وجود دارد. توصیه ما این است که چنین وسایلی را از دسترس بیمار خارج کنید.

بیمار را تشویق به توجه کنید

بیمار را تشویق به توجه کنید

از بیمار بخواهید به محیط توجه کند و درمورد جابجایی وسایل نظر او را بپرسید. اگر چیزی را جابجا کرده‌اید از او بخواهید تا بگوید پیش‌تر آن وسیله در کجا قرار داشته است. به این ترتیب می‌توانید حافظه و توانایی ادراک او را محک بزنید و به بهبود او کمک کنید.

بیمار را تشویق به پذیرش کمک کنید

بیماران ممکن است به این دلیل که استقلال خود را از دست داده‌اند دچار افسردگی شوند یا از کمک خواستن امتناع کنند. در این شرایط باید با نشان دادن خلوص نیت خود، آن‌ها را تشویق به پذیرش کمک کنید و اطمینان بدهید که این کار عزت نفس آن‌ها را از ین نمی‌برد و تنها تا بهبود شرایط ادامه دارد.

نسبت به مشکلات حسی بیمار آگاه باشید

در نحوه مراقبت از بیمار سکته مغزی، اصل بر این است که راحتی بیمار فراهم شود. بنابراین با دقت او را زیر نظر داشته باشید و برای مثال اگر در دید چشم چپ خود مشکل دارد، وسایل مورد نیازش را در سمت راست تخت او قرار دهید.

کم کردن آلودگی‌های صوتی و بصری محیط

به هم‌ریختگی و عوامل حواس پرتی در محیط را به حداقل برسانید. تحریک بیش از حد دیداری یا شنیداری در محیط ممکن است خطرناک و گیج کننده باشد. محیط آرام می‌تواند به فرد کمک کند تا بر یک کار معین تمرکز کند و قوای شناختی و حسی خود را بازیابد.

با بیمار صحبت کنید

با بیمار صحبت کنید

تأمین نیازهای جسمانی تنها بخشی از نحوه مراقبت از بیمار سکته مغزی است. بخش مهم دیگر رسیدگی به نیازهای عاطفی است. حتی اگر بیمار قادر به پاسخ‌گویی کامل نیست با او صحبت کنید و از او سؤال بپرسید. سعی کنید سؤالات را ساده نگه دارید تا او بتواند به آن‌ها پاسخ دهد و یک ارتباط دوطرفه را شکل دهد. به شخص فرصت دهید تا اطلاعات را پردازش کند، بنابراین شمرده و آرام اما با بلندی مناسب صحبت کنید. همچنین در مقابل وسوسه پاسخ دادن به جای بیمار مقاومت کنید و اجازه بدهید خودش تلاش کند.

درمان دارویی سکته مغزی

پرستاری از بیماران سکته مغزی، شامل دادن به موقع دارو به بیمار نیز می‌شود. درمان دارویی یکی از روش‌هایی است که در بسیاری از موارد نتیجه می‌دهد. لیست داروهای سکته مغزی که معمولاً برای بیماران تجویز می‌شود، موارد زیر هستند:

  • پیراستام
  • سربرولایزین
  • سیتی‌کولین
  • سرترالین
  • سومازینا
  • کلوپیدوگرل
  • سیتالوپرام
  • لوتیراستام
  • دی‌پریدامول
  • لوودوپا
  • تیزانیدین
  • آسپرین
  • سرترالین آسنترا
  • ریوااستیگمین
  • کاربامازپین
  • والپروات
  • فنی‌توئین
  • آتورواستاتین
  • رزوواستاتین
  • وارفارین
  • اسیتاپرام

در کنار این داروها، مکمل‌های ویتامین نیز کمک بسیاری می‌کند تا بیمار بتواند نیروی از دست رفته خود را به مرور بازیابد. علاوه‌بر درمان‌های دارویی، در بسیاری موارد استفاده از فیزیوتراپی، گفتار درمانی و کاردرمانی نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.

نکته مهم در مصرف داروها

نکته مهم در مصرف داروها

به عنوان پرستار، شما باید لیست داروهای سکته مغزی را به خوبی بشناسید و دقیقاً براساس تجویز پزشک و در زمان مقرر آن‌ها را به بیمار بدهید. زمانبندی درست در این مورد بسیار مهم است.

وقتی در مورد شناخت داروها صحبت می‌کنم، این مورد را در نظر داریم که تداخل دارو با غذاهای مختلف را بشناسید و درمورد عوارض جانبی آن‌ها نیز اطلاعات خوبی داشته باشید.

شرایط نگهداری از بیمار سکته مغزی

این نکته را به یاد داشته باشید، که در زمان پرستاری از بیماران سکته مغزی، ممکن است با چالش‌های دیگری مانند، مشکل بلع و جابجایی بیمار با ناتوانی جسمی مواجه باشید. اشراف به اصولی که در این شرایط باید رعایت شود، به شما کمک می‌کند تا برای بیمار و خودتان اوقات راحت‌تری را فراهم کنید.

سخن پایانی در خصوص نحوه مراقبت از بیماران سکته مغزی

تصمیم این که از بیمار در خانه مراقبت کنید یا مراکز نگهداری با شما است. هر تصمیم که بگیرید مطمئناً با در نظر گرفتن شرایط خود و بیمار به آن رسیده‌اید. تنها چیزی که اهمیت دارد، این است که چه خودتان چه پرستار متخصص، افرادی متعهد باشید و به بهبود بیمار کمک کنید. اگر نیاز به کمک دارید، می‌توانید روی کمک متخصصان ما در مجموعه خدمات پرستاری ارسطو حساب کنید و با خیال راحت بیمار خود را به مراقبت‌های دلسوزانه و مسئولانه ما بسپارید.

 

عنوان های جستجو شده برای این مطلب:

  • https://nurse21 com/نحوه-برخورد-با-بیماران-سکته-مغزی/
درباره مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *