برترین مرکز خدمات پرستاری در ایران

تهران، خیابان مدنی شمالی، بالاتراز مترو سبلان،
کوچه رمضانی، پلاک29، واحد3
پشتیبانی 24/7
02177990001
پاسخگوئی شبانه روزی
اعزام نیرو در کمترین زمان
21 اسفند 1402 توسط مدیر سایت 0 دیدگاه

عوارض شستشوی معده و مراقبت های پرستاری

زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

عوارض شستشوی معده و مراقبت های پرستاری

شستشوی معده یکی از راه های ضد عفونی دستگاه گوارش است و پزشک در صورت لزوم می تواند به سرعت محتویات معده را تخلیه کند. شست و شوی معده به نام های لوله گذاری بینی معده یا لاواژ معده نیز شناخته می شود. در این مقاله به تفصیل در مورد شستشوی معده و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید توضیح می دهیم.

عوارض شستشوی معده و مراقبت های پرستاری

لاواژ معده چیست؟

هدف از پاکسازی معده اغلب اجازه دادن به بدن برای سم زدایی است که در آن سموم از طریق معده از بدن خارج می شوند. از آنجایی که مواد به روده نمی رسند، مواد سمی را می توان با شستشوی معده خارج کرد. بنابراین باید به موقع فرد مناسب را پیدا کرده و با او خوب رفتار کرد. لوله مخصوصی برای شستشوی معده وارد شده و پر از آب می شود. اگر علائم به موقع تشخیص داده شود و از تحریک درونی استفاده کنیم، این روش می تواند منجر به موفقیت شود. پس از ورود سم به سلول ها یا هضم بیشتر، باید از روش های دیگری برای نجات جان بیمار استفاده کرد. با این حال، خطرات خاصی وجود دارد. برای رسیدگی به این موارد، مهم است که پزشک معالج تجربه کافی در زمینه شستشوی معده داشته باشد. مزایای این روش اغلب بیشتر از معایب آن است.

اگر سالمندی در منزل دارید که با خوردن قرص اشتباهی نیاز به شستشوی معده او دارید می توانید از خدمات پرستاری ارسطو کمک گرفته و با ویزیت پزشک در منزل به راحتی این کار را انجام دهید.

 

زمان مناسب برای شستشوی معده

اگر شخصی سم بلعیده یا قرص های زیادی مصرف کرده، ممکن است پزشک بعد از نمونه گیری خون در منزل شست و شوی معده را تجویز کند. اگر چیزی سمی مانند مواد شیمیایی قورت دادید، در اسرع وقت به بیمارستان بروید. اگر کمتر از چهار ساعت از مصرف ماده سمی گذشته باشد، شستشوی معده بیشترین تأثیر را دارد.

پزشک ممکن است پس از برخی جراحی‌های معده، لاواژ معده را تجویز کند.

علاوه بر موارد فوق، پزشک می تواند برای موارد زیر از روش درمانی استفاده کند:

نمونه ای از اسید معده را بگیرد.

در صورت مسدود شدن روده فشار روی روده را کاهش دهد.

مکش خون در زمان خونریزی معده به بیرون هدایت کند.

در صورت استفراغ خونی در زمان آندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی (GI) معده را تمیز کند.

جراحی را با خیال راحت انجام دهید و خطر پنومونی آسپیراسیون را محدود می کند.

در زمان تهویه کمکی در بیمارستان فشار معده را کاهش می دهند.

 

مراحل شستشوی معده

مراحل شستشوی معده

اگر قرار است به دلیل مسمومیت غذایی یا شیمیایی، مصرف بیش از حد دارو یا سایر موارد اضطراری شست و شوی معده انجام دهید، زمانی برای آماده شدن از قبل نخواهید داشت. با این حال، اگر پزشک شما بخواهد از این روش برای جمع‌آوری نمونه اسید معده برای آزمایش استفاده کند، ممکن است از شما بخواهد که قبل از انجام این کار روزه بگیرید یا مصرف برخی داروها را متوقف کنید.

قبل از انجام این کار، پزشک ممکن است دارویی برای بی حس کردن گلو به شما بدهد. سپس لوله ای را وارد دهان یا بینی می کنند و آن را به سمت مری و معده هدایت خواهد کرد. مری لوله ای است که از طرف دهان به معده متصل شده است.

قبل از شستن معده، پزشک ممکن است لوله را با آب یا سالین اسپری کند. آب نمک از شما در برابر عدم تعادل الکترولیتی که ممکن است با خروج مایعات از معده شما رخ دهد، محافظت می کند. سپس فرآیند شستشوی معده آغاز و مایعات معده خارج می شوند.

 

خطرات شستشوی معده

این روند می تواند آزار دهنده باشد. ممکن است بیمار در زمان قرار دادن لوله در دهان او احساس تهوع داشته باشد. پس از آن، گلوی او بسیار تحریک خواهد شد.

این نوع مداوا می تواند منجر به مشکلات جدی در معده شود. یکی از شایع ترین آن ها پنومونی آسپیراسیون است. این زمانی اتفاق می افتد که قسمت هایی از معده وارد ریه ها یا تنفس می شود. پنومونی درمان نشده می تواند منجر به آمبولی ریه، آبسه ریه یا پنومونی باکتریایی گردد.

از علائم پنومونی آسپیراسیون می توان به تب، خستگی، پوست رنگ مایل به آبی، خس‌خس سینه، درد قفسه سینه و سرفه همراه با خلط اشاره کرد.

این آسیب می تواند در صورت شکستن لوله رخ دهد. با تخلیه معده قبل از ورود محتویات به سیستم تنفسی، شستشوی معده می تواند از شما در برابر ذات الریه محافظت کند.

سایر خطرات شستشوی معده عبارتند از:

اسپاسم تارهای صوتی که به طور موقت تنفس طبیعی را متوقف می کند.

یک لوله در نای به جای مری قرار دهید.

یک سوراخ در مری در نزدیکی لوله ایجاد کنید.

ریختن محتویات معده به روده صورت می گیرد.

آسیب به دستگاه گوارش وارد می شود.

خونریزی جزئی ممکن است در برخی از افراد پیش بیاید.

هیپوکسی یا کمبود اکسیژن رخ می دهد.

هیپوترمی یا سرمازدگی اتفاق می افتد.

به طور کلی، شستشوی معده باید گاهی اوقات و به ندرت انجام شود. مقدار سموم خارج شده از شستشوی معده اغلب کم است، به خصوص اگر بعد از یک ساعت اول این کار را پیش ببریم. شرایطی وجود دارد که مزایای شستشوی معده بیشتر از خطرات است. این کار فقط باید طبق دستور پزشک صورت گیرد. اگر در مورد این روش نگرانی دارید از پزشک خود سوالات خود را کامل بپرسید. جواب های پزشک به شما کمک می کند تا به راحتی به مزایا و خطرات احتمالی این کار واقف شوید.

 

عوارض شست و شوی معده

سهل انگاری در زمان شست و شوی معده می تواند باعث پارگی مری شود که کشنده است، بنابراین تا حد امکان باید از آن خودداری کرد، مگر اینکه در صورت لزوم از لوله های گرد استفاده شود تا در هنگام عبور از مری آسیبی نبیند و لوله باید صاف باشد و به آرامی وارد مری شود و از هر گونه فشاری جلوگیری کند.

پارگی مری اغلب زمانی اتفاق می افتد که فرد بی قرار است و علائم زیر را دارد: تعریق، افزایش ضربان قلب، کاهش فشار خون، درد قفسه سینه، رنگ پریدگی،  نیاز به درمان فوری و ….

 

مراقبت های حین شست و شوی معده

مراقبت های لازم بعد از شست و شوی معده

قبل از اینکه در مورد مراقبت های بعد شستشوی معده صحبت کنیم، می خواهیم مراقبت های زمان شستشوی معده را شرح دهیم که شامل موارد زیر است:

  1. برای جلوگیری از آسیب رساندن به مری به لوله گذاری آهسته و دقیق بدون فشار توجه کنید.
  2. نگه داشتن بیمار در حالت نیمه نشسته و خم کردن سر به جلو می تواند در تسهیل این کار موثر باشد.
  3. از به خواب رفتن بیمار جلوگیری می کند.
  4. زمانی که سطح هوشیاری فرد پایین است از مصرف شربت اپیکا خودداری کنید.
  5. قبل از شستشو دستگاه مکنده را آماده کنید.
  6. در مواردی که فرد رفلکس سرفه ضعیفی دارد راه هوایی را با لوله تراشه باز کنید.
  7. قبل از خارج کردن لوله از معده، لوله را مسدود کنید.
  8. در مورد مسمومیت استنشاقی، مقدار مواد استنشاقی و PH آن و همچنین مقدار غذا در معده را در نظر بگیرید.
  9. اگر PH آن زیر 5.2 باشد، خطر مرگ زیاد است زیرا مایع اسیدی به ریه ها آسیب می رساند و باعث تورم و خونریزی می شود.

 

 

 

مراقبت های لازم بعد از شست و شوی معده

از آنجایی که از این روش برای دفع سموم استفاده می شود، مراقبت پس از شستشوی معده توسط پرستار سالمند باید به عنوان یک رژیم غذایی در نظر گرفته شود.

مهم ترین نکته ای که بعد از شستشو و سم زدایی باید به آن توجه کرد، نوشیدن آب فراوان به خصوص در موارد مسمومیت غذایی است و بهتر است با جرعه جرعه های کوچک شروع کنید.

نوشیدنی های ورزشی که حاوی الکترولیت هستند نیز می توانند به از بین بردن کم آبی بدن کمک کنند.

همچنین می توانید از نوشیدنی های بی رنگ مانند اسپریت یا سان آپ، چای بدون کافئین یا آب مرغ و سبزیجات برای بهبودی بیمار کمک بگیرید.

یکی دیگر از مراقبت های بعد از معده، خوردن غذاهای نرم است. خوردن غذای نرم بعد از شستشوی معده می تواند از فشار روی مری و معده جلوگیری کند  و معده توانایی ذخیره غذا را خواهد داشت.

از فست فودهای کم چربی و فیبر مانند موز، کره، سفیده تخم مرغ، عسل، ژله، بلغور جو دوسر، کره بادام زمینی، برنج، نان تست و سیب زمینی استفاده کنید.

می توانید داروهای طبیعی مانند چای سبز، سرکه سیب و کپسول های زغال فعال را تهیه کرده و به بیمار بدهید.

مسواک زدن دندان ها پس از مسمومیت و استفراغ می تواند به دلیل اسیدی بودن از آسیب دندان جلوگیری کند.

حمام کردن باکتری ها را از بدن دفع و به بهبودی کمک زیادی می کند.

خواب کافی  و استراحت هم بسیار مفید است.

ما در خدمات پرستاری در منزل ارسطو با بهترین تیم پزشکی و پرستاری می توانیم به بهترین نحو از بیمار شما مراقبت کنیم تا بهبودی کامل خود را به دست بیاورد. کافی است با شمارهای درج شده در سایت تماس گرفته و از ما درخواست خدمات کنید تا در اسرع وقت در خدمت شما باشیم.

عنوان های جستجو شده برای این مطلب:

  • https://nurse21 com/عوارض-شستشوی-معده-و-مراقبت-های-پرستاری/
  • https://nurse21 com/عوارض-شستشوی-معده-و-مراقبت-های-پرستاری/#:~:text=مراحل شستشوی معده&text=قبل از انجام این کار، پزشک ممکن است دارویی برای آب یا سالین اسپری کند
درباره مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *