برترین مرکز خدمات پرستاری در ایران

تهران، خیابان مدنی شمالی، بالاتراز مترو سبلان،
کوچه رمضانی، پلاک29، واحد3
پشتیبانی 24/7
02177990001
پاسخگوئی شبانه روزی
اعزام نیرو در کمترین زمان
18 اسفند 1402 توسط مدیر سایت 0 دیدگاه

راه های درمان خانگی زخم بستر

زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

آیا زخم بستر باعث مرگ می شود؟

آیا زخم بستر باعث مرگ می شود؟

زخم بستر دارای عوارضی است که باعث مرگ می باشد. این عوارض مانند: گانگرن، سپسیس و استئومیلیت از عوارض زخم بستر هستند و در صورت پیشرفت زیاد می تواند باعث مرگ فرد شود. استئومیلیت یا همان عفونت استخوان می باشد که عفونت از بافت آسیب دیده شروع شده و به خون منتقل می شود و بعد به استخوان می‌رسد. سپسیس که گند خونی یا عفونت خونی نام دارد باکتری ها از زخم بستر به خون وارد می‌شوند و بقیه اعضای بدن را هم آلوده می‌کنند، اگر زود درمان نشود به احتمال 50 درصد به مرگ بیمار ختم می‌شود. گانگرن وضعیتی می باشد که در آن بافت بدن به دلیل نرسیدن یا از دست دادن خون از بین می‌رود. از دست دادن خون ناشی از عفونت به وجود آمده در ناحیه زخم است. اگر فردی که دچار زخم بستر شده باشد و به موقع درمان نشود این سه عارضه خطرناک در کمین بیمار است که می‌تواند باعث مرگ بیمار شود.

 جهت ارتباط با واحد پشتیبانی کلیک کنید

برای زخم بستر چه چیزی خوب است؟

بهترین کاری که می‌توان برای فرد دچار زخم بستر انجام داد این است که فرد را در موقعیت‌های مختلف قرار دهیم تا باعث کم شدن فشار و جلوگیری از گسترش زخم کنیم. علاوه بر تغییر موقعیت بیمار برخی مواد خوراکی و طبیعی مانند عسل، آلوئه ورا و نارگیل وجود دارد که برای درمان زخم‌های فشاری بسیار مفید است. عسل یکی از مواد طبیعی است  که به علت وجود خاصیت ضدعفونی و کاهش درد و خارش می‌تواند برای درمان زخم بستر مناسب باشد و باعث بهبود زخم شود. استفاده از آلوئه ورا باعث رطوبت رسانی به محل آسیب دیده می‌شود و خاصیت تسکین دهندگی هم دارد. روغن نارگیل به دلیل داشتن اسید چرب باعث سالم نگه داشتن پوست می‌شود.

انواع پانسمان های زخم بستر

پانسمان‌های زیادی از جمله انواع پانسمان نوین و سنتی برای درمان زخم بستر وجود دارد که با توجه به شدت زخم بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرند. از انواع پانسمان‌های نوین می‌توان به هیدروژل، فوم، هیدروکلوئید، عسل، آلژینات، کلاژن، نقره و فیلم شفاف اشاره کرد. یکی از پر مصرف‌ترین انواع پانسمان فوم‌ها هستند که دارای چندین لایه فوم با خاصیت جذب بالا و ایجاد یک محیط گرم و مرطوب می‌توانند باعث بهبود زخم شوند. یکی دیگر از پانسمان‌های جدید مناسب برای زخم بستر آلژینات‌ها هستند که از جلبک به وجود می آید که دارای دو نوع نواری و ملحفه ای هستند این نوع پانسمان برای زخم های بزرگ با ترشحات زیاد مناسب است.

زخم بستر از کجا شروع می شود؟

زخم بستر در افرادی ایجاد می شود که مدت زیادی را در یک وضعیت ثابت قرار گرفته اند و نمی توانند وضعیت خود را تغییر بدهند. زخم بستر از 4 مرحله عبور می کند  که مراحل اولیه شدت آن پایین است و در مرحله های دیگر شدتش بیشتر می شود پس باید در مراحل اولیه آن را درمان نماید.

زخم بستر چند روزه خوب میشود؟

زخم بستر با توجه به این که در چه مرحلی است مدت زمان متفاوتی طول می‌کشد تا خوب در برخی مواقع در چند هفته ممکن است خوب شود و در برخی مواقع ممکن است ماه‌ها روند درمان ادامه پیدا کند. هیچگاه نمی‌تواند یک زمان مشخص برای درمان زخم فشاری تعیین کرد اما پزشک متخصصی می‌تواند به شما زمان تقریبی را اعلام کند.

نحوه استفاده از چسب زخم بستر

نحوه استفاده از چسب زخم بستر

برای استفاده از چسب زخم بستر باید اول محل مورد نظر را با سرم شستشو تمیز نمود و بعد با استفاده از یک گاز استریل، محل زخم را خشک و تمیز کنید. توجه کنید قبل از استفاده از چسب باید تمامی اطراف زخم خشک باشد و سپس می‌توانید چسب را بر روی محل مورد نظر بچسبانید تا اثری از زخم دیده نشود. به علاوه باید چسب تا حدود دو سانتی متر با  زخم فاصله داشته باشد تا بتواند به خوبی به محل مورد نظر بچسبد.

آیا زخم بستر واگیردار است

با اطمینان می گویم که زخم بستر واگیردار نیست و در اثر ماندن طولانی در یک وضعیت به وجود آمده است و اصلا ربطی به واگیر دار بودن ندارد پس از نزدیک شدن یا ماندن کنار افراد دچار زخم فشاری هیپ هراسی نداشته باشید.

آیا زخم بستر درد دارد؟

آیا زخم بستر درد دارد؟

زخم بستر در مراحل اولیه درد زیادی ندارد اما با گذشت زمان علائم آن شدید تر شده و بیمار درد بیشتری را حس می‌کند.

راه های کاهش درد زخم بستر

زخم بستر همراه با درد همراه است اما می‌توان اقداماتی برای کاهش درد زخم بستر انجام داد. در واقع این راهکارها نوعی پیشگیری از شدت گرفتن زخم می‌باشد. مثلا باید بلافاصله بعد از به وجود آمدن زخم اقدام به درمان نمایید و دیر مراجعه کردن به پزشک باعث می‌شود که روند بهبودی درمان شما طول بکشد. یکی از کارهایی که باعث میشود زخم بستر کمتر دچار درد شود این است که از عفونت زخم جلوگیری نمایید. روش دیگر برای کاهش درد این است که پانسمان زخم را به موقع عوض نمایید چون پانسمان از زخم محافظت می‌کند پس باید زود به زود عوض شود. استفاده از مسکن‌های برای کاهش درد که دکتر تجویز کرده است هم می تواند در کاهش درد شما موثر باشد. توجه بسیار به زخم و درد باعث بیشتر شدن درد شما می‌شود پس بهتر است به هنگام درد حواس خود را پرت نمایید و به چیزی غیر درد فکر کنید مثلا می‌توانید موسیقی گوش دهید یا به گفتگو با یک دوست بپردازید. پوست آسیب دیده را باید مرتب با صابون و آب گرم شسته و خشک کنید. با تغذیه مناسب می توانید درد زخم بستر را کاهش بدهید استفاده از یک فیزیوتراپیست می تواند به شما کمک می‌کند تا بتوانید عضلات خود را تقویت کنید و درد کمتری را احساس نمایید.

 

قیمت چسب زخم بستر کامفیل

چسب زخم کامفیل به شکل مربعی می‌باشد و برای درمان زخم بستر بسیار مناسب است و در برابر نفوذ رطوبت مقاوم است و ضد باکتری می باشد و در حال حاضر با قیمت 23 هزار تومان در مراکز درمانی و بهداشتی عرضه می‌شود.

آیا زخم بستر درمان می شود؟

آیا زخم بستر درمان می شود؟

زخم بستر اگر در مرحله یک یا دو باشد در طول چند هفته خوب می‌شود ولی اگر به مرحله سوم و یا چهارم برسد درمان آن کمی مشکل می شود. برای درمان زخم بستر باید از فشار بر روی پوست آسیب دیده جلوگیری کرد و مراقبت‌های پزشکی که برای هر درجه از زخم متفاوت است را رعایت کرد همچنین داشتن تغذیه مناسب می‌تواند به درمان زودتر بیماری کمک شایانی بکند. به علاوه جلوگیری از عفونت زخم بستر یکی از راه های است که باعث می شود زخم بستر زودتر خوب شود.

 

درمان زخم بستر با روغن حیوانی

درمان زخم بستر با روغن حیوانی یک باور غلط بین مردم است که گمان می‌کنند می‌توانند با روغن حیوانی به بهبود زخم بستر کمک کنند. شاید روغن حیوان در گذشته برای این کار استفاده می‌شد اما امروز هیچ جایگاهی در درمان زخم بستر ندارد. ممکن در درمان برخی زخم‌ها یا سوختگی کاربد داشته باشد که جزروش‌های سنتی درمان زخم محسوب می‌شود.

 

درمان زخم بستر چقدر طول می کشد؟

با استفاده از روش های درمان و استفاده از داروهای مورد نظر زخم بستر می تواند در کمتر از 8 هفته درمان شود ولی اگر زخم بستر در افراد دیابتی ایجاد شود ممکن است روند درمان کمی بیشتر طول بکشد.

زخم بستر یا بد سور چیست؟

بدسور و یا زخم بستر یک ضایعه پوستی است که پوست و بافت‌های زیر پوست به دلیل فشار زیاد و طولانی مدت به وجود می‌آید. این زخم‌ها در نقاط مختلف دن به وجود می آید که پوست روی یک برجستگی استخوانی قرار گرفته است و در بین آن‌ها عضله ای وجود ندارد. زخم بستر بیشتر در افرادی به وجود می‌آید که در طولانی مدت در یک وضعیت ثابت دراز کشیده‌اند و نمی‌توانند موقعیت خود را تغییر بدهند.

زخم بستر در بارداری

زخم بستر در بارداری

برخی از مادران دچار مشکلاتی در طول بارداری خود می‌شوند که دکتر به آن ها استراحت مطلق تجویز می‌کند. و در این موقعیت مادر باید به طور مداوم در حالت درازکش و استراحت باشد. برای جلوگیری از ایجاد زخم بستر در بارداری باید از خوابیدن مداوم بر روی لگن پرهیز کنید. در بین پاهای خود یک بالش نرم قرار بدهید چون باعث گردش طبیعی خون در بدن شما می‌شود. پوست خود را تمیز و خشک نگه دارید.

زخم بستر در بیماران دیابتی

دیابت بیماری است که بدن نمی‌تواند از قند خون استفاده کند به همین دلیل مجبور به استفاده از قرص و  در مراحل جدی تزریق انسولین می‌شود. زخم در افراد دیابتی به شدت دیر جوش می‌هورد به همین دلیل باید خیلی مراقب باشند و در صورت مشاهده هر گونه اثر زهم به پزشک مراجعه کنند. زخم بستر در بیماران دیابتی زودتر گسترش می‌یابد و دیرتر نیز درمان می‌شود.

سخن نهایی

در این مقاله سعی کردیم سوالات رایج افراد در مورد زخم بستر را پاسخ دهیم. بیماری زخم بستر را نباید شوخی گرفت زیرا به سرعت می‌تواند گسترش یابد و عوارض خطرناکی به همراه داشته باشد. خدمات پرستاری ارسطو فعال در حوزه پرستار سالمند و درمان زخم می‌تواند به سوالات شما در این زمینه پاسخ دهد و در صورت نیاز اقدام به فرستادن پرستار به محل مورد نظر شما کند. کافی است برای مشاوره رایگان با شماره تماس قرار گرفته روی سایت در ارتباط باشید.

عنوان های جستجو شده برای این مطلب:

  • ترکیب روغن حیوانی وعسل برای زخم
درباره مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *