برترین مرکز خدمات پرستاری در ایران

تهران، خیابان مدنی شمالی، بالاتراز مترو سبلان،
کوچه رمضانی، پلاک29، واحد3
پشتیبانی 24/7
02177990001
پاسخگوئی شبانه روزی
اعزام نیرو در کمترین زمان
18 اسفند 1402 توسط مدیر سایت 1 دیدگاه

پرستاران چند ساله بازنشست می شوند

زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

پرستاران چند ساله بازنشست می شوند

پرستاران چند ساله بازنشست می شوند

پرستار فردی تحصیل‌کرده و دارای دانش و تجربه کافی در زمینه مراقبت از بیمار است. افراد با گذراندن دوره های آموزشی و تجربی، مهارت ها و توانایی های لازم را برای پیروی از دستورات پزشک معالج به دست می آورند.

پرستاری یکی از مشاغلی است که می تواند منجر به بازنشستگی پیش از موعد شود. همه پرستاران در محیط های کاری پر استرس کار می کنند و با موقعیت های چالش برانگیز مواجه هستند. هدف از اجرای قانون بهره‌وری کاهش  ساعات حضور پرستاران در محل کار و خدمات پرستاری در منزل است.

در گذشته پرستاران تمایلی به کار در شیفت شب نداشتند و پرستاران  طرحی اغلب شیفت شب بودند. برای افزایش تمایل به کار در شب در بین پرستاران، شیفت شب و تعطیلات با ضریب 1.5 در نظر گرفته شد.

 

ساعت کاری و شیفت پرستاران

ساعات کار پرستاران مانند سایر کارکنان دولت 44 ساعت در هفته است. پس از اجرای این قانون به‌ازای هر 4 سال سابقه کار، یک ساعت از ساعات خدمت پرستاران کاسته می شود. سقف این رشته را 16 سال در نظر گرفتند؛ یعنی فردی با چنین سابقه ای باید 4 ساعت کمتر کار کند. همچنین ساعات کار هفتگی پرستاران طبق این قانون با در نظر گرفتن سختی کار، سابقه خدمت و کار در شیفت های غیر متعارف باید به نسبت حداکثر تا هشت ساعت در هفته کاهش یابد.

با اشاره به اینکه این قانون در فروردین ماه سال 1387 برای کادر درمانی نظام سلامت بخش دولتی و خصوصی تصویب شد، ابتدا این قانون در بخش دولتی و پس از بازنشستگی برای پرستاران مراقبت اجتماعی اجرا شد. با گذشت بیش از 12 سال از تصویب این قانون، اجرای آن در بخش خصوصی هنوز راکد مانده است.

 

مشکلات پرستاران

مشکلات پرستاران ایرانی زیاد است برای مثال یک روز حقوق نخواهند گرفت، یک روز وضعیت مرخصی آنها بلاتکلیف است، روز بعد وضعیت حرفه ای آنها نامشخص می شود.

قانون می گوید پرستاران می توانند از مزایای بازنشستگی پیش از موعد برخوردار شوند، اما برخی از پرستاران به ویژه آنهایی که در تأمین اجتماعی کار می کنند، فرصت بازنشستگی پیش از موعد را از دست داده اند. آنها همچنین از نادیده گرفتن خواسته های خود خودداری می کنند. این پرستاران نشان داده اند که با 20 سال بیمه نمی توان از قانون کار سخت و زیان آور برای بازنشستگی استفاده کرد.

اگرچه در حال حاضر پرستاران تأمین اجتماعی با 25 سال پوشش می توانند پیش از موعد بازنشسته شوند، اما به دلیل سنوات خدمت باید مابه التفاوت را پرداخت کنند. همچنین پرستاران معترض بودند که دوران سربازی در کارنامه سخت و زیان آور لحاظ نشده است.

از سوی دیگر بخش دوم اعتراض آنان به عدم رعایت این مواد قانونی در خصوص پرستاران شاغل در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اختصاص داشت و به گفته آنان پرستاران فوق‌العاده ویژه باید مورد توجه ویژه قرار گیرند و دستمزد برابر باید به آن ها داد.

 

شرایط بازنشستگی پیش از موعد پرستاران

شرایط بازنشستگی پیش از موعد پرستاران

پرستاران سازمان تأمین اجتماعی از وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان شورای اسلامی درخواست کردند تا نسبت به بازنشستگی و گرفتن مرخصی پرستاران بیست سال سابقه اقدام لازم را انجام دهند.

آنها با اشاره به اینکه پرستاران در کشورهای دیگر بازنشسته می شوند، گفتند پرستاری در بیشتر کشورها سخت ترین شغل محسوب شده و پرستاران پس از 20 سال کار بازنشستگی را تجربه می کنند.

سازندگان این کمپین خاطرنشان کردند: یک پرستار سالمند نه تنها از نظر جسمی خسته است؛ بلکه از نظر روحی نیز خیلی وقت ها کم می آورد و نیاز به استراحت دارد. در طول شیوع کرونا نیز شاهد حجم کاری عظیمی بودیم که بر دوش این گروه گذاشته شده است.

در نهایت از مسئولین خواستند نسبت به اولویت بندی بازنشستگی پرستاران با بیست سال سابقه کار و شناخت آنها اقدامات لازم را انجام دهند.

 

ریشه اعتراض پرستاران تأمین اجتماعی

از سال 68 قانون سختی کار وضع شد که بر اساس آن پرستاری یکی از سخت ترین مشاغل است و پرستاران می توانستند با حداقل 20 سال سابقه  حداقل 25 روز حقوق دریافت کنند.

از سوی دیگر قانونی به نام مشاغل سخت و زیان آور وجود دارد که بر اساس آن مشمولان قانون کار که دارای این مشاغل هستند با 20 سال سابقه کار مشمول 10 سال معافیت و 30 روز حقوق می شوند. البته این موضوع فقط شامل پرستاران بخش خصوصی، پرستاران شرکتی و پرستاران قراردادی است.

پرستاران مراکز خصوصی تأمین اجتماعی دو وجه دارند، به عنوان مثال حقوق پرستاران بخش دولتی افزایش می یابد، اما حقوق پرستاران تأمین اجتماعی افزایش نمی یابد زیرا در قانون دولت لحاظ نشده و در نظر گرفته می شود. تابع قوانین کار از طرفی آن را کار سخت و زیان آور به حساب نیاورده و آن را کارمند دولت می دانند.

در سال 1396 پرستاران تأمین اجتماعی با 20 سال سابقه کار، 5 سال مرخصی و 25 روز حقوق تقریباً برابر با پرستاران در دولت بازنشسته شدند، در حالی که آنها را جزو مزایای بخش دولتی قرار ندادند.

نهاد تأمین اجتماعی از سال 1396 با بخشنامه جدید 5 سال به 20 سال افزایش و عملاً بخشودگی 5 سال را حذف کرد. دیوان عدالت دو رای متناقض صادر کرد که یک بار 20 را صحیح دانست و در جای دیگری لغو کرد.

 

چرا بازنشستگی پیش از موعد پرستاران تایید نمی ‌شود؟

پرستاری کار سخت و زیان آور است، بنابراین مشمول بازنشستگی پیش از موعد می شوند. کمبود نیروی پرستاری منجر به پذیرش محدود بازنشستگی شده است، بنابراین به جای بازنشستگی با 25 سال سابقه، بسیاری از پرستاران مجبور به اضافه کاری و بازنشستگی با 30 سال سابقه خدمت هستند.

 

تعریف متوسط مزد یا حقوق

متوسط ​​دستمزد یا حقوق بیمه شده از میزان دستمزد بر اساس کسر حق بیمه در دو سال آخر کار بیمه شده تقسیم بر عدد 24 به دست می آید و حق بیمه ماهانه او بر اساس تعیین مستمری بازنشستگی محاسبه می شود.

تعرفه خدمات مراقبتی و اعزام پرستار هر ساله توسط شورای عالی بیمه و خدمات درمانی در مراکز خدمات مراقبتی و خدمات پرستاری به مراکز مربوطه ابلاغ می شود. لازم به ذکر است که شرایط خانواده ها و خدماتی که آنها به دنبال آن هستند بسیار متفاوت است و می تواند بر میزان پرداخت تاثیر بگذارد.

 

نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی

برای تعیین میزان مستمری سالمندی پرداختی به هر مستمری بگیر، پس از محاسبه میانگین حق الزحمه بیمه شده، عدد به دست آمده در سابقه پرداخت حق بیمه ضرب شده و سپس عدد بدست آمده بر 30 تقسیم می شود.

 

محاسبه حقوق بازنشستگی پرستاران

محاسبه حقوق بازنشستگی پرستاران

دو عامل مهم میزان مستمری پرداختی به بازنشستگان را تعیین می کند. یکی «حقوق و مزایای مبنای کسر حق بیمه» و دیگری «سابقه پرداخت حق بیمه». با توجه به گستردگی استفاده از این سرویس به منظور محاسبه و مشاهده مبلغ مستمری خود به راحتی، بیمه بازار با استفاده از فرم زیر قسمت محاسبه آنلاین مستمری را در جعبه ابزار راه اندازی کرده است.

به منظور حمایت از افراد شاغل در «مشاغل سخت و پرخطر»، در خصوص بازنشستگی این افراد مزایایی از جمله استفاده از دوره کارورزی پس از بازنشستگی (بازنشستگی پیش از موعد) در نظر گرفته شده است.

در واقع بسته به اشتغال فرد مذکور در بخش دولتی یا خصوصی و درج یا عدم احتساب قانون کار در این زمینه، قوانین و مقررات متفاوت و بعضاً متناقضی وجود دارد.

همچنین داشتن اطلاعات زیر برای محاسبه حقوق بازنشستگی مهم است:

1- مشخص کردن نوع بیمه خود

2- تعداد سال سابقه بیمه

3- میانگین حقوق ماهانه سال گذشته

4- میانگین حقوق ماهانه سال قبل

 

 

عنوان های جستجو شده برای این مطلب:

  • https://nurse21 com/پرستاران-چند-ساله-بازنشست-می-شوند/
  • https://nurse21 com/پرستاران-چند-ساله-بازنشست-می-شوند/#:~:text=اگرچه در حال حاضر پرستاران مابه التفاوت را پرداخت کنند
  • تپش قلب
درباره مدیر سایت

(01) دیدگاه

  1. Aydin
    30 آبان 1402

    الان سوال مطرح میشه که با قانون جدیدی که در خصوص حداکثر سنوات کار اقایان ۳۵ سال و بانوان ۳۰ سال خدمت،
    شرایط بازنشستگی این عزیزان به چه صورت خواهد شد ؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *