برترین مرکز خدمات پرستاری در ایران

تهران، خیابان مدنی شمالی، بالاتراز مترو سبلان،
کوچه رمضانی، پلاک29، واحد3
پشتیبانی 24/7
02177990001
پاسخگوئی شبانه روزی
اعزام نیرو در کمترین زمان
21 اسفند 1402 توسط مدیر سایت 0 دیدگاه

مشکلات پرستاران در بیمارستان

زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

مشکلات پرستاران در بیمارستان

مشکلات پرستاران در بیمارستان

به عقیده برخی کارشناسان، کارهای مراقبتی در دسته دوم کارهای سنگین قرار می گیرند. چرا که پرستاران با حداکثر ساعات کاری که با بیماران مختلف سروکار دارند و حداقل درآمد را از این استرس بالا به دست می آورند. بنابراین پرستاری با توجه به محیطی که در آن قرار دارند و مواجهه با بیمار و شرایط نامساعد جسمانی بیمار یکی از سخت ترین، زیان آورترین و طاقت فرساترین مشاغل است.

 

فرهنگ سازی و اصلاحات قانونی برای شغل پرستاری

به دلیل حساسیت کار پرستاری در مواجهه با زندگی انسان، رابطه بین پرستار و بیمار با کارکنان و مراجعین در مشاغل دیگر یکسان نیست. پای درد و دل پرستاران که می نشینیم، حرف ها و گلایه هایشان کاملا منطقی و قابل تامل به نظر می رسد. علاوه بر استرس های روحی این شغل و سختی های کار، نیاز به حمایت قانونی و امکانات رفاهی بیشتری نسبت به سایر مشاغل دارند تا کار خود را به خوبی انجام دهند و استرس بیماران و محیط را کاهش دهند.

اما روی دیگر سکه بیماران هستند که با بدترین شرایط جسمی به بیمارستان مراجعه می کنند و به دلیل درد و اضطراب ناشی از بیماری خود یا عزیزانشان انتظار بهترین خدمات  و بالاترین سطح دقت از کارکنان بیمارستان دارند.

این واقعیت دقیقاً نشان می دهد که ما در این کار چه داریم و بهتر توضیح می دهد که مشکل پرسنل پرستاری چیست. چرا که به نظر می رسد در هنگام اشتباهی که  از صاحبان این رشته رخ دهد حتی در صورت غیر عمد بودن، درگیری های زیادی را برای پرستاران به همراه دارد که قابل بخشش نیستند و برای رفع آن باید تغییرات و قوانینی که کار آنها را محدود می کند، صادر شود.

علاوه بر این، برخلاف پزشکان، اشتباهات پرستاران به راحتی قابل چشم پوشی نیست و به دلیل موقعیت شغلی و عدم حمایت، اشتباهات بسیار کوچک آنها گاهی عواقب سخت و خطرناک تری را برای آنها به همراه دارد.

نکته آخر اهمیت فرهنگ سازی در بین مردم در زمینه مشکلات و فشارهای وارده بر پرستاران است تا مراجعین نیز با شرح وظایف و اختیارات و مسئولیت های پرستاران آشنا شوند و سطح توقعات متعادل تری داشته باشند  و در برابر این قشر زحمتکش رفتار بهتر و قدردانی بیشتری نشان دهند و در رفتار بعضاً ناشایست خود تجدید نظر نمایند.

 

توانایی های لازم برای رشته پرستاری

توانایی های لازم برای رشته پرستاری

پرستاری از آن مشاغلی است که فقط با عشق می توان آن را ادامه داد. پرستاری یکی از سخت ترین و زیان آورترین مشاغل است، مشکلاتی مانند نوبت کاری، حقوق و مزایای کم بسته به حجم کاری، بیمار و استرس روحی، آسیب های جسمی ناشی از کار در بیمارستان، استرس ناشی از اهمیت تمرکز در کار و ندیدن زحمات این کار جزء سختی های این مشاغل است. به دلیل کمبود نیروی انسانی، بازنشستگی پیش از موعد پرستاران چندان آسان نیست.

در عین حال سختی های این حرفه همچنان از چشم مردم و مراجعین بیمارستان پوشیده است و ماهیت این کار به دلیل مواجهه با افراد بیمار، پرستار سالمند بودن، افراد غمگین و هراسان و… همچنان انتظارات بسیاری از مردم را ایجاد می کند. صرف نظر از شرایط، باید بر پرستاران و شرایط سخت حرفه آنها تاکید کرد. پرستاری شغلی است که اکثر پرسنل آن خانم هستند و از نظر سختی و حجم کاری اساساً با مشاغل دیگر قابل مقایسه نیست.

پرستار باید از سلامت جسمی، روانی و روحی کافی برخوردار باشد و در عین حال مراقب، صبور و کنترل کافی بر احساسات شخصی خود اعمال کند. مهم ترین نکته این است که علاقه شرط اصلی انتخاب این رشته است تا بتوانید در این رشته به موفقیت برسید.

در واقع به دلیل این سختی و فشار کاری بسیاری از پرستاران ازدواج نمی کنند. زیرا وضعیت کاری عادی و مناسبی ندارند و بسیاری از پرستاران که جز مادران شیرده هم هستند به شدت گرفتار ناهماهنگی های کاری خود با مراقبت از فرزندانشان می شوند. با توجه به نیاز جامعه به پرستار و نگاه مثبت به حرفه و جایگاه او در جامعه به ویژه در سال های اخیر تحولی در آن ایجاد شده و امیدواریم که رو به جلو باشد.

 

پرستاران و مشکلات آنها

پرستاران و مشکلات آنها

  • ساعات کار طولانی

پرستاران اغلب مجبورند برای جبران کمبود کارکنان در شیفت های طولانی کار کنند. گاهی اوقات ساعات طولانی و اضافه کاری پرستاران را فرسوده می کند و منجر به خطاهای پزشکی می شود که در برخی موارد جبران ناپذیر است.

  • خطرات محل کار

پرستاران در محیط کار با خطرات زیادی روبرو هستند که در زیر به آنها اشاره شده است.

آنها می توانند در معرض بیماری های عفونی و مسری که از طریق هوا یا بافت های آلوده منتقل می شوند، مانند بیماری های عفونی از طریق خون یا ترشحات زنده مانند ایدز، هپاتیت B و C و سایر عفونت های فرصت طلب یا حتی میکروب های ساده مانند سرماخوردگی قرار گیرند.

برای جلوگیری از این عفونت باید دست های خود را به طور مرتب بشویید که یکی از اصول مهم کار پرستاری است. البته این امر نیز به دلیل قرار گرفتن بیش از حد در معرض مواد ضدعفونی کننده و شوینده باعث درماتیت پوستی می شود.

اما خطر تزریق و استفاده از سرنگ و سوزن یکی دیگر از دغدغه های حرفه ای پرستاران است.

کار در شب باعث سردرگمی و افسردگی افرادی می شود که در این حرفه مشغول به کار هستند.

مسئولیت حیاتی مراقبت از بیماران در شرایط اضطراری و نیاز به تصمیم گیری خاص در آن زمان، فشار زیادی را بر پرستاران وارد می کند.

همچنین ملاقات با مجروحان پس از تصادف نیز یکی دیگر از عوامل استرس زا برای آنان است.

  • وجود بیماران بدحال

بهبودی بیمار یا تولد کودک در روح و روان ما تاثیر بسزایی دارد. نگاه به بیمارانی که وضعیت جسمانی خوبی ندارند می تواند عملکرد و روحیه ما را کاهش دهد. ارتباط و همدلی با بیماران این مشکلات را به میزان کمتری با مشکل مواجه می کند.

  • اعتراضات بیماران

پرستار اولین فردی است که در صورت وجود مشکل با بیمار صحبت می کند. این مشکل زمانی مسئله ساز می شود که بیمار در صورت مشاهده کاستی از سوی پرسنل بیمارستان، شکایت خود را به حراست اطلاع داده و از او بخواهد که مشکلش را حل کند.

در صورتی که گاهی پرستار نقشی در ایجاد مشکل یا حل آن نداشته باشد و مشکل مربوط به خدمات دیگری باشد.

  • درآمد این رشته

مهمترین نکته از دیدگاه پرستاران شاغل در حال حاضر درآمدی است که در این زمینه کسب می کنند. نمی توان در مورد درآمد پرستاران تصمیم قطعی گرفت زیرا درآمد آنها بسته به تجربه و دانش و محل کار و خصوصی یا دولتی بودن محل کار آنها می تواند متفاوت باشد.

در مورد درآمد پرستاران، پرستاران دولتی حدود 60 تا 70 درصد بیشتر از پرستاران خصوصی درآمد دارند و بیشتر از بسیاری از دانش پژوهانی که برای دولت کار می کنند، حقوق می گیرند. بنابراین اگر درآمد پرستاران را با هم مقایسه کنیم به نظر می رسد حقوق زیاد و ی دارند، اما وقتی پول یک پرستار با یک پزشک خصوصی مقایسه می شود، می تواند تفاوت زیادی داشته باشد.

  • شیفت های طولانی با بیماران زیاد (یکی از مهمترین معایب شغل پرستاری)

موضوع دیگری که در ایران از معایب پرستاری محسوب می شود، تعداد زیاد بیماران و عدم تناسب بین پرستار و بیمار است.

در برخی موارد یک پرستار می تواند مسئول 10 بیمار باشد  و این مشکل سبب سنگین و دشوار شدن شیفت کاری پرستاران خواهد شد. البته همیشه اینطور نیست و در برخی بخش ‌ها این موارد بیشتر به چشم می ‌خورد، مثلاً پرستاران اورژانس تقریباً همیشه مشغول مراقبت از بیماران هستند.

 

درباره مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *