برترین مرکز خدمات پرستاری در ایران

تهران، خیابان مدنی شمالی، بالاتراز مترو سبلان،
کوچه رمضانی، پلاک29، واحد3
پشتیبانی 24/7
02177990001
پاسخگوئی شبانه روزی
اعزام نیرو در کمترین زمان
21 اسفند 1402 توسط مدیر سایت 0 دیدگاه

دیالیز در منزل

زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

دیالیز در منزل

دیالیز در منزل

کلیه نقش مهمی در دفع مایعات اضافی از بدن و پاکسازی سموم از خون دارد. اگر به دلایلی کلیه ها قادر به انجام این وظیفه بسیار خطیر در بدن نیستند شما باید از خدمات دیالیز در منزل یا مراکز دیالیز استفاده کنید. اگر کلیه ها از کار بیفتند و نتوانند خون را تصفیه کنند، سطح مواد مضر و مایعات اضافی در بدن افزایش می یابد. متأسفانه اگر این مواد مضر با دیالیز از بدن خارج نشوند، اتفاقات بسیار خطرناک و حتی کشنده ای رخ می دهد.

بسیاری از بیماران به دلیل نارسایی کلیه و سایر بیماری های کلیوی، مقادیر زیادی مواد زائد مانند اوره و کراتینین در بدن خود دارند. پزشکان مواد شیمیایی مختلف را با نمونه گیری خون در منزل اندازه گیری و آزمایش می کنند تا تشخیص دهند که چه زمانی دیالیز نیاز است. با توجه به آلودگی بیمارستان‌ ها و احتمال ابتلا به انواع بیماری‌های عفونی، توجه بیشتری به بیماران کلیوی برای خدمات دیالیز در منزل شده است. در ادامه به معرفی دیالیز در منزل و عوامل موثر بر هزینه دیالیز خانگی می پردازیم.

روش انجام دیالیز در منزل

هنگام انجام انواع دیالیز می توان به دو نوع همودیالیز و دیالیز صفاقی اشاره کرد. در ادامه به تفصیل به توضیح هر یک و روند دیالیز می پردازیم.

 

1- انجام همودیالیز در منزل

در حین همودیالیز در منزل یا مرکز درمانی، خون از بدن بیمار وارد دستگاه دیالیز می شود. اجزای دستگاه دیالیز شامل فیلتری به نام غشای دیالیز است. این نوع دیالیز دقیق ترین و مطمئن ترین روش درمانی است. در این روش مقدار خون خارج شده از بدن از طریق دستگاه دیالیز تمیز می شود و از طریق سیاهرگ ها به بدن باز می گردد. متأسفانه، بیشتر درمان ‌ها می ‌توانند خطرات و مشکلاتی را به همراه داشته باشند که به ندرت دارای مزایایی هستند. برخی از مضرات همودیالیز عبارتند از فشار خون پایین، احتمال عفونت خون، اسپاسم عضلانی، کم خونی، مشکلات خواب، بالا بودن سطح پتاسیم خون و در خطرناک ترین موارد می تواند منجر به ایست قلبی شود.

 

2- انجام دیالیز صفاقی در منزل

در این روش متخصص کاتتر دیالیز صفاقی را وارد بدن بیمار می کند. به این ترتیب از خود بافت های بدن به عنوان فیلتر استفاده می شود. لوله پلاستیکی از دیواره معده وارد روده کوچک شده و پس از آن سرم تراپی در منزل و روی معده تزریق می شود و اطراف روده ها را شسته و مواد زائد را از بدن بیمار خارج می کند. دیالیز صفاقی همچنین می تواند عوارضی مانند افزایش وزن، التهاب صفاق، تب به دلیل عفونت و درد شکم ایجاد کند.

 

همودیالیز در خانه

همودیالیز در خانه

اکثر افراد مبتلا به نارسایی کلیه باید دیالیز را در سبک زندگی خود بگنجانند. در این موارد بیماران و اطرافیان ترجیح می دهند برای ایجاد آسایش و راحتی خدمات دیالیز در منزل داشته باشند. به این ترتیب آنها می توانند درمان خود را با کمترین اختلال در زندگی روزمره خود دنبال کنند. به دلیل ازدحام جمعیت در شهرهای بزرگ و تعداد افرادی که هر روز برای استفاده از دستگاه های دیالیز در صف ایستاده اند. همیشه باید ساعت ها را در ترافیک بگذرانند تا به مرکز دیالیز برسند.

با توجه به اینکه چند بار در هفته باید روی بیماران مختلف همودیالیز انجام شود. به همین ترتیب، زمان رفت و آمد و دیالیز با هر مراجعه به مراکز دیالیز طولانی تر خواهد شد. همچنین با توجه به تعداد زیاد مشتریان، ممکن است به همه مسائل بهداشتی توجه کامل نشود که می تواند منجر به شیوع بیماری های خونی مانند هپاتیت شود. پس خانواده های محترم می توانند با ویزیت پزشک در منزل این کار را به خوبی انجام داد.

 

مزایای دیالیز در منزل

اگر بخواهیم هزینه رفت و آمد و از دست دادن یک روز کاری را بر دوش افرادی که کار می کنند در نظر بگیریم. هزینه دیالیز در مرکز دیالیز بیشتر است. مورد بعدی تسلی دادن به بیمار است. محیط بیمارستان در بهترین شرایط ممکن برای فرد ناامنی ایجاد می کند. به همین ترتیب استفاده از خدمات دیالیز در منزل می تواند به بیمار آرامش دهد. ضمناً به دلیل حضور پزشک متخصص، دیالیز با کیفیت بالاتری انجام می شود. همچنین روند درمان و طول مدت دیالیز را تسریع خواهد کرد.

 

چرا از دیالیز برای درمان بیماری‌های کلیوی استفاده می ‌شود؟

عملکرد صحیح کلیه ها از تجمع آب و مواد اضافی و سایر ناخالصی هایی که می توانند به بدن آسیب برسانند، جلوگیری می کند. کنترل فشار خون و تنظیم سطوح شیمیایی در خون یکی از مهم ترین نقش های کلیه ها در بدن است. کلیه ها همچنین نوعی ویتامین D را فعال می کنند که جذب کلسیم را افزایش می دهد. هنگامی که کلیه های شما به دلیل بیماری یا آسیب قادر به انجام این کار نیستند، دیالیز به عملکرد طبیعی بدن کمک می کند. بدون دیالیز، نمک و مواد زائد در خون تجمع می کند و بدن را مسموم خواهد کرد، اما دیالیز بیماری ها و سایر مشکلاتی که بر کلیه ها تأثیر می گذارد را درمان نمی کند.

 

انواع دیالیز

  1. همودیالیز: این نوع دیالیز قطعی ترین شکل درمان است. در این روش مواد و مایعات اضافی با استفاده از کلیه مصنوعی از بدن خارج می شود و مقدار خون گرفته شده از بدن با دستگاه دیالیز تصفیه شده و به بدن باز می گردد. برای جریان خون به کلیه مصنوعی، پزشک با جراحی یک اتصال به دستگاه دیالیز ایجاد می کند.

خطرات دیالیز به روش همودیالیز:

کاهش فشار خون

کم خونی

گرفتگی عضلات

مشکل خواب

خارش

میزان پتاسیم بالا در خون

پریکاردیت (التهاب برون شامه قلب)

عفونت خون

ضربان نامنظم قلب

ایست ناگهانی قلب

  1. دیالیز صفاتی: در این روش پزشک متخصص با جراحی یک کاتتر دیالیز را وارد حفره شکمی می کند. این کاتتر خون را از طریق یک غشای طبیعی فیلتر می کند. در طول درمان، مایع دیالیز به صفاق تزریق می شود. این فرآیند می تواند چندین ساعت و به مدت 4 یا 6 بار در روز انجام شود.

خطرات عدم انجام دیالیز به روش دیالیز صفاتی:

التهاب صفاق

ضعف عضلات شکم

افزایش قند خون

افزایش وزن

فتق

تب

درد شکم

 

  1. درمان مداوم جایگزینی کلیوی (CRRT): این درمان عمدتا در بخش های مراقبت های ویژه و یا icu در منزل (پرستاری ویژه)  برای بیماران مبتلا به نارسایی حاد کلیوی استفاده می شود. در این روش که دیالیز نامیده می شود، خون از طریق تجهیزات خاصی فیلتر می شود. سپس خون همراه با مایع جایگزینی به بدن باز می گردد. این روش معمولاً روزانه به مدت 12 تا 24 ساعت انجام می شود.

خطرات درمان جایگزینی مداوم کلیه (CRRT):

عفونت

هیپوترمی (سرمازدگی)

کاهش فشار خون

اختلالات الکترولیتی

خون ریزی

تاخیر در بهبود عملکرد کلیه

ضعیف شدن استخوان‌ ها

شوک آلرژیک (آنافیلاکسی)

 

هزینه دیالیز در منزل وابسته به چه عواملی است؟

هزینه دیالیز در منزل وابسته به چه عواملی است؟

هزینه دیالیز خانگی به عوامل مختلفی بستگی دارد. عواملی مانند وجود پزشک متخصص، مدت زمان دیالیز، استفاده از دستگاه دیالیز خانگی قابل حمل و البته تعداد جلسات دیالیز در تعیین هزینه دیالیز خانگی تاثیرگذار خواهد بود. خدمات پرستاری در منزل ارسطو به شما این اطمینان را می دهد که قیمت دیالیز خانگی با توجه به تمام مواردی که ذکر کردیم بسیار مناسب و معقول خواهد بود.

 

خدمات دیالیز در منزل ارسطو

سطح دیالیز و طول مدت دیالیز و البته تعداد دفعات مراجعه بیماران به بیمارستان ها از دلایل دریافت خدمات در منزل است. اکثر بیماران دیالیزی با وضعیت جسمانی نامناسب و سن بالا به این مراکز مراجعه می کنند و پس از انجام این خدمات نیاز به استراحت دارند. چه چیزی بهتر از استراحت در خانه؟ خدمات دیالیز خانگی با کادری مجرب و بهترین دستگاه دیالیز خانگی آماده خدمت رسانی به تمامی بیماران محترم است.

اگر به خدمات همودیالیز در منزل نیاز دارید، به سادگی در سامانه خدمات خانگی ارسطو به صورت رایگان ثبت نام کنید. خدمات دیالیز خانگی توسط تیم متخصص ما ارائه می شود. در صورت نیاز به دیالیز فوری و تزریقات در منزل، حداقل یک ساعت با دریافت خدمات فاصله خواهید داشت.

خدمات پرستاری ارسطو علاوه بر خدمات دیالیز خانگی با دستگاه های قابل حمل، خدمات دیگری را نیز در زمینه خدمات مراقبتی و پرستاری ارائه می دهد که شامل درمان زخم بستر، خدمات پانسمان زخم در منزل، تزریق ویال و دارو در منزل، همراهی بیماران تا بیمارستان های دولتی، پرستاری و تغذیه سالمندان در منزل، پرستاری و تغذیه کودکان در منزل و…  ما تمام تلاش خود را می کنیم تا تجربه ای عالی در خدمات پزشکی و پرستاری برای شما ایجاد شود.

 

عنوان های جستجو شده برای این مطلب:

  • https://nurse21 com/دیالیز-در-منزل/
درباره مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *