برترین مرکز خدمات پرستاری در ایران

تهران، خیابان مدنی شمالی، بالاتراز مترو سبلان،
کوچه رمضانی، پلاک29، واحد3
پشتیبانی 24/7
02177990001
پاسخگوئی شبانه روزی
اعزام نیرو در کمترین زمان
21 اسفند 1402 توسط مدیر سایت 0 دیدگاه

کاربرد روانشناسی در پرستاری

زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

کاربرد روانشناسی در پرستاری

کاربرد روانشناسی در پرستاری

این روزها تاکید زیادی روی حفظ امنیت روحی و روانی بیمار می شود به همین خاطر ساختار داخلی بیمارستان ها دستخوش تغییرات اساسی شده است. تشخیص اینکه خطاهایی در زمان مراقبت از بیمار رخ می دهد کم نیست به همین خاطر برای بهبود آن باید تغییرات اساسی در محیط فیزیکی پرستاران انجام داد. روانشناسی در پرستاری بر تعامل بین محیط و فعالیت انسان تاکید دارد و استفاده از آن در طراحی ایستگاه پرستاری می تواند در بهبود سلامت جسمی و روانی پرستاران، رضایت شغلی آنها و مراقبت از بیمار موثر باشد.

هدف از این مطالعه بررسی تأثیرات روانشناسی محیطی بر عملکرد و رفتار پرستاری است و ما مجموعه ای از امکانات پرستاری متمرکز و غیرمتمرکز و حتی تأثیرات نور و روشنایی طبیعی را در آنها ایجاد کردیم. در نتیجه اجرای نتایج روانشناسی در پرستاری به یک گرایش رایج در بین اهل فن تبدیل شده و امکانات پزشکی به محیط های بهتر تبدیل شده است.

با وجود تعداد زیادی دانشگاه و رشته های تحصیلی متنوع، پذیرش در دانشگاه ها امری عادی و بدیهی شده که منجر به تقاضای بالای فارغ التحصیلان دانشگاهی از سوی کارفرمایان و استخدام کنندگان بخش دولتی و خصوصی می شود. اما یکی از مهم ترین مشکلاتی که هر دانشجو در هر مقطع زمانی با آن مواجه است بحث بازار کار و آینده شغلی در رشته ای است که قصد ادامه تحصیل در آن را دارد.

مطلب پیشنهادی: مشکلات پرستاران در ایران

پرستاری شغل است یا حرفه؟

پرستاری یکی از ارکان اصلی سلامت و بهداشت عمومی است. اگر بخواهیم به طور دقیق معنی این جمله را بگوییم یعنی اگر در جامعه ای پرستار دلسوز وجود نداشته باشد، طبیعتاً نظام سلامت آن جامعه در معرض خطر است.

اگر سوالی در مورد نحوه شغل پرستاری دارید باید بگوییم که رشته پرستاری از دید اکثریت متخصصان دست اندرکار این رشته شغلی مهمتر و ضروریتر از دیروز است. اگر پرستار نباشد نه تنها بیمارستان، بلکه سلامت کل کشور در خطر است. با این تفاسیر می توان گفت که پرستاری شغل بسیار مهمی است و وجود این اقشار زحمتکش برای حفظ سلامت جامعه بسیار مهم است. در مقابل این زحمت کشان پرتوان نیاز به روحیه آرام و اعصاب راحت دارند.

 

معرفی رشته کارشناسی ارشد روان شناسی در پرستاری

معرفی رشته کارشناسی ارشد روان شناسی در پرستاری

یکی از محبوب ترین گزینه ها در بین دانشجویان برتر پرستاری، مدرک کارشناسی ارشد در رشته پرستاری روانپزشکی است. خوب بودن بازار کار در هر زمینه ای به مهارت، دانش و علم آن رشته بستگی دارد. پس برای موفقیت در این زمینه و کسب سهم بیشتر در بازار کار باید بتوانید تحصیلات خود را با اصول ارتباطات انسانی تلفیق کنید.

فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد پرستاری روانپزشکی باید با داشتن مهارت و تجربه کافی در زمینه مراقبت و مهارت های پرستاری به افراد مبتلا به اختلالات روانی خدمت کنند. پس با وجود بازار کار رشته روانشناسی پرستاری، بهتر است قبل از انتخاب، علاقه، روحیه و توانایی خود را برای ورود به این رشته بسنجید. علاوه بر دوره کارشناسی ارشد روانشناسی پرستاری، می توانید سایر گرایش ها را در مقطع کارشناسی ارشد نیز مطالعه کنید.

 

منابع آزمون کارشناسی ارشد روان شناسی در پرستاری

روان شناسی در پرستاری یکی از شاخه های آموزش پرستاری است که علاوه بر یادگیری اصول اولیه پرستاری، ارتباطات بین فردی، درمان اختلالات روانی مانند پیشگیری از مشکلات سلامت روان بیمار را یاد خواهید گرفت.

متقاضیان علاقه مند به رشته پرستاری باید به طور کامل از بهترین منابع کنکور کارشناسی ارشد پرستاری مطلع شوند. زیرا این نکته می تواند تاثیر زیادی در موفقیت آنها داشته باشد. روان شناسی در پرستاری یکی از مهم ترین رشته های کارشناسی ارشد پرستاری است.

متقاضیان کارشناسی ارشد روان شناسی در پرستاری ابتدا باید مطالبی را برای کارشناسی ارشد پرستاری روانپزشکی تهیه کنند و با زمان کافی برای تکمیل آن به یک طرح کلی برسند. مراحلی مانند تست و جمع بندی و رسیدن به نتایج عالی را حتما در برنامه خود قرار دهند.

 

بازار کار رشته های روانشناسی پرستاری

اگر بیشتر روی توسعه مهارت های خود برای موفقیت در هر زمینه ای تمرکز کنید و بتوانید این خدمات مراقبتی و درمانی را به طور موثر ارائه دهید، بازار کار خوبی در انتظار شماست. هدف این حرکت پرورش افراد مستعد با سلامت جسمی و روانی بالا است تا بتوانند در رفع نیازهای جسمی و روحی بیماران گام های بلندتری بردارند. زمینه های فعالیت در این زمینه در بازار کار عبارتند از:

زمینه آموزشی

زمینه خدماتی

زمینه مدیریتی

زمینه پژوهشی

بنابراین می توان گفت که با افزایش سطح توانایی ها و مهارت های فردی، بازار کار روانشناسی پرستاری بهتر از سایر گرایش ها است و در صورت ادامه تحصیل در این رشته می توانید آینده درخشانی را برای خود تصور کنید. در صورت تمایل، یک دانشجوی روانشناسی پرستاری می تواند در رشته هایی مانند خدمات پرستاری در منزل، زیست شناسی تولید مثل، سالمند شناسی، انفورماتیک در پرستاری، گفتار درمانی، اپیدمیولوژی و مددکاری اجتماعی در مقطع دکتری ادامه تحصیل دهد.

 

وظایف روان شناسی در پرستاری

فردی که به روان شناسی در پرستاری مشغول است مدرک فوق لیسانس بهداشت روان دارد. در زیر به برخی از وظایف پرستاران اعصاب و روان در حین خدمت پی خواهید برد و متوجه سختی ها و حساسیت های پرستاران ارشد روانپزشکی و این کار خواهید شد.

پذیرش و ارزیابی بیمار اولین اصل اساسی است که باید به آن توجه ویژه داشته باشید. تجزیه و تحلیل رفتار بیمار و آنچه در معاینه برای تشخیص بیماری و سطح اختلالات روانی به دست می آید.

ارائه راهنما و راه حل های درمانی یا تجویز دارو برای رفع اختلالات روانی.

مشاوره با سایر همکاران (پزشک عمومی، پزشک) در مورد بیماری تشخیص داده شده.

ارزیابی نظرات همکاران روانشناس دیگر

تحقیقات لازم در رابطه با بیماری تشخیص داده شده برای درک بهتر وضعیت بیمار

بهبود مهارت های اجتماعی، کلامی، ارتباطی برای ایجاد ارتباط سالم با بیمار

حفظ اطلاعات بیمار در طول درمان یا قبل از آن.

 

حقوق روان شناسی در پرستاری

دستمزد پرستار بسته به نوع بیمارستان، تخصص و سمت متفاوت است. به عنوان مثال حقوق پرستاران در بیمارستان های دولتی 4 میلیون و در بیمارستان های خصوصی بین 5 تا 8 میلیون است که بسته به محل اقامت فرد فرق دارد. به عبارت دیگر، سوپروایزرها بیشتر از دستیاران پرستاری یا سرپرستارها حقوق می گیرند.

در رابطه با پرستاران اعصاب و روان می توان گفت که به دلیل سختی رسیدگی به بیماران مبتلا به اختلالات روانی و ماندگاری آنها، حقوق کمی افزایش می یابد و 2 ماه مرخصی اجباری و اضافه کار نیز دارند.

علاوه بر این باید اضافه کرد که با توجه به وجود ویروس کرونا در سال 1399 و فداکاری هایی که پرستاران برای حفظ سلامت بیماران و نجات کشور از این ویروس خطرناک انجام داده اند، صحبت از افزایش حقوق پرستاران انجام شده است.

هر ساله دانشجویان زیادی برای قبولی در رشته روان شناسی در پرستاری با یکدیگر رقابت می کنند تا بر غول های کنکور غلبه کنند تا به این رشته برسند. اما به دلیل محدود بودن مکان در دانشگاه و تعداد زیاد متقاضیان، رقابت بسیار حساس و سختی است. بنابراین برای برنده شدن عواملی مانند تکنیک‌های غلبه بر استرس  و مدیریت زمان لازم است.

مطالعه کنید: حمام بیمار در تخت

کاربرد روان‌شناسی برای پرستاران

کاربرد روان_شناسی برای پرستاران

1- روانشناسی به پرستاران کمک می کند تا دیگران را بهتر درک کنند: در نتیجه منجر به هماهنگی شخصی و حرفه ای می شود. پرستاران افرادی بسیار احساساتی، مهربان، جدی و سخاوتمند هستند.

آنها ذهن و رفتاری فعال دارند و از همکاری با یکدیگر لذت می برند. پرستاران کارآموز باید در کنار پرستاران هکار، پزشکان، بیماران و خانواده هایشان زندگی، کار و یادگیری داشته باشند. آنها با شناخت علمی از ماهیت افراد را بهتر درک کنند؛ بنابراین در روابط بین فردی به موفقیت بیشتری دست می یابند.

2- روانشناسی به پرستار در بهبود بیماری ها کمک می کند: اغلب بیماری ها و اختلالات جسمی

آنها نیاز به سازگاریهای اساسی دارند. بسیاری از بیماری ها مانند بیماری های قلبی و سرطان را  نمی توان به طور کامل با درمان پزشکی مداوا نمود، اما می توان آن ها را کنترل کرد.

این بیماری ها پیامد زندگی هستند و نیاز به مراقبت های بهداشتی و ایمنی خاصی دارند. یک پرستار آموزش دیده در زمینه روانشناسی می تواند یک متخصص مراقبت های بهداشتی روحی موثری در این زمینه باشد. در مراقبت های بهداشتی، نقش پرستار سالمند در درمان عامل مهمی است.

 

درباره مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *