برترین مرکز خدمات پرستاری در ایران

تهران، خیابان مدنی شمالی، بالاتراز مترو سبلان،
کوچه رمضانی، پلاک29، واحد3
پشتیبانی 24/7
02177990001
پاسخگوئی شبانه روزی
اعزام نیرو در کمترین زمان
21 اسفند 1402 توسط مدیر سایت 0 دیدگاه

محاسبه نیروی پرستاری به روش نظام گرا

زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

محاسبه نیروی پرستاری به روش نظام گرا

محاسبه نیروی پرستاری به روش نظام گرا

پرسنل پرستاری مهم‌ترین عامل تولید و بزرگترین سرمایه بیمارستان ها محسوب می شوند. منابع انسانی دارایی های مشهود و گران قیمت به حساب می آیند و دارایی های هزینه بر  نیستند.

منابع انسانی ضروری ترین بخش مراقبت های بهداشتی به شمار آمده و برنامه ریزی برای تامین پرسنل مراقبت های بهداشتی باید جزء لاینفک اهداف این بخش برای تعیین نیازهای بیمارستان و رفع مشکلات آن باشد.

در سطح جهانی، ارائه خدمات برای ارائه‌دهندگان خدمات بیمارستانی در حال تغییر است و بیمارستان‌ها گران‌ترین بخش نظام سلامت و پزشکی هستند، خدمات بیمارستانی حدود 63 درصد بودجه بخش سلامت را تشکیل می‌ دهند و اکثریت از تیم‌ های آموزشی ویژه هستند.

از طرفی در بحث تامین نیرو، نیروی انسانی اساس نظام سلامت است و در صورت نبود برنامه و مدیریت نیروی انسانی، سازمان با شکست مواجه می شود، بنابراین طراحی، به کار گرفتن افراد خوب و حرفه ای در بخش خدمات پرستاری انجام می شود. نیروی انسانی یکی از مهم‌ترین جنبه های خدمات بیمارستانی بوده و پرستاران گروه بزرگی از افراد حرفه ای را تشکیل می دهند.

 

روش‌ های برآورد نيروی انسانی

  • روش سنتی
  • دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی
  • نگرش نظام گرا
  • تعيين استاندارد کف
  • روش کاليفرنيا
  • روش FTE
  • ضريب وزارت بهداشت و درمان
  • محاسبه بهره وری

نگرش نظام گرا

بهره وری یکی از مسائل اساسی است که سابقه ای چند صد ساله در سطوح مختلف و در فعالیت های گوناگون جامعه بشری دارد. به ویژه در دهه های پایانی این قرن، اهمیت آن در فعالیت های اقتصادی، اجتماعی و صنعتی به شدت مورد تاکید قرار گرفته است. در کشور ما مسائل مربوط به بهره وری مطرح می شود و مانند نهال نوپایی هر روزه در حال رشد هستند.

مفهوم کلی بهره وری و فرآیندهای اندازه گیری آن توسط چندین محقق و متفکر در سطح جهان مورد استفاده قرار می گیرد که دیدگاهی درونی از عملکرد و مکانیسم های سیستم است. با در نظر گرفتن روند توسعه فناوری اطلاعات در جهان و لزوم مقایسه سطح و بهره وری سیستم های فعالی که در حوزه ها و جوامع مختلف با ساختارهای مختلف حقوقی، سیاسی و اقتصادی فعالیت دارند مفهوم سنت گرایی می تواند راه حلی برای این مشکلات باشد.

تعداد پرسنل مورد نیاز

 

 

مراقبت مستقیم: شامل مراقبت هایی است که در کنار بالین بیمار و در مورد بیمار پرستار سالمند انجام می دهد.

مراقبت غیرمستقیم: این مراقبت شامل محدوده مراقبتی است که به بیماران با کارهای واسطه ای مانند تهیه دارو، مشاوره، برنامه ریزی و گزارش نویسی ارائه می شود.

(طبق مطالعات این مراقبت برای هر بیمار در 24 ساعت، 1-0.7 ساعت است.)

 

تعيين زمان تقریبی برای مراقبت هر بیمار در سطح های مختلف

سطح 1 = حداقل درمان 1 ساعت

سطح 2 = مراقبت نسبی 2.30 ساعت

سطح 3 = مراقبت کامل 3.30 ساعت

سطح 4 = مراقبت ویژه پیشرفته 10-12 ساعت

سطح 5 = مراقبت کامل 8-24 ساعت

بخش ارتوپدی با تروما 4 ساعت  در طی 24 ساعت

 

محاسبه ميزان مراقبت مستقيم پرستاران در بخش داخلی دارای ۳۰ تخت

نحوه برآورد میزان مراقبت مستقیم در بخش داخلی 30 فریم به شرح زیر است:

تعداد روزهای کاری مفید در سال = 225 روز

ساعت کاری در هفته = 40 ساعت

ساعات کار مفید در روز = 6.8 ساعت

تعداد مراقبت مستقیم = 0.7-1 ساعت در هر تخت

 

تعداد پرسنل پرستاری مورد نیاز

 

وظایف پرستاران

وظایف پرستاران

نیروی انسانی بخش سلامت نقش مهمی در ارائه خدمات درمانی و مراقبتی مطلوب به جمعیت مورد نظر ایفا می کند؛ بنابراین با محاسبه دقیق و اصولی نیروی پرستاری به روش نظام گرا برنامه ریزان و سیاست گذاران در این زمینه باید مطمئن باشند.

مقدار کافی از این توان در واقع تضمین می کند که سیستم سلامت به شیوه ای موثر و کارآمد برای ارائه خدمات بهداشتی با کیفیت بالا کار می کند.

از سوی دیگر کمبود نیروی انسانی شاغل در این بخش مانع اصلی تحقق و دستیابی به بالاترین سطح ممکن در ارائه خدمات سلامت می باشد که در نتیجه دستیابی به اهداف سلامت، ارائه خدمات سلامت در زمان مناسب و با کیفیت مناسب را با مشکل مواجه می کند. از وظایف نیروی پرستاری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مراقبت از بیماران در بیمارستان و انجام بانداژ و تزریق

نقش هماهنگ کننده و ارتباط دهنده بین بیماران و پزشکان

کار مراقبت از بیماران در هر مرحله از زندگی برای بهبود رژیم غذایی و عادات دارویی و پیشگیری از بیماری

رفع نیازهای آموزشی مردم در زمینه مراقبت از بیمار

انجام خدمات پرستاری در منزل

کاهش تعداد و زمان روزهای بستری شدن فرد بیمار در بیمارستان

انتقال خواسته ها و نیازهای بیمار به خانواده بیمار

مسئول مدیریت بخش

مهارت های لازم در حرفه ی پرستاری

نیروی انسانی در بخش سلامت نقش مهمی در ارائه خدمات درمانی و مراقبتی مطلوب سلامت به جمعیت تحت پوشش دارد؛ بنابراین برنامه ریزان و سیاست گذاران در این زمینه باید اطمینان حاصل کنند که تعداد کافی از این نیروها عملکرد مؤثر و کارآمد نظام سلامت را در ارائه خدمات بهداشتی با کیفیت تضمین می کند.

از سوی دیگر کمبود نیروی انسانی در این حوزه مانع بزرگی بر سر راه اجرا و دستیابی به خدمات پزشکی و ارائه خدمات به موقع و با کیفیت مورد نیاز در سطح دستیابی به اهداف حوزه سلامت را با مشکل مواجه می کند.

پرستاران افرادی هستند که در بیمارستان بیشترین تماس را با بیماران و خانواده آن ها دارند؛ بنابراین سلامت کامل جسمی و روانی از الزامات حرفه پرستاری است. یک پرستار باید عاشق خدمت به مردم باشد و صبر و اشتیاق لازم برای این حرفه را در خود تقویت کند.

یک پرستار باید فردی منظم و دقیق باشد؛ زیرا نظم و دقت اساس این رشته است. همچنین باید کنترل روحی و روانی کاملی بر خود داشته باشد تا بتواند در سخت ترین شرایط جسمی و روحی با بیماران و همراهانشان به خوبی برخورد کند.

علاوه بر این، دانشجو پرستار باید از سلامت جسمانی بالایی برخوردار باشد، زیرا مشکلات به ظاهر جزئی مانند لرزش دست می‌تواند عملکرد پرستار را به طور قابل توجهی کاهش دهد. برای موفق شدن در این رشته داوطلبان باید دروس خاص دبیرستان مانند انگلیسی، شیمی و زیست شناسی را بگذرانند. به روز بودن در تسلط بر زبان انگلیسی و استفاده از مجلات و منابع علمی در این زمینه ضروری است.

دانشجو پرستار باید از سلامت جسمانی کامل برخوردار باشد تا به کمک دید قوی بتواند کارهای پرستاری ظریف و دقیق انجام دهد و با شنوایی خوب صدای قلب را حتی اگر ضعیف باشد بشنود. حتی داشتن قد مناسب و عدم لکنت زبان و دست دادن نیز در این زمینه مهم است. زیرا این مشکلات به ظاهر کوچک تاثیر زیادی بر اثربخشی یک پرستار دارد.

وضعیت بازار کار رشته پرستاری

وضعیت بازار کار رشته پرستاری

یک پرستار می تواند در بیمارستان های دولتی و خصوصی، کلینیک ها و پاراکلینیک ها، یا به عنوان استاد در دانشگاه ها و …  مشغول به کار شود. اگر در بیمارستان دولتی و خصوصی استخدام شدید باید به صورت شیفت در یک نوبت (صبح، عصر و شب) و یا شیفت ثابت در این مراکز بهداشتی درمانی کار کنید. شرایط محیط کار بستگی به نوع مسئولیت پرستاران در بخش ‌های بیمارستانی و مراکز بهداشتی دارد و این شرایط در هر بخش (حاد، اطفال، داخلی و جراحی، ICU، CCU، سالن‌های عمل) متفاوت است.

یک پرستار بسته به سطح تحصیلات (لیسانس، فوق لیسانس) و سابقه کار در سمت های سرپرستار، پرستار شیفت، سوپروایزر کنترل عفونت، سوپروایزر بالینی، سوپروایزر آموزشی و مدیر پرستاری بیمارستان می تواند در بیمارستان مشغول به کار شود.

آینده شغلی و درآمد رشته پرستاری

در مورد فرصت های شغلی در این زمینه باید بدانید که پرستاران بر اساس سطح تحصیلی (لیسانس، فوق لیسانس، دکتری) در بیمارستان ها استخدام می شوند و فارغ التحصیلان می توانند در بیمارستان ها، مراکز بهداشتی و درمانی و مراکز درمانی  در یکی از بخش های کودکان به عنوان پرستار کودک، پرستار شیفت، پرستار در بخش جراحی، پرستار در بخش نوزادان و… کار کنند. باید در نظر داشت که فارغ التحصیلان پرستاری می توانند به طور مستقل در یک مرکز بهداشتی خصوصی (برای ارزیابی وضعیت سلامت اعضای جامعه) یا یک مهدکودک هم خدمات ارائه دهند.

رشته پرستاری با وجود سختی ها، بازار کار بسیار خوبی در بین تمامی رشته های تحصیلات تکمیلی دارد و تنها رشته بدون بیکاری است. درآمد یک پرستار به محل کار، موقعیت در بیمارستان، ساعات کار و موقعیت جغرافیایی بستگی دارد. برخی اظهارات حاکی از آن است که درآمد یک پرستار و یک پزشک بیمارستان بسیار زیاد است که ممکن است چندان منصفانه نباشد. از طرفی در مقایسه، درآمد یک پرستار در ایران نسبت به سایر کشورها بسیار متفاوت و کم است که گاهی پرستاران را به مهاجرت به خارج از کشور سوق داده است.

عنوان های جستجو شده برای این مطلب:

  • https://nurse21 com/محاسبه-نیروی-پرستاری-به-روش-نظام-گرا/
درباره مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *