برترین مرکز خدمات پرستاری در ایران

تهران، خیابان مدنی شمالی، بالاتراز مترو سبلان،
کوچه رمضانی، پلاک29، واحد3
پشتیبانی 24/7
02177990001
پاسخگوئی شبانه روزی
اعزام نیرو در کمترین زمان
21 اسفند 1402 توسط مدیر سایت 1 دیدگاه

دانستنی های تشک مواج

زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

دانستنی های تشک مواج

دانستنی های تشک مواج

امروزه درمان زخم بستر یکی از مشکلات شایع در بیماران بی حرکت است، این زخم ها به دلیل کمبود خون و مواد مغذی کافی در پوست ایجاد می شوند. تشک های مواج همیشه طرفداران خود را دارند، اما در این میان بیمارانی هستند که نیاز به استراحت مداوم دارند، اما نمی توانند از مدل های معمولی استفاده کنند، زیرا برای آن طراحی نشده اند و ظرفیت های لازم را ندارند، بنابراین شرکت های زیادی به صورت تخصصی وارد این عرصه شده اند و با در نظر گرفتن تمام نیازهای این افراد، مدل ها و طرح های متنوعی را به بازارهای جهانی عرضه می کنند.

عملکرد اصلی تشک بادی، تکرار مداوم پمپ هوا در سلول های سازنده آن است که باعث گردش کمر و هوا می شود که به تدریج از ایجاد زخم بستر جلوگیری کرده یا آن را بهبود می بخشد.

قبل از اجاره یا خرید تشک مواج، اجازه دهید چند سوال را با هم مرور کنیم:

شدت و میزان دردی که از زخم بستر به بیمار تحمیل می شود چقدر است؟

حرکت بیمار چگونه است؟

بیمار چه مدت در بیمارستان بستری می شود؟

وزن بیمار چقدر است؟

بخوانید: آرامش، آسایش و ایمنی سالمندان در شهر دور

تشک مواج چیست ؟

یکی از راه های پیشگیری از زخم بستر استفاده از تشک مواج است. لنت های تشک (که برخی به آن محافظ تشک نیز می گویند) از مواد PVC با کیفیت ساخته شده اند  و دارای پمپ باد بی صدا هستند. این تشک باعث گردش هوا شده و از بیماری بستر جلوگیری می کند. این تشک به دو روش مختلف وزن بدن بیمار را به نقاط مختلف بدن منتقل می کند و در نتیجه به پخش وزن بیمار به نقاط مختلف بدن کمک می کند.

چه کسانی نیاز به استفاده از تشک مواج دارند ؟

افراد مبتلا به آسیب نخاعی

بیمار فلج مغزی

بیمار آسیب مغزی

افراد مبتلا به پارکینسون

افراد مبتلا به آلزایمر

دلایل استفاده از تشک مواج

بیماران مبتلا به ضایعات نخاعی، افراد با فشار خون پایین و تحرک کم یا کسانی که مجبور به نشستن طولانی مدت روی ویلچر هستند، از بی خوابی رنج می برند. این بیماران به دلیل زخم و سایر مشکلات پوستی روی یک قسمت از بدن خود فشار زیادی تحمل می کنند. اجتناب از آسیب های پوستی برای کسانی که بی خوابی دارند بسیار مهم است.

آژانس تحقیقات و کیفیت مراقبت های بهداشتی آمارهای کلیدی را از یک مطالعه اخیر جمع آوری کرده است که هزینه های مالی، اداری و بیمارستانی مرتبط با آسیب های عمومی را نشان می دهد:

در این آمار مشخص گردید که تعداد زیادی از بیماران با زخم بستر همراه هستند که از هر 25 نفر بستری 1 نفر بر اثر آن فوت می کند، در واقع از هر 3 میلیون بزرگسال 1.3 نفر زخم بستر دارند، متاسفانه این روند رو به افزایش است.

زخم بستر و بیماری های دیگر

برای بسیاری از بیماران، درمان زخم بستر زمان زیادی می برد و مداوای آن از سایر بیماری ها گران تر است. با این حال، میانگین بستری شدن در بیمارستان 5 روز است و زخم بستر تقریباً دو هفته پس از بستری شدن بسته به شرایط پزشکی و ویزیت پزشک در منزل ایجاد می شود. درمان آلرژی های پوستی در بیمار دشوار و پرهزینه است، اما می توانید به راحتی از آن اجتناب کنید. تخت بیمار باید مناسب، نرم، راحت و محافظ پوست باشد. ایمنی بیمار نیاز به درمان های متفاوتی دارد که در این مورد هزینه زیادی را در بر می گیرد.

بسیاری از افراد به دلیل بیماری و شرایط خاص نیاز به استفاده از تشک مواج دارند. مثلاً افراد فلج بهتر است از تشک مواج استفاده کنند زیرا دائماً روی یک سطح دراز می کشند و فقط یک قسمت از بدن تحت فشار است؛ بنابراین سطحی که روی آن دراز می کشند باید جنسیت خاصی داشته باشد. گردش خون به پیشگیری از زخم در نواحی پرفشار مانند پا، پاشنه، پشت و شانه ها کمک می کند. بیشتر تشک های مواج قابل تنظیم هستند و تعادل خوبی را برای بیمار فراهم می کنند.

گروه دیگری که دچار کمردرد و مفاصل هستند باید از تشک دندانه دار استفاده کنند. زیرا فشار را روی بدن بیمار پخش می کند و از فشار بیش از حد به یک قسمت از بدن جلوگیری می کند.

تخت های مخصوص بیمار نیز برای افرادی که از بیماری های تنفسی مختلف مانند آسم، نارسایی قلبی، ریفلاکس معده و بیماری های ریوی رنج می برند، توصیه می شود. این افراد باید در سطحی قرار بگیرند که بتوانند به راحتی نفس خود را به داخل و خارج کنند، در غیر این صورت در شب هنگام تنفس و استراحت دچار مشکل می شوند. تنظیم ارتفاع سر در این نوع افراد بسیار مهم است و عملکرد قابل تنظیم تشک بیمار به این معنی است که راه های هوایی این افراد در بهترین حالت ممکن قرار دارد.

انواع تشک مواج

انواع تشک مواج

۱- تشک مواج سلولی

حد وزن این تشک حدود 150 کیلوگرم می باشد. این نوع شامل چندین لوله انعطاف پذیر است که به طور پیوسته در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. این تشک گرانتر از نوع تشک مواج تخم مرغی است. آنها شبیه چندین لوله به هم متصل هستند. این تشک ها برای زخم های بستر درجه سه و چهار پیشنهاد می شود.

۲- تشک مواج لانه زنبوری (تخم مرغی)

محدوده وزنی این تشک حدود 120 کیلوگرم بوده و وزن آن کمتر از تشک سلولی موجدار است. هزینه این نوع تشک از تشک سلولی موجدار کمتر است. برخی از این تشک ها دارای سوراخ های کوچکی هستند که از تعریق بدن جلوگیری می کند. این تشک ها برای بیمارانی که در icu  در منزل (پرستاری ویژه) هستند هم می تواند بسیار کارآمد است.

۳- تشک مواج سنسوری

این نوع تشک ها را می توان از مواد و سبک های مختلفی تهیه کرد. این تشک ها می توانند شبیه تشک های دیگر (مثلاً تشک های مواج سلولی) باشند با این تفاوت که دارای سنسور هستند.

۴- تشک مواج لیزری (تشک مواج فوق تخصصی، تشک مواج بیمارستانی )

وجود جریان هوای نامرئی در تشک از ویژگی های این تشک است که می تواند از تعریق (از عوامل ایجاد زخم بستر) جلوگیری کند. در این تشک منافذی وجود دارد که مقداری از هوای داخل سلول ها را به بیرون هدایت می کند.

برخی برند های تشک مواج

اینتکس ( intex )

زنیت مد ( zenithmed )

وکتو ( vecto )

بست وی ( bestway )

ایر داکتر ( air doctor )

ایزی لایف ( easy life )

زیکلاس مد ( Zyklusmed )

ویژگی های یک تشک مواج مناسب

برخی از ویژگی های یک تشک مواج مناسب عبارتند از:

مطابق با Ser

انعطاف پذیر بودن

جاذب رطوبت

جایگیری صحیح

تولید گرما و حرارت

مقاوم در برابر آتش

مقیاس پذیر و قابل تغییر در اندازه

ضد عرق بودن

مکان دقیق

شستشوی آسان

سختی و نرمی متعادل

وزن برابر

داشتن وزن متعادل

راه اندازی تشک مواج

برای راه اندازی و استفاده از تشک موجدار، دو شیلنگ دستگاه را از یک طرف به دو خروجی موتور کمپرسور و از طرف دیگر به دو ورودی تشک متصل کنید. سپس آن را روشن کرده و چند لحظه صبر کنید، سپس یک ملحفه را روی تشک پهن کنید. توجه داشته باشید که برای برخی از تشک ها بهتر است دستگاه را هر 48 ساعت (دو شبانه روز) حدود 1 ساعت استراحت دهید.

نحوه استفاده از تشک مواج

نحوه استفاده از تشک مواج

این تشک ها را می توان در زمان فیزیوتراپی در منزل هم استفاده کرد. عملکرد بیشتر تشک های مواج مشابه است و به طور کلی به این صورت باد می شوند:

ابتدا تشک را روی تخت بیمار پهن کرده، انتهای اضافی تشک ویبره در پایین را می توان زیر تشک قرار داد. البته می توانید روی زمین هم استفاده کنید. در صورت تمایل می توان از قسمت بالایی به عنوان بالش استفاده کرد، اگر بالش جداگانه دارید می توانید این قسمت را زیر تشک نیز قرار دهید. اکنون باید پمپ را نزدیک تشک قرار دهید یا آن را روی تخت بیمار آویزان کنید. حالا شلنگ ها را از یک طرف به پمپ و از طرف دیگر به تشک وصل کنید.

مطمئن شوید که شیلنگ ها از دو طرف وصل شده اند. حالا الکتروپمپ را به برق 220 ولت شهری وصل کنید و دکمه ON پمپ را فشار دهید و سطح تنظیم فشار را روی آخرین سطح قرار دهید. در این حالت تشک به تدریج پر از هوا می شود. تشک مواج به گونه ای طراحی شده است که پس از 10 دقیقه (این زمان در مدل های مختلف متفاوت است) یک محفظه شروع به پر شدن و محفظه های دیگر شروع به تخلیه می کند. اکنون باید فشار هوا را ایده آل کنید. فرآیند پر کردن و تخلیه فشار روی نقطه ای از بدن بیمار را کاهش می دهد و به بهبود وضعیت او کمک می کند.

اگر در زمان نگهداری از بیمار به پرستار سالمند نیاز داشتید می توانید از خدمات پرستاری در منزل ارسطو کمک بگیرید.

عنوان های جستجو شده برای این مطلب:

  • https://nurse21 com/دانستنی-های-تشک-مواج/
  • بهترین درجه تنظیم تشک مواج چنداست
درباره مدیر سایت

(01) دیدگاه

  1. سعیدSAID@gmail.com
    11 دی 1402

    سلام
    یکی توضیح بدهد که آیا هوا بین دو شیلنگ کم و زیاد میشود؟ یا اینکه فشار داخل هر دو شیلنگ یکسان است!؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *