برترین مرکز خدمات پرستاری در ایران

تهران، خیابان مدنی شمالی، بالاتراز مترو سبلان،
کوچه رمضانی، پلاک29، واحد3
پشتیبانی 24/7
02177990001
پاسخگوئی شبانه روزی
اعزام نیرو در کمترین زمان
22 اسفند 1402 توسط مدیر سایت 0 دیدگاه

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم

زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

زگیل تناسلی به عنوان یکی از رایج‌ترین بیماری‌های ویروسی در لایه بیرونی اعضای تناسلی مردان و زنان شناخته می‌شود. این مشکل به دلیل ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV ایجاد می‌شود که از طریق روابط جنسی منتقل می‌شود.

عموماً افراد فعال جنسی که از روابط جنسی بدون استفاده از کاندوم استفاده می‌کنند، حداقل یک بار در طول زندگی خود به HPV آلوده می‌شوند. اما چه چیزی HPV است؟ HPV عامل اصلی بیماری ویروسی زگیل تناسلی است و از طریق روابط جنسی منتقل می‌شود.

این ویروس می‌تواند اندام‌های تناسلی مردان و زنان را درگیر کند. اگر شما قبلاً به این بیماری مبتلا شده‌اید و می‌خواهید بدانید که چگونه این بیماری منتقل می‌شود یا درمان دقیق زگیل تناسلی چیست، به مطالب ما در پایان این مقاله از ارسطو توجه کنید.

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم

چیستی زگیل تناسلی؟

زگیل تناسلی (Genital warts) نوعی عفونت جنسی (STI) است که به وسیله ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود و منجر به تشکیل برجستگی‌های کوچک یا در حال رشد در داخل و اطراف اعضای تناسلی مردان و زنان می‌شود. اغلب افراد مبتلا به این ویروس هیچ علامت ظاهری ندارند، و تنها حدود 10 درصد از آن‌ها علائم زگیل تناسلی را تجربه می‌کنند.

برای تشخیص زگیل تناسلی از سایر عفونت‌های پوستی، باید توجه داشته باشید که همه برجستگی‌های پوستی به معنی زگیل نیستند. به منظور اطمینان از اینکه ضایعات پوستی شما واقعاً مربوط به زگیل تناسلی هستند، می‌توانید آزمون بیماری‌های جنسی را در منزل انجام داده و یا به متخصصان پوست و مو مشاوره بگیرید.

مقاله مفید دیگر را بخوانید » شیوع آنفولانزا در ایران در سال 1402

شکل و موقعیت زگیل تناسلی

زگیل‌های تناسلی اغلب در مناطق مرطوب ناحیه تناسلی ظاهر می‌شوند. آن‌ها ممکن است به صورت برجستگی‌های کوچک و گوشتی با ظاهری مشابه گل کلم بروز کنند. اغلب زگیل‌های تناسلی از سطح پوست بالاتر آمده و سپس به صورت صاف رشد می‌کنند. این زگیل‌ها رنگی مشابه رنگ پوست (صورتی یا قهوه‌ای روشن) دارند. مناطق زیر به طور معمول تحت تأثیر این عفونت قرار می‌گیرند:

  • مقعد
  • رکتوم
  • کشاله ران
  • لب، دهان، زبان یا گلو
  • آلت تناسلی مردانه و زنانه، کیسه بیضه
  • واژن (فضای داخلی)، فرج، لب‌های واژن (لب‌های بزرگ و کوچک)، و دهانه رحم

اطلاعات بیشتر و عکس‌های زگیل تناسلی را می‌توانید از منابع پزشکی معتبر به دست آورید.

چگونه ویروس HPV منتقل می‌شود؟

ویروس HPV به شدت عدوانی است و حتی در صورتی که علائمی نداشته باشد یا زگیل‌ها درمان شوند، هنوز می‌تواند منتقل شود. اما این ویروس از طریق همه مسیرها منتقل نمی‌شود. راه‌های اصلی انتقال ویروس زگیل تناسلی (HPV) از طریق روابط جنسی بدون محافظت است.

واقعاً هنگام روابط جنسی واژینال، دهانی و مقعدی، برخورد پوست با مخاط آلوده می‌تواند به انتقال این بیماری منجر شود. به همین دلیل نواحی آسیب‌پذیر مانند دهان، زبان و گلو نیز ممکن است هنگام رابطه جنسی دهانی درگیر شوند.

چگونه می‌توان زگیل تناسلی را تشخیص داد؟

چگونه می_توان زگیل تناسلی را تشخیص داد؟

علائم این عارضه به صورت فوری پس از آلودگی به ویروس HPV ظاهر نمی‌شوند. معمولاً حدود چند هفته طول می‌کشد تا ضایعات پوستی شبیه به گل‌کلم به صورت تکی یا خوشه‌ای شکل بگیرند. اگر این ضایعات را لمس کنید، ممکن است برجستگی گوشتی نرم و نسبتاً صافی که اغلب همرنگ با پوست یا کمی تیره‌تر است، را احساس کنید.

انواع زگیل تناسلی (Genital warts)

ویروس HPV، عامل اصلی بروز این بیماری، بیش از ۱۰۰ تیپ مختلف دارد. عمدتاً سویه‌های ۶ و ۱۱ این ویروس عامل اصلی بروز زگیل‌های تناسلی در مردان و زنان هستند.

تیپ‌های مختلف hpv را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد:

ویروس HPV کم خطر: در این موارد، ویروس HPV باعث ایجاد زگیل تناسلی در واژن، آلت تناسلی و مقعد می‌شود.

ویروس HPV پرخطر: در این موارد، ویروس پاپیلومای انسانی علاوه بر ایجاد ضایعات پوستی در ناحیه تناسلی، باعث بروز سرطان در دهانه رحم یا واژن می‌شود.

علائم زگیل تناسلی را بشناسید!

گاهی اوقات ویروس HPV در بدن شما وجود دارد اما علائم و نشانه‌های بیماری یک هفته تا چند ماه بعد از آلودگی ظاهر می‌شوند. زگیل‌های تناسلی معمولاً دردناک نیستند، اما گاهی اوقات همراه با علائم زیر هستند:

  1. درد و ناراحتی
  2. احساس سوزش
  3. خونریزی خفیف
  4. ایجاد رطوبت اطراف زگیل
  5. خارش یا سوزش ناحیه تناسلی

روش تشخیص زگیل‌های تناسلی:

تاشو برای تشخیص نوع زگیل‌های تناسلی، پزشک زنان یا اورولوژیست با مشاهده زگیل‌ها قادرند تا تصمیم بگیرند آن‌ها از چه نوعی هستند. با این حال، در برخی موارد برای تایید نهایی نیاز به آزمون HPV داریم، که شامل موارد زیر می‌شود:

1. معاینه لگنی: ممکن است برای بررسی تغییرات دهانه رحم ناشی از زگیل تناسلی آزمون پاپ اسمیر به‌عنوان بخشی از معاینه لگنی انجام شود. همچنین امکان انجام کولپوسکوپی (Colposcopy) و بیوپسی واژن یا دهانه رحم وجود دارد، به ویژه اگر آزمون پاپ اسمیر مثبت باشد.

2. معاینه مقعد: پزشک معمولاً با استفاده از دستگاه آندوسکوپ داخل مقعد را برای یافتن زگیل بررسی می‌کند.

3. آزمایش خون: برای تشخیص دقیق زگیل‌های تناسلی در مردان و زنان، از روش‌های مولکولی استفاده می‌شود که دقت بسیار بالایی دارند.

در صورت لزوم، می‌توانید با دکتر پوست و مو آنلاین مشورت کنید یا به صورت حضوری به متخصص پوست و مو مراجعه نمایید.

مقاله مفید دیگر را بخوانید » علائم آب مروارید در سالمندان

تفاوت زگیل تناسلی و جوش:

معمولاً برجستگی‌های گوشتی در ناحیه تناسلی به‌خاطر دلایل مختلف مشاهده می‌شوند. اگر این برجستگی‌ها گوشتی، صاف یا برجسته، انعطاف‌پذیر و نرم، تکی یا خوشه‌ای باشند، زگیل تناسلی محسوب می‌شوند که بر اثر عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد شده‌اند.

اما بروز جوش در ناحیه تناسلی ناشی از تجمع میکروب و بسته شدن منافذ فولیکول مو است. این جوش‌ها ممکن است به حالت چرکی و ملتهب درآیند و در صورت عدم درمان به‌موقع، ممکن است کمی برجسته شوند که به آن کیست مویی می‌گویند.

یکی از تفاوت‌ها بین زگیل‌های تناسلی و جوش، این است که زگیل‌ها دردناک نیستند، در حالی که جوش‌های ناحیه تناسلی ممکن است ملتهب و دردناک باشند.

درمان زگیل تناسلی:

این عارضه ممکن است به‌طور خودبخود بهبود یابد، زیرا سیستم ایمنی بدن می‌تواند با عفونتی که زگیل‌های تناسلی را ایجاد کرده، مبارزه کند. اما در اکثر موارد، آن‌ها می‌توانند بزرگتر شوند، تکثیر پیدا کنند یا ناراحتی شدید به وجود آورند.

در این صورت، درمان زگیل تناسلی می‌تواند از انتشار عفونت جلوگیری کند. پزشک از روش‌های مختلفی برای حذف این ضایعات پوستی عفونی استفاده می‌کند، از جمله:

1. کوتر الکتریکی: سوزاندن زگیل‌ها با جریان الکتریکی.

2. انجماد: از بین بردن زگیل‌ها با سرمای درمانی با استفاده از نیتروژن مایع.

3. درمان با لیزر: از بین بردن و قطع جریان خون رگ‌های خونی درون زگیل تناسلی با استفاده از نور لیزر.

4. روش برش الکتروسرجری حلقه‌ای: برداشتن زگیل ها از روی دهانه رحم به روش LEEP با کمک حلقه سیمی و بار الکتریکی.

5. پماد زگیل تناسلی: محلول یا کرم شیمیایی (مانند پماد آلدارا) جهت قطع جریان خون زیر زگیل‌ها (انواع مختلف این پمادها باید زیر نظر پزشک تجویز شوند).

6. درمان دارویی: استفاده از محلول‌های اسیدی مانند اسید سالیسیلیک (TCA) و ژل پودوفیلاکس برای زگیل‌های روی پوست.

مهم است به‌یاد داشت که درمان زگیل‌های تناسلی قطعی ندارد و تنها می‌توان آن‌ها را کنترل کرد یا متوقف نمود. حتی اگر شما به ترتیب نه داشته باشید و زگیل‌ها برداشته شوند، همچنان ممکن است ویروس HPV را منتقل کنید.

چگونه می‌توان ویروس HPV و عوارض ناشی از آن را در خانه درمان کرد؟

در گذشته تشخیص زگیل تناسلی با سرکه مورد توجه بود. اما امروزه می‌توان این روش را به عنوان یک راه‌کار درمان خانگی برای از بین بردن عوارض پوستی ویروس HPV در نظر گرفت. سرکه سیب کاملاً اسیدی است و ترکیبات مشابهی با داروهای مورد استفاده برای درمان این عارضه دارد.

برای درمان خانگی زگیل تناسلی می‌توانید پنبه را در سرکه سیب آغشته کرده و آن را روی زگیل بمالید. فقط حواستان باشد که پنبه پس از استفاده با ناحیه دیگری از بدن تماس نیافته باشد، زیرا این تماس ممکن است به راحتی باعث تکثیر ویروس HPV شود.

چگونه می_توان ویروس HPV و عوارض ناشی از آن را در خانه درمان کرد؟

دیگر روش‌های موثر در درمان خانگی این بیماری شامل موارد زیر هستند:

1. استفاده از زردچوبه
2. استفاده از روغن کرچک
3. شناسایی بیماری‌های مشابه با زگیل‌های تناسلی

بعضی از بیماری‌ها و ضایعات پوستی شباهت زیادی به زگیل تناسلی دارند. بیماری‌هایی که ممکن است به اشتباه با زگیل تناسلی اشتباه گرفته شوند، شامل:

1. تبخال
2. اسکین تگ
3. جوش‌های پوستی (نوعی زائده گوشتی بی‌خطر که با جراحی موضعی قابل حذف است)
4. کیست بارتولن (غده‌ای به همین نام در نزدیکی دهانه واژن که مسئول مرطوب نگه داشتن آن است و در صورت عفونی شدن باعث بروز کیست می‌شود).

نتیجه زگیل تناسلی:

سالانه هزاران نفر به این عارضه مبتلا می‌شوند و تعداد بیشماری از افراد به ویروس HPV آلوده هستند ولی هیچ علامتی از بیماری ندارند. شما می‌توانید با استفاده از روش‌های رعایت ایمنی در روابط جنسی (استفاده از کاندوم) به‌راحتی از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنید و اگر متوجه شدید که زگیل تناسلی دارید، حتماً شریک جنسی خود را در جریان بگذارید. پزشک متخصص زنان و فوق تخصص عفونی می‌تواند به شما در تشخیص و درمان به‌موقع کمک کند.

پرسش‌های متداول

زمانی که به زگیل‌های تناسلی فکر می‌کنیم، چقدر طول می‌کشد تا درمان کامل انجام شود؟:
این مشکل متاسفانه درمان قطعی ندارد و حتی بعد از برداشتن آن‌ها، امکان بازگشت دارد. پاسخ بدن هر فرد به درمان این بیماری ممکن است متفاوت باشد و تصمیم بهترین روش درمانی به عهده پزشک خواهد بود.

آیا زگیل‌های تناسلی می‌توانند سرطان باشند؟:
نه، زگیل‌های تناسلی خود به تنهایی سرطان نیستند، اما نوعی از آن‌ها می‌تواند به بروز سرطان در دهانه رحم و واژن منجر شود که بسیار خطرناک است.

بهترین راه‌کار برای جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی چیست؟:
واکسین HPV می‌تواند بدن را در برابر زگیل‌های تناسلی محافظت نماید. اداره غذا و دارو (FDA) و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) توصیه می‌کنند که افراد تا سن 45 سالگی واکسینه شوند تا از انتقال انواع مختلف ویروس‌های STI جلوگیری کنند.

عنوان های جستجو شده برای این مطلب:

  • https://nurse21 com/از-کجا-بفهمیم-زگیل-تناسلی-داریم/
درباره مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *