برترین مرکز خدمات پرستاری در ایران

تهران، خیابان مدنی شمالی، بالاتراز مترو سبلان،
کوچه رمضانی، پلاک29، واحد3
پشتیبانی 24/7
02177990001
پاسخگوئی شبانه روزی
اعزام نیرو در کمترین زمان
21 اسفند 1402 توسط مدیر سایت 4 دیدگاه

نحوه جابجایی بیمار که توان حرکتی ندارد

زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

نحوه جابجایی بیمار که توان حرکتی ندارد

نحوه جابجایی بیمار که توان حرکتی ندارد

بسیار رخ می‌دهد که افراد به دلیل بیماری، یا عارضه‌های ناشی از آن توان حرکت خود را از دست می‌دهند. در چنین شرایطی بیمار به کمک فرد دیگری نیاز دارد تا بتواند در جای خود جا به جا شده یا از مکانی به مکان دیگر برود. اگر در نزدیکی شما افرادی با این شرایط جسمانی زندگی می‌کنند، حتماً متوجه شده‌اید که بیشتر زمان خود را تخت خواب می‌مانند. به همین دلیل بسیار مهم است که از نحوه جابجایی بیمار در تخت به درستی آگاه باشیم تا آسیب دیگری به آن‌ها وارد نشود و همچنین خود ما نیز با جابجایی وزن زیاد دچار آسیب نشویم. در این مقاله همراه ما باشید تا اطلاعاتی کاربردی در مورد نحوه جابجایی بیمار که توان حرکتی ندارد، بدست آورید.

شرایط بیماری که ناتوانی حرکتی دارد

شرایط بیماری که ناتوانی حرکتی دارد

اولین نکته پیش از ورود به بحث نحوه جابجایی بیمار در تخت، این است که به خوبی از شرایط این افراد آگاه باشیم و نیازهای ان‌ها را بشناسیم. ما به عنوان افرادی که در سلامت کامل به سر می‌بریم و از نظر جسمی وابستگی نداریم، ممکن است برخی نیازها را پیش پا افتاده تلقی کنیم. برای مثال ما به راحتی می‌توانیم از جای خود بلند شویم و نیازهای شخصی و کارهای خصوصی خود را انجام دهیم، در هر زمان که بخواهیم توانایی داریم در جای خود بغلتیم و قادر به تصور شرایطی نیستیم که برای چنین کارهایی نیاز به کمک شخص دیگری داشته باشیم.

بیماران و افرادی که مشکلات حرکتی دارند، برای اغلب فعالیت‌ها به پرستار، مراقب یا اعضای خانواده خود وابسته هستند. بنابراین کافی است با کمی مطالعه نیازهای آن‌ها را شناسایی کرده و مهارت‌هایی کسب کنیم که به رفاه حال آن‌ها کمک کند. در بین بیماران ناتوان جسمی، سالمندانی که چنین شرایطی دارند، حساس‌تر هستند، چرا که در سن بالا یک حرکت اشتباه می‌تواند موجب آسیب یا شکستگی‌های جدی شود. بنابراین کمک گرفتن از پرستار سالمند، می‌تواند در دستور کار قرار بگیرد.

اصول جابجایی بیمار

جابجایی بیماران با روش‌های غلط و غیراستاندارد، یکی از علل شایع آسیب‌هایی است که پرستاران و مراقبان بیماران با آن مواجه هستند. بنابراین زمانی که مقاله‌ای با عنوان نحوه جابجایی بیمار در تخت، انتقال بیمار از تخت به ویلچر یا دیگر عنوان‌های اینچنینی می‌بینید، تصور نکنید که تنها سلامت بیمار در آن مد نظر قرار گرفته است.

به منظور انجام یک انتقال ایمن، خوب است به موارد زیر توجه کنید:

  • از فرم صحیح استفاده کنید

هنگام انتقال شخص، محافظت از کمر بسیار مهم است. در حین انتقال، پشت خود را کش ندهید یا کمر خود را نپیچانید. بدن خود را در یک خط مستقیم، با پشت راست و زانوهای خم شده نگه دارید. پاها را کمی بیشتر از عرض شانه نگه دارید. سر، تنه و پاهای فرد را در حین انتقال در یک خط قرار دهید و قبل از جابجایی فرد نزدیک او بایستید.

  • شخص را ایمن جا به جا کنید

با پاها بلند شوید نه با پشت. دستهای شخص قبل از حرکت باید از روی سینه او عبور داده شود. این کار به شما کمک می‌کند و مانع از گیر افتادن بازوی فرد در زیر او می‌شود. اجازه ندهید فرد دست هایش را دور گردن یا پشت شما بپیچد. این کار می‌تواند به کمر یا گردن شما آسیب برساند. دقت کنید که شخص را از بازوها نکشید. انتقال بیمار از تخت به ویلچر کار راحتی نیست، اما اگر با کشیدن او بخواهید کار را راحت‌تر کنید، مشکلات بعدی به دنبال خواهد داشت.

  • در صورت نیاز کمک بخواهید

از فرد بخواهید تا آنجا که ممکن است کمک کند. این به شما اجازه می‌دهد تا وزن بیش از حد فرد را تحمل نکنید. اگر می‌توانید از فرد بخواهید تا لبه تخت حرکت کند. در صورت نیاز از شخص دیگری بخواهید به شما در جابجایی فرد کمک کند. شما و کمکتان می‌توانید با صدای بلند تا 3 بشمارید تا تلاش‌ها را برای کمک به شخص در ایستادن یا حرکت هماهنگ کنید.

  • فرد را به آرامی و بدون حرکات ناگهانی حرکت دهید

تغییرات سریع موقعیت می‌تواند باعث افتادن، جراحت یا درد شود. اگر حرکتی خیلی سریع یا شدید باشد ممکن است حتی به پوست بیمار آسیب بزند. بنابراین جابجایی بیمار، به ویژه نحوه انتقال بیمار از تخت به برانکارد، باید با در نظر گیری این موضوع به آرامی انجام شود. چرا که در چنین انتقالی وزن بیمار بیشتر خود را نشان می‌دهد.

  • استفاده از تجهیزات مناسب

انتقال بیمار از تخت به ویلچر یا برانکارد، گاهی بسیار دشوار می‌شود، به علاوه که ممکن است فرد برای یافتن بهبود، نیاز به حرکت داشته باشد و این برای پرستار سخت است که مدام و در طول فعالیت‌های درمانی وزن او را تحمل کند. در این شرایط می‌توانید از تجهیزاتی استفاده کنید، که به همین منظور تولید می‌شوند.

استفاده از تجهیزات مناسب

نحوه جابجایی بیمار در بستر

برای استحمام، غذا دادن، انجام برخی حرکات کششی و جلوگیری از ابتلای بیماران ناتوان جسمی به زخم بستر، این افراد باید چندین بار در روز در جای خود حرکت کنند. اصول جابجایی بیمار برای انجام هر نوع انتقال، مشابه مواردی است که در بالا نیز توضیح دادیم، با این حال اگر بخواهیم در مورد نحوه جابجایی بیمار در بستر بدون پایین آوردن او صحبت کنیم، می‌توانیم نکات زیر را به موارد قبلی بی‌افزاییم.

نحوه جابجایی بیمار در بستر

  • زیر سر و پشت بیمار را به کمک بالش بالا ببرید تا به حالت نیمه نشسته درآید.
  • دست خود را پشت بیمار قرار دهید و محکم بایستید، سپس به آرامی و بدون فشار اضافه او را به سمتی که لازم است بچرخانید.
  • میزان استقلال و کمکی که بیمار می‌تواند به شما کند را در نظر بگیرید. به این ترتیب ممکن است کار برای شما راحت‌تر شود.
  • اگر تخت قابلیت کنترل دارد، از آن برای رساندن ارتفاع تا شانه‌های خود کمک بگیرید.

شرایط راحتی بیمار را فراهم کنید

در کنار تمام اصولی که برای جابجایی بیمار به کار می‌گیرید، توجه داشته باشید که نیازهای دیگری مانند ایجاد شرایط روحی مناسب برای این افراد وجود دارد. بنابراین با قرار دادن تخت در کنار پنجره یا نزدیک به محل اجتماع سایر افراد خانواده، این حس را در بیمار ایجاد کنید، که ناتوانی او مانع بودن در جمع نیست. همچنین اگر به ناچار نیاز به نگهداری در مراکز مراقبتی داشتند، خوب است از رفتار مناسب پرستاران مطمئن شوید. به این ترتیب اگر آسیب دائمی نباشد، سرعت درمان آن افزایش خواهد یافت.

سخن پایانی در نحوه جابجایی بیماران ناتوان جسمی

مسلماً رسیدگی به بیمارانی که دچار مشکلات حرکتی هستند، سخت است. گاهی نیازهای آن‌ها شما را وادار می‌کند در طول چندین بار آن‌ها را جابجا کنید. به همین دلیل ممکن است بهره‌گیری از کمک متخصصان ما در مجموعه خدمات پرستاری ارسطو، همان چیزی باشد که به آن نیاز دارید. ما در این مجموعه تلاش کرده‌ایم تا نه تنها عزیزان بیمار و سالمندان خانواده شما در رفاه باشند، بلکه کمکی به شما به عنوان اعضای خانواده باشیم.

عنوان های جستجو شده برای این مطلب:

  • https://nurse21 com/نحوه-جابجایی-بیمار-که-توان-حرکتی-ندارد/
درباره مدیر سایت

(04) دیدگاه

  1. سعید نبهانی
    14 بهمن 1401

    با سلام. لطفا راهنمایی کنید چطور کارهایی خصوصی توالت رفتن و نظافت افراد بی تحرک و سنگین رو براشون انجام داد. ممنون

    پاسخ
  2. حیاتی
    4 تیر 1402

    ببخشید خدمات بیماران سالمند به جز در تهران در شهرستانها مثل اهواز هم خدمات دارید ؟

    پاسخ
    • مدیر سایت
      7 تیر 1402

      درود بر شما خانم حیاتی خیر در حال حاضر فقط اهواز متاسفانه

      پاسخ
  3. 27 تیر 1402

    ممنون از مقاله خوبتون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *