برترین مرکز خدمات پرستاری در ایران

تهران، خیابان مدنی شمالی، بالاتراز مترو سبلان،
کوچه رمضانی، پلاک29، واحد3
پشتیبانی 24/7
02177990001
پاسخگوئی شبانه روزی
اعزام نیرو در کمترین زمان
18 اسفند 1402 توسط مدیر سایت 0 دیدگاه

نکاتی که در خرید ویلچیر و واکر باید بدانیم

زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

همه ما افرادي را ديده ايم که به دلايل مختلف مجبور به استفاده از ويلچر هستند. ويلچر سهم زيادي را در زندگي آن ها دارد چرا که رفت و آمدهايشان را مديون ويلچر هستند. در واقع ويلچر عضو بسيار مهمي از زندگي آنان به شمار مي آيد. به همين دليل مهندسان پزشک توجه خاصي به طراحي ويلچرهاي جديد دارند.

در بسياري از بيماران مبتلا به اختلال حرکتي داشتن ويلچر مناسب جزء اصل زندگي اين افراد است.
با توجه به تنوع فراوان ويلچرها و وسايل جانبي آن در حال حاضر تجويز ويلچر در کلينيکهاي خاص (Seat clinic ) انجام مي شود. در کشور ما کارشناسان کاردرماني در اين زمينه اطلاعات لازم را در اختيار بيماران قرار مي دهند.
در اينجا به نکاتي در انتخاب ويلچر مناسب اشاره مي کنيم:
هدف از تجويز ويلچر
?) به حد اکثر رساندن تحرک فرد بطور مستقل
?) پيشگيري يا به حداقل رساندن بد فرمي ها ياآسيبهاي مختلف در اندامها مثل زخم بستر، خم شدن مفاصل، بد شکلي مفاصل
?)به حداکثر رساندن عملکرد فرد
?)بهبود تصور فرد از بدن خودش
?)حداقل رساندن هزينه و مشکلات نگهداري ويلچر
انواع فريم(چهارچوب)
بيشترين نوع ويلچر مورد استفاده، نوع خم شو(تاشو) است. ويلچرهائي که تا شونده نيستند محکمتر بوده و ديرتر خراب مي شوند اما جابجائي ويلچر مشکل است. ويلچرهاي تاشو قابل جابجا کردن مي باشند اما سنگين تر بوده، زودتر خراب مي شوند و حرکت دادن آنها انرژي بيشتري لازم دارد.
دستگيره
به حلقه اي که با آن ويلچر را به جلو مي رانيمhand rim يا دستگيره مي گوئيم. هر چه دستگيره بزرگتر باشد، جلو بردن ويلچر راحت تر است. دستها نيز بايد تحرک بيشتري داشته باشند، اگر دستگيره کوچک تر شود با حرکت کمتر دست، ويلچر به ميزان بيشتري جلو مي رود اما نيروي بيشتري لازم است و فشار بيشتري به دست وارد مي شود لذا دستگيره هاي کوچک در ويلچرهاي مسابقه استفاده مي شوند.
چرخ جلو
انواع مختلف چرخ جلو وجود دارد. چرخهاي کوچک که از جنس پلاستيک سفت است در جاهاي صاف مناسب مي باشند.
صندلي
صندلي از جنسهاي مختلفي مثل برزنت يا وينيل ساخته مي شود. نوع ساخته شده از وينيل گرم بوده و باعث تعريق مي شود. انواع داکرون ونايلون سبکتر بوده و باعث ايجاد تعريق کمتري مي شوند.
زاويه نشيمنگاه صندلي نيز اهميت دارد. در حالت معمولي اين زاويه ??-? درجه است اما در ويلچرهاي ورزشي تا ?? درجه است. هرچه زاويه بيشتر باشد، پايداري فرد بر روي ويلچر بيشتر مي شود اما احتمال ايجاد زخم بستر نيز زيادتر مي شود.
بالشتک ها
در هر ويلچري بسته به مشکل بيمار بايد از بالشتک مناسب استفاده کرد. انواع آن شامل: ابر، ژل و کيسه هاي هوائي است که خود اين انواع نيز دسته هاي گوناگون دارد. بايد بالشتک طوري تنظيم شود که انحناي کمري که بصورت طبيعي وجود دارد حفظ شود.
پشتي
تنظيم پشتي بر اساس ميزان کنترل لازم و تحرک فرد انجام مي شود. هر چه پشتي بالاتر باشد، حمايت بيشتري از کمر وپشت به بيمار داده
مي شود اما تحرک فرد کمتر مي شود. برخي از ويلچرها داراي قابليت خم شدن پشتي مي باشند.
محل قرارگيري
اهميت محل قرارگيري پا در حفظ تعادل، داشتن وضعيت مناسب و حفظ پا از آسيب و ضربه است. قرار گرفتن مچ پا باعث کاهش فشار بر ناحيه ران و باسن مي شود. بيشترين نوع مورد استفاده انواع متحرک است تا فرد بتواند در تحرک آزادي بيشتري داشته باشد. در صورتي که در خم شدن زانو مشکلي وجود داشته باشد از انواع خاص آن استفاده مي شود.
ويلچر موتوري
برخي از بيماران نيازمند ويلچر موتوري مي باشند. اين نوع ويلچر به دو نوع کلي تقسيم مي شوند يک نوع که موتور داخل ويلچر است و نوع ديگر که مي توان در صورت لزوم موتور را بر روي ويلچر سوار کرد يا آنرا جدا کرد.
اسکوتر
در افرادي که قدرت حرکتي کمي دارند مثل بيماراني که سائيدگي شديد مفصل دارند، بيماران قلبي يا حتي افراد مبتلا به ام اس از اسکوتر استفاده مي شود. اسکوتر بصورت سه چرخه موتوردار است و حتي قابل استفاده در منزل نيز مي باشد.
اندازه ويلچر
اندازه ويلچر بسيار مهم است و بايد توسط کارشناسان کاردرماني تنظيم شود. بعنوان مثال بزرگ بودن ويلچر مي تواند باعث خم شدن ستون فقرات (اسکوليوز) يا تشديد آن گردد.
محل قرارگيري ساعد Arm through
هدف از گذاشتن آن حفظ تعادل و پايداري فرد است. همچنين فردي که دچار ضايعه نخاعي است بايد هر ?? دقيقه بمدت ?? ثانيه خودش را بلند کند تا از ايجاد زخم بستر پيشگيري بعمل آيد. داشتن دسته باعث کاهش فشار به مهره هاي کمري شده و اگر فردي کمر درد دارد حتما بايد از ويلچر دسته دار استفاده کند.
انواع مختلف آن شامل: نوع ثابت، نوع قابل جدا شدن، نوع کوتاه براي کارهاي پشت ميز و …است.

ترمز يکي از مهمترين بخشهاي ويلچر است که مرتبا بايد کنترل شود. در غير اين صورت مي تواند باعث ايجاد خطرات مختلفي براي بيمار شود. انواع مختلف ترمز وجود دارد، برخي با فشاردادن قفل مي شوند و برخي با کشيدن. برخي از آنها در درجات مختلف تنظيم مي گردد. در افرادي که دستها قدرت کمتري دارند مي توان از ترمز با دسته بلند استفاده کرد. وسيله اي بنام کمک ترمز نيز وجود دارد که اجازه حرکت يکطرفه به ويلچر مي دهد و مي تواند به بالا رفتن از شيب کمک کند.

ضد واژگوني
براي آنکه ويلچر از عقب واژگون نشود چرخهاي کوچکي به عقب ويلچر وصل مي شود.
انواع چرخها:
اتصال محور رينگ توسط اسپوک يا مگ است.
دو نوع عمده چرخها”اسپوک دار”و”مگMag ناميده مي شود. نوع مگ بخاطر ساخته شدن چرخ از منيزيم به اين نام ناميده شد ولي در حال حاضر اکثرا از لاستيک ساخته مي شوند. نوع مگ بسيار مقاوم است و نياز به نگهداري کمتري دارد اما سنگينتر از اسپوک است اما نوع اسپوک سبکتر است و اما نياز به تنظيم دارد.
تاير
سه نوع تاير وجود دارد: تيوب دار، بدون تيوب وتوپر.نوع تيوب دار سبک بود و براي اکثر مواقع انتخاب مناسبي است. نوع بدون تيوب سنگين تر است ولي براي مکانهاي صاف مثل داخل بيمارستان مفيد است اما در مکانهاي ناهموار استفاده از آن دشوار است اما پنچر نمي شود.
زاويه چرخ
زاويه چرخها را کامبر camber مي گويند. هر چه زاويه بيشتر باشد(چرخها خم باشند) ويلچر پايدارتر است و امکان زمين خوردن کمتر است و جلو بردن ويلچر راحتر مي شوند اما تاير زودتر خراب مي شود بنابراين اکثرا در ويلچرهاي مسابقه اين زاويه را زيادتر مي کنند.

درباره مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *