برترین مرکز خدمات پرستاری در ایران

تهران، خیابان مدنی شمالی، بالاتراز مترو سبلان،
کوچه رمضانی، پلاک29، واحد3
پشتیبانی 24/7
02177990001
پاسخگوئی شبانه روزی
اعزام نیرو در کمترین زمان
21 اسفند 1402 توسط مدیر سایت 0 دیدگاه

مشکلات پرستاران در ایران

زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

مشکلات پرستاران در ایران

مشکلات پرستاران در ایران

در زمینه پیراپزشکی، پرستاری یکی از رشته هایی است که هر ساله بیشترین دانشجو را جذب می کند. به طور کلی پذیرفته شدگان کسانی هستند که می خواهند پزشک شوند اما شانس با آنها یار نیست و در کنکور سراسری پذیرفته نمی شوند. به همین دلیل به پرستاری رفتند.

پرستاری یکی از پرطرفدارترین شاخه های گروه علوم تجربی است و قیمت یک پرستار خوب با قیمت یک دکتر برابری می کند، همچنین پرستاری بر خلاف قبل نیاز به مدرک معتبر دارد.

همانطور که می دانید بیمار بیشترین ارتباط را با پرستار دارد، به همین دلیل وظیفه پرستار تنها مراقبت از بیمار نیست، بنابراین رضایت بیمار از پرستار نشان از رضایت او از بیمارستان است.

کسانی که می خواهند در رشته پرستاری مخصوصا پرستار سالمند فعالیت کنند باید از سلامت جسمی و روحی برخوردار باشند زیرا پرستاران کسانی هستند که بیشترین ارتباط را با بیماران و همراهان آنها دارند.

ضمناً دانشجوی پرستاری باید منظم و دارای شخصیت مناسب باشد؛ زیرا اساس این رشته نظم و انضباط و دقت بوده و کار پرستاری نیازمند صبر و علاقه است.

بیشتر بخوانید: بیشترین درآمد پرستاران در کدام کشور است؟

وظایف یک پرستار

حرفه پرستاری را می توان یکی از حوزه های مهم مطالعاتی در زمینه بهداشت و درمان دانست که فقدان آن در نظام درمان مشکل ایجاد می کند. پرستاران دارای طیف وسیعی از مسئولیت های مراقبت از جمله: نقش مراقبتی، حمایتی، درمان، هماهنگی، مشاوره، مدیریت و پژوهش هستند. حتی در مورد اهمیت کار آنها باید جایگاه پرستار را در کنار پزشکی قرار داد.

به طور کلی می توان گفت پرستاری دانشی است که به افراد می آموزد تا فعالیت های مراقبتی را برای بیمار انجام دهند تا روند بهبودی بیماری سریعتر انجام شود. این درمان ها خاص هستند و برخی از آنها با رشته پزشکی همپوشانی دارند.

از وظایف یک پرستار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

توضیح نیازها و خواسته های بیمار را برای خانواده بیمار

نقش ارتباط دهنده بین بیمار و پزشک

مراقبت از بیمار، دادن به موقع غذا و تنظیم داروها

نظارت بر تیم پرستاری و بررسی مشکلات

تحقیق در مورد راههای بهبود نتایج بیماران و کاهش اقامت او در بیمارستان

آموزش نکاتی برای رفع نیازهای آموزشی بیماران برای مراقبت از آنها

مراقبت از بیماران و درمان زخم بستر

انجام تزریقات در منزل

 

رشته پرستاری برای چه کسانی مناسب است؟

رشته پرستاری برای چه کسانی مناسب است؟

مهم ترین ویژگی های یک پرستار، نیکوکاری و خدمت به دیگران است. زیرا اساس حرفه پرستاری خدمت است رشته پرستاری را می توان سخت ترین حرفه دانست. این رشته برای کسانی که می توانند تا دیر وقت بمانند و خدمات ارائه دهند مناسب است.

آنها نیز باید صبور باشند. یکی دیگر از ویژگی های مهم پرستاران، رفتار دوستانه و مناسب با بیمار است. زیرا پرستاران ساعات زیادی را با بیماران می گذرانند. همچنین این فیلد برای کسانی که تحمل بالایی دارند گزینه خوبی به حساب می آید. برخی از بیماران دارای مشکلات بهداشتی و روانی هستند و پرستاران باید بتوانند در شرایط سخت با آن ها کنار بیایند.

بیشتر بخوانید: پرستاری چه شغلی است؟

سختی های رشته پرستاری

پرستاران باید با بیمار، پزشک و مراقب بیمار ارتباط خوبی داشته باشند زیرا بیش از هر فرد دیگری در محیط کار با آن ها در تماس هستند.

یک پرستار باید صبور باشد چون آدم ها مثل هم نیستند. در بین بیماران افراد خوش اخلاق و بد اخلاق زیاد دیده می شود، یک پرستار باید بتواند با همه مردم خوب رفتار کند.

اگرچه گاهی پرستاران مجبورند خود را به جای بیمار بگذارند یا حتی با بیمار همراه شوند و با او همدلی کنند، به همین دلیل است که برای موفقیت کار پرستاری، مهربانی و همدردی لازم است.

اگر می خواهید در آینده پرستار شوید، رویکرد شما باید با محیط بیمارستان و کار بالینی، شیفت شب، خون دیدن، برخورد با انواع بیماران و بسیاری از شرایط اضطراری خاص و سازگار باشد.

اما می توان گفت افرادی که عاشق پیشه و کار خود هستند می توانند در هر کاری موفق باشند و سختی ها را تحمل کنند.

پرستار باید بتواند خونسردی خود را حفظ کند، بی خوابی و خستگی ناشی از شیفت شب را تحمل کند و در زمانی کوتاه که وضعیت بیمار بدتر می شود بهترین تصمیم را بگیرد.

متأسفانه برخی پرستار را با نیروی انسانی و نظافت اشتباه می گیرند، در حالی که با یک پرستار تحصیل کرده که دانش لازم برای این کار را دارد، نباید کاری انجام دهید که جزو وظایفش نیست.

اما به طور کلی هر شغلی مزایا و سختی هایی دارد و فردی که عاشق کارش باشد می تواند با تمام سختی های آن کنار بیاید.

 

معایب حرفه پرستاری

همچنین لازم به ذکر است که این رشته نیز مانند تمامی رشته ها دارای ایراداتی است که علاقه مندان به فعالیت در آن باید این مشکلات را در نظر داشته باشند. در اینجا برخی از این معایب آورده شده است:

  1. برای علاقه مندان به این حرفه پذیرش بسیار سخت و طاقت فرسا است و بسیاری از افراد قادر به تحصیل در این رشته نیستند.

2- در صورت پذیرش در رشته پرستاری افراد باید زمان زیادی را به مطالعه آن اختصاص دهند. همچنین بسته به سطح تحصیلات فرد بین 7 تا 15 سال تحصیل طول می کشد.

3- به دلیل ارتباط رشته پرستاری با سلامت و زندگی انسان، این کار جزو مشاغل پراسترس محسوب می شود و افرادی با ویژگی های خاص برای این رشته کاری مناسب هستند. به همین دلیل، پرستاران باید با حساسیت لازم به بیماران برخورد کنند و در کار خود صبر و حوصله زیادی نشان دهند.

تیپ شخصیتی مناسب تر برای پرستاری

تیپ شخصیتی مناسب تر برای پرستاری

همانطور که می دانید تعداد پرستاران زن در هر بیمارستان بیشتر از پرستاران مرد است که نشان می دهد پرستاری در بین خانم ها محبوبیت زیادی دارد زیرا آن ها می توانند مانند خدمات پرستاری در منزل که برای عزیزان خود انجام می دهند با بیماران هم مهربان باشند.

اما توصیه ما این است که قبل از تعهد به هر شغلی، سعی کنید یک تست شخصیتی معتبر بدهید تا ببینید چه نوع شخصیتی دارید و آیا شخصیت شما برای شغل پرستاری مناسب است یا خیر.

پرستاری از آن دسته مشاغلی است که تنها با عشق می توان آن را دنبال کرد. پرستاری یکی از سخت ترین و زیان آورترین مشاغل است. حقوق و مزایای کم نسبت به حجم کار، شیفتی بودن کار، مراقبت از بیمار و استرس روانی، آسیب های جسمی ناشی از کار در بیمارستان، استرس ناشی از مراقبت بیمار بد حال و… بخشی از سختی این کار است.

به دلیل کمبود نیرو بازنشستگی پیش از موعد پرستاران به راحتی امکان پذیر نیست. در عین حال سخت گیری های این حرفه از چشم مردم و مراجعین بیمارستان ها پنهان است و ماهیت این کار در معرض افراد بیمار، غمگین و ترسناک همچنان توقعات زیادی را در مردم ایجاد می کند. صرف نظر از وضعیت و شرایط پرستاران، باید به مسائل مربوط به حرفه آنها توجه شود. پرستاری حرفه ای است که اکثر افراد آن را زنان تشکیل می دهند و از نظر سختی و مشقت شغلی قابل مقایسه با سایر مشاغل نیست.

در واقع، به دلیل این چالش ها و فشار کاری، بسیاری از پرستاران ازدواج نمی کنند. زیرا شرایط کاری نرمال و مناسبی ندارند و بسیاری از مادران شیرده به طور جدی از عدم تطابق کار خود با مراقبت از کودک آسیب می بینند. این حرفه به ویژه در سال های اخیر در حال تحول و توسعه است که این منوط به تقاضای جامعه از پرستار و نگاه مثبت به این حرفه و جایگاه آن در جامعه می رسد.

 

سخن آخر

این نکته را باید به یاد داشت که فردی که این رشته را انتخاب می‌کند، نباید تنها به موقعیت اجتماعی و درآمد بالای آن توجه کند؛ بلکه این افراد می‌بایست در وهله‌ی اول بسیار دلسوز و مهربان باشند و ذاتاً علاقه به نوع ‌دوستی و کمک به مردم داشته باشند. یک پرستار باید تحمل فشار کاری بالا را داشته باشد؛ زیرا این امکان وجود دارد که ساعات کاری طولانی را به ویزیت بیماران در بیمارستان بگذراند. همچنین، ازجمله ویژگی‌هایی که یک پرستار برای موفق شدن به آن نیاز دارد، حفظ خونسردی خود و علاقه‌مند بودن به یادگیری و تلاش برای به‌روز کردن اطلاعات است.

 

عنوان های جستجو شده برای این مطلب:

  • https://nurse21 com/مشکلات-پرستاران-در-ایران/
  • پزشک وپرستارنقش،ومشکلات
درباره مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *