برترین مرکز خدمات پرستاری در ایران

تهران، خیابان مدنی شمالی، بالاتراز مترو سبلان،
کوچه رمضانی، پلاک29، واحد3
پشتیبانی 24/7
02177990001
پاسخگوئی شبانه روزی
اعزام نیرو در کمترین زمان
18 اسفند 1402 توسط مدیر سایت 0 دیدگاه

فیزیوتراپی برای چه بیمارانی مفید است؟

زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه

فیزیوتراپی یکی از زیرشاخه های توانبخشی می باشد که به افراد آسیب دیده و ناتوان کمک می کند تا بر مشکلات خود فائق آیند و بتوانند کارهای روزمره خود را انجام دهند.

فیزیوتراپی شیوه ای از درمان بیماری ها  و اختلالات عصبی، ماهیچه ای و اسکلتی است که با استفاده از تجهیزات مکانیکی، گرما یا برق و با استفاده از وسایل کمک توانبخشی مانند واکر و عصا، شیوه های درمان توان بخشی را بر روی افراد پیاده می کند.

مطالعه کنید: پرستار سالمند در منزل

فیزیوتراپیست

فیزیوتراپیست‌ها افرادی هستند که با ارزیابی وضعیت بالینی بیماران، شرایط کاری، اجتماعی و روانی آنها، درمان‌های مورد نیاز را طبق برنامه زمانی منظم تجویز می‌کنند تا به کاهش مشکلات جسمی آنها بپردازند. این درمان‌ها ممکن است با استفاده از دستگاه‌های مدرن برای تحریک سلولی، ماساژهای خاص یا تجویز فعالیت‌های کششی و ورزشی مناسب جهت تقویت عضلات و کاهش درد انجام شود.

فیزیوتراپی برای چه بیمارانی مفید است؟

فیزیوتراپ فردی است که این کار را انجام می دهد و ارتباط نزدیکی با پزشک دارد.

این وظیفه فیزیوتراپ است که با بررسی علایم بیماران و وضعیت سلامتی آنها، مشکل بیمار را تشخیص داده و کار خود را آغاز کند.

فیزیوتراپیست برنامه های توان بخشی را بر روی بیماران در طی جلسات مختلف انجام می دهد و روند پیشرفت بیمار در طی جلسات مختلف را بررسی می کند.

فیزیوتراپی نوعی درمان است که با صبر و حوصله آمیخته شده است.

مطالعه کنید: فیزیوتراپی در منزل

بیمارانی که برای درمان و توانبخشی خود به فیزیوتراپ مراجعه می کنند، باید بدانند که درمان آنها یک شبه صورت نمی گیرد و در طی یک مدت زمان، بهبودی خود را احساس خواهند کرد.

کاربردها و اثرات درمانی فیزیوتراپی

  • کاهش درد‌های عضلانی و اسکلتی: فیزیوتراپیست با تحریک بافت‌های آسیب‌دیده بدن توسط دستگاه‌های مدرن، ماساژ، و تمرینات خاص ورزشی، فرآیند‌های طبیعی ترمیم را در بدن فعال می‌کند. این عمل با افزایش خون‌رسانی به کاهش درد و فروکش کردن التهاب‌های مزمن منجر می‌شود.
  • افزایش توانایی جسمانی: فیزیوتراپیست‌ها با انجام روش‌های توانبخشی و تجویز حرکات ورزشی مناسب، همچنین اصلاح فعالیت‌های روزانه، به تقویت عضلات ضعیف کمک کرده و عوامل اصلی ناتوانی و احساس درد را هدف قرار می‌دهند.
  • درمان و کمک به بهبودی مشکلات اسکلتی و عضلانی: فیزیوتراپی در درمان بیماری‌هایی مانند آرتروز، دیسک کمر، کشیدگی و پارگی تاندونها و رباط‌ها، خشکی مفاصل، اسکولیوز، زانوی پرش کننده، پارگی منیسک، درد‌های گردن، خار پاشنه، التهاب فاشیای کف پا، سرخوردن مهره‌ها، بورسیت‌ها، شانه یخ‌زده، آرنج تنیس بازان، مشکلات مفصل فک و… بسیار کارآمد است و از آنجایی که روش‌های درمانی غیر تهاجمی و بدون عوارض است، افراد زیادی برای درد‌های فوق به مراکز فیزیوتراپی مراجعه می‌کنند و اثرات درمانی مناسبی را دریافت می‌کنند.
  • کمک به درمان مشکلات و بیماری‌های سیستم عصبی: افرادی که دچار بیماری‌هایی مانند ام‌اس، سکته مغزی، پارکینسون، قطع نخاع و… می‌شوند، معمولاً با کاهش توانایی‌های حرکتی مواجه می‌شوند. فیزیوتراپیست‌ها با انجام متدهای درمانی و استفاده از روش‌های مهاری اعصاب و تجویز الگوهای حرکتی می‌توانند در بازتوانبخشی این بیماران نقش مثبتی ایفا کنند.
  • کمک به بیماران قلبی و تنفسی: پس از جراحی‌های قلبی، عملکرد قلب معمولاً با اختلال مواجه می‌شود. فیزیوتراپیست‌ها با انجام متد‌های بازتوابخشی قلبی به قلب برای یافتن توان از دست رفته‌اش کمک می‌کنند. همچنین، فیزوتراپی در تقویت عضلات دنده و دیافراگم اثرات مثبتی دارد و جهت درمان بیماری‌های تنفسی نظیر آسم و… بسیار مؤثر است.
  • درمان بیماری‌های پوستی: درمان بیماری‌های پوستی نظیر آکنه، آلوپسی، زگیل، هیدرادنیت، پسوریازیس، ویتیلیگو و… با انجام روش‌های فیزوتراپی امکان‌پذیر است.
  • نقش فیزیوتراپی در زنان و در دوره زایمان: پس از زایمان، برخی از زنان با مشکلاتی همچون عدم کنترل ادرار، دردهای لگن و کمر، ضعیف شدن عضلات شکم و… مواجه می‌شوند. روش‌های درمانی فیزوتراپی می‌توانند در بهبود این مشکلات مؤثر باشند.

بیماری ها و مشکلاتی که نیاز به فیزیوتراپی دارند

  • افرادی که دچار صدمات دست و پا شده اند، مثل شکستگی استخوان، رگ به رگ شدن، و یا کبودی.
  • بیمارانی که دچار سکته مغزی شده اند.
  • بیمارانی که از انواع فلج ها رنج می برند.
  • بیماری های تنفسی مانند آسم، بیماری های مزمن ریوی، فیبروز کیستی.
  • بیماری های عصبی مانند ام اس، پارکینسون.
  • انواع کمردرد ها و آسیب به رباط، ورم مفاصل و پوکی استخوان، فلج مغزی و گردن درد.
  • پیوند کلیه
  • درمان سرطان

مطالعه کنید : واکسن آنفلو آنزا

عنوان های جستجو شده برای این مطلب:

  • https://nurse21 com/فیزیوتراپی-برای-چه-بیمارانی-مفید-است؟/
  • فیزیوتراپی برای چه بیمارانی مفید است
درباره مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *