برترین مرکز خدمات پرستاری در ایران

تهران، خیابان مدنی شمالی، بالاتراز مترو سبلان،
کوچه رمضانی، پلاک29، واحد3
پشتیبانی 24/7
02177990001
پاسخگوئی شبانه روزی
اعزام نیرو در کمترین زمان
18 اسفند 1402 توسط مدیر سایت 0 دیدگاه

چطور سالمندان را شاد نگه داریم

زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

چطور سالمندان را شاد نگه داریم؟

چطور سالمندان را شاد نگه داریم؟

شاد نگه داشتن سالمندان تاثیر مستقیم در شاد بودن جامعه دارد. در هر جامعه ای تعداد زیادی از افراد آن کشور را سالمندان تشکیل می‌دهد. جامعه ای که سالمند زیادی داشته به مراتب با مشکلات زیادی رو به رو خواهد بود. از جمله مشکلاتی که سالمندان با آن مواجه هستند می‌توان به مواردی مانند ناتوانی جسمی، اختلالات ذهنی، نبود همسر یا فرزند (تنهایی)، از داست دادن امید به زندگی اشاره کرد. این مشکلات می‌تواند در روحیه آن ها تاثیر به سزایی داشته باشد و باعث افسردگی سالمندان شود. خانواده و اطرافیان یک سالمند نقش اساسی در شاد نگه داشتن سالمند دارند با شادی آن‌ها محیط خانه و خانواده نیز شاد می‌شود و مانع بروز بسیاری از بیماری‌های روحی در کهنسالی که در بسیاری از مواقع دشوارتر از بیماری‌های جسمی هستند می‌شود.

 

8 راهکار اساسی برای شاد نگه داشتن سالمندان

  • با سالمندان گفت و گو صمیمی داشته باشید.

سالمندان دوست دارند هم صحبت داشته باشند و از خاطرات و تجربیات خود برای دیگران بگویند یا گاهی درد و دل کنند. آن ها احساس می‌کنند  چون پیر شده‌اند کسی حوصله آن‌ها را ندارد، گفت و گو با آن‌ها می‌تواند این حس را از بین ببرد و تاثیر بسزایی در شاد نگه داشتن سالمند دارد. هنگامی که با آن‌ها صحبت می‌کنید به صورتشان نگاه کنید، به حرف هایشان عکس العمل نشان دهید آن ها از این واکنش شما بسیار روحیه می‌گیرند و متوجه می‌شوند شما به آن‌ها اهمیت می‌دهید.

  • تفریح و گردش و تاثیر مستقیم در شاد نگه داشتن سالمندان

تفریح و گردش و تاثیر مستقیم در شاد نگه داشتن سالمندان

بیرون رفتن و قدم زدن با افراد مسن در شاد نگه داشتن سالمند اهمیت بالایی درد. افراد خانواده و حتی پرستار سالمند در صورتی که فرد توانایی حرکتی و راه رفتن داشته باشد می‌توانند ساعاتی از روز را به پیاده روی اختصاص دهند. پیاده روی هم برای سالمند و هرکسی که قصد همراهی با سالمند را دارد مفید است. زمان پیاده روی برای افراد مسن نباید خیلی زیاد باشد که باعث خستگی شود. با بیرون رفتن آن‌ها می‌توانند با هم سن و سال‌های خود هم صحبت شوند و در سلامتی‌شان نیز تاثیر به سزایی دارد.

  • دوری از تنهایی و تنها ماندن

تنهایی بزرگترین عامل تاثیر گذار در روحیه سالمندان است برای شاد نگه داشتن سالمند خود اگر که آن‌ها به تنهایی زندگی می‌کنند سرزدن به آن ها را فراموش نکنید هم چنین می توانید از یک پرستار و مراقب سالمند کمک بگیرید تا همیشه یک نفر مراقب آن‌ها باشد. با توجه به دغدغه‌هایی که هرکسی دارد با استخدام یک پرستار سالمند خیال شما بابت والدین خود راحت است و دغدغه کمتری نسبت به آنان دارید و با خیالت راحت می‌توانید به امور شخصی  خود برسید.

  • انگیزه و روحیه سالمندان را بالا ببرید.

انگیزه و روحیه سالمندان را بالا ببرید_jpg

با انگیزه دادن و هدف داشتن می توانید سالمندان شادی داشته باشید اگر سالمند شما پرانرژی باشد شما نیز روحیه شادتری دارید فکر کنید در طول روز با یک ادم مریض افسرده در ارتباط باشید یا یک فرد پیر با انرژی. با انرژی بودن افراد مسن می تواند انرژی شما را دو برابر کند. اگر سالمند شما از سلامت ذهنی برخوردار است می توانید او را به انجام فعالیتی که در جوانی نتوانسته‌اند انجام دهند تشویق کنید مانند نقاشی کشیدن، بافتنی کردن و یاهر فغالیتی که علاقه دارند.

  • رابطه عاطفی خود با سالمندان را حفظ کنید.

یکی از راه هایی که باعص شاد نگه داشتن سالمند می‌شود نشان دادن مهر و محبت خود به آنهاست. گاهی آن‌ها را  به آغوش بکشید و ببوسید. افراد سالمند همانند کودکان به مهر محبت نیاز دارند. اگر آن‌ها توانایی جسمی لازم را ندارند مثلا هنگام غذا خورون کمی از ان را روی خود می‌ریزند با آن‌ها با ملایمت رفتار کنید تا خجل نشوند. پدر و مادر شما سالیان زیادی رحمات شما را کشیده‌اند احترام گذاشتن به آن‌ها را هرگز فراموش نکنید.

  • محیط خانه را شاد نگه دارید.
  • محیط خانه را شاد نگه دارید_jpg

با داشتن محیط شاد روحیه سالمندان افزایش پیدا می‌کند سعی کنید آن‌ها را از بردن به مجالس ختم و عزا دوری کنید، به علت کهولت سن با شرکت در این مراسامات امید به زندگی خود را از دست می‌دهند در عوض می‌توانید برای آن ها جشن تولد بگیرید و در مراسم های شاد همراه خود ببرید. به هر دلیلی می‌توانید محیط و فضا را شاد نگهدارید کیک خانگی درست کنید و جشن‌های کوچک و خانوادگی راه بیاندازید.

  • واگذاری مسئولیت به آن‌ها را فراموش نکنید.

کمک خواستن ازآن‌ها هر چند که شاید در واقعیت نتوانند کار چندانی کنند می‌تواند در شاد نگه داشتن سالمندان بسیار موثر باشد. معمولا هر فردی در خانه وظیفه و مسئولیتی بر عهده دارد اما هیچ وظیفه‌ای به کهنسالان واگذار نمی‌شود. همین موضوع می‌تواند باعث سرخوردگی آن‌ها شود و حس اضافی بودن در خانه را داشته باشند. واگذاری مسئولیتی مانند رسیدگی به گل و گیاه انتخاب بسیاری مناسبی برای آنهاست هم روحیه خودشان عوض می‌شود هم دیگر دغدغه رسیدگی به گل و گیاه را ندارید. از همه مهم تر وظیفه بسیار سبکی است که در صورت علاقه افراد مسن به راحتی از پس آن بر می‌آیند.

  • از سالمندان مشورت بگیرید.

از سالمندان مشورت بگیرید (1)

برای انجام امور مختلف سعی کنید نظرات آن‌ها را نیز بپرسید. با وجود این که همیشه اختلاف عقیده بین پدر و مادر و فرزاندان و دو نسل‌ مختلف وجود دارد اما همین که نظر آن‌ها را بپرسید سالمندان را بسیار شاد می‌کند حتی اگر خلاف نظر آن‌ها را انجام دهید. مشورت گرفتن و نظرخواهی از آن‌ها به نوعی احترام محسوب می‌شود. احترام گذاشتن به سالمندان ارزش والایی دارد و آن‌ها را خشنود می‌کند.

سخن پایانی

ما سعی کردیم را‌ه‌هایی که باعث شادی سالمندان می‌شود را بیان کنیم. انجام این کارها برای خانواده یک سالمند بسیار ساده است، یک پدر یا مادر آنقدر ارزش بالایی داند که در هر شرایطی باشند فرزند به فکر شاد نگهداشتن آن‌ها باشد. شاید فرزاندان نتوانند سلامت جسمانی پدر و مادر را به آن‌ها برگردانند اما قطعا رفتار فرزندان می‌تواند عامل اصلی شادی یا افسردگی در سالمندان باشد. با توجه به مشکلات روزانه‌ای که هر آدمی رو به رو است انتظار رسیدگی 24 ساعته به پدر و مادر منطقی نیست در این شرایط شما می‌توانید از خدمات پرستاری ارسطو کمک بگیرید تا از بزرگترین نعمتی که خداوند در اختیار شما قرارداده یعنی پدر و مادر به خوبی محافظت کنید.

درباره مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *