برترین مرکز خدمات پرستاری در ایران

تهران، خیابان مدنی شمالی، بالاتراز مترو سبلان،
کوچه رمضانی، پلاک29، واحد3
پشتیبانی 24/7
02177990001
پاسخگوئی شبانه روزی
اعزام نیرو در کمترین زمان
21 اسفند 1402 توسط مدیر سایت 0 دیدگاه

شاد نگه داشتن سالمندان

زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

شاد نگه داشتن سالمندان

پیری یک فرآیند طبیعی است که اکثر ما آن را تجربه خواهیم کرد. در این دوران ممکن است سالمندان با مشکلات مختلفی مواجه شوند که بر روح و روان آنها تأثیر منفی می گذارد، مانند مرگ همسر، فوت فرزند و انواع حوادث. بیماری هایی که می توانند سالمندان را درگیر، غمگین، افسرده و در گوشه گیر کنند و دیگر نمی توانند احساس شادی را در خود داشته باشند، اما اطرافیان سالمندان هستند که باید برای شاد نگه داشتن آنها و دوری از افسردگی گام بردارند. قبل از هر چیزی باید توسط ویزیت پزشک در منزل راهی برای درمان صحیح این مشکل پیدا کنید. و همچنین استفاده از پرستار سالمند در منزل برای سالمند شما توصیه می شود.

شاد نگه داشتن سالمندان

راه های شاد نگه داشتن سالمندان

طبق تعریف سازمان بهداشت، سالمندی بیش از شصت سال است. برای همه افرادی که از حوادث روزگار جان سالم به در برده اند و دوران جوانی و میانسالی را پشت سر گذاشته اند، این دوران محقق می شود. می توان گفت پیری بخشی از روند زندگی هر فرد است. با گذشت زمان، بیماری های مختلف جسمی و روحی از جمله عواملی هستند که تاثیر زیادی در این مسیر دارند. اما این سوال برای ما پیش می آید که راه های شاد نگه داشتن سالمندان چیست؟

مطالعه کنید: تزریقات در منزل شرق تهران

افزایش امید به زندگی و کاهش زاد و ولد باعث شده تعداد سالمندان نسبت به کل جمعیت افزایش یابد و این رشد همچنان ادامه دارد.

بخش قابل توجهی از جمعیت هر جامعه را سالمندان آن جامعه تشکیل می دهند. اگر شرایط مساعدی را برای سالمندان ایجاد کنیم که با امید زندگی کنند، مشکلات جامعه و در نتیجه مشکلات خانواده ها کاهش می یابد. بنابراین برای بهبود زندگی سالمندان باید محیطی امن از نظر روانی به وجود آوریم. همچنین استفاده از خدمات مشاوره عالی می تواند در این زمینه مفید و موثر باشد. حال با هم راه های شاد نگه داشتن سالمندان را بررسی می کنیم:

1) گفتگو وهم صحبتی با افراد سالمند

سالمندان دوست دارند در مورد تجربیات خود با فرزندان و اطرافیان خود صحبت کنند. گوش دادن به مکالمات آنها و استفاده از تجربیات آنها بخشی از چیزی است که آنها را خوشحال می کند. بنشینید و چهره آنها را تماشا کنید تا شاد شوید. همین کار کوچک می تواند در او یک احساس خوب و شاد ایجاد کند.  به اشتراک گذاشتن مسایل روز با افراد مسن باعث می شود احساس بهتری داشته باشند.

بحث در مورد موضوعات مورد علاقه سالمندان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

در مورد نوع زندگی در گذشته صحبت کنید که به سادگی امکان پذیر بود.

در مورد تجربیات و ناامیدی های فرزندانشان صحبت کنند.

در مورد تحصیل و کار بچه های بزرگتر صحبت کنید.

کارهای مهمی که افراد مسن در زندگی خود به سختی انجام داده اند.

در مورد مسائل اجتماعی و سیاسی روز بحث کنید.

مطالعه کنید: نحوه استفاده از پالس اکسیمتر در منزل

2) بغل کردن افراد سالمند

راه دیگر برای راضی نگه داشتن سالمندان این است که آنها را در آغوش بگیرید، لمس کنید و ماساژ دهید. به دلیل تنهایی، یک نوازش ساده به او حس خوبی می دهد و می تواند مثل یک ماساژ او را خوشحال کند. ماساژ دادن به سالمندان می تواند استرس آنها را با ترشح هورمون اکسی توسین کاهش دهد.

3) سالمندان را در فعالیت های روزانه خود بگنجانید

برای سالمندان بسیار عالی است که عضو بخشی از گروه های دوستانه باشند و با آن ها معاشرت کنند، سعی کنید زمانی که قصد انجام کارها را دارید از سالمندان خود کمک بگیرید، حتی کارهای ساده ای مانند آشپزی یا خرید خانه برای آن ها شادی آور بوده و ارزش در آنها را زنده می کند.

برای درمان زخم بستر در سالمندان بهتر است کاری کنید که آن ها از رختخواب با میل خود بیرون بیایند و برای مدت کمی هم که شده فعالیت کنند.

4) به چالش کشیدن افراد سالمند

افراد مسن ممکن است انگیزه ها یا اهداف خاصی در زندگی شخصی خود داشته باشند که در جوانی نتوانسته اند به آنها دست یابند. اگر سالمندی از نظر روانی سالم باشد و امید به زندگی دارد با محبتی که با او دارد، می ‌توانیم در او انگیزه پیدا کنیم و شرایط را برای اجرا فراهم نماییم. با این کار شادی را برای سالمندان به ارمغان می آوریم.

چالش‌ها و راه‌حل‌هایی که افراد مسن به آن‌ها علاقه دارند، به شرح زیر است:

سالمندی یک فرآیند طبیعی است که اکثر ما آن را تجربه خواهیم کرد، در این دوران برای سالمندان عوارضی مانند مرگ همسر، مرگ فرزند غمگینی به دلیل بیماری هایی که می تواند سالمندان را درگیر کند، به همراه دارد. با افسردگی او در گوشه ای فرو می رود و دیگر نمی تواند خوش بگذراند، اما اطرافیان باید اقداماتی را انجام دهند تا آنها را خوشحال کنند.

افراد مسن می توانند دیگران را برای شکستن رکورد در پیاده روی و شنا به چالش بکشند که برای سلامتی آنها مفید است.

هنرهایی مانند نقاشی و مجسمه سازی را در یک مسابقه با هم اجرا کنند.

شما می توانید از استعدادهای خود در زمینه ها و جوامع مختلف مانند استعداد در زمینه های مذهبی برای شاد نگه داشتن این افراد استفاده کنید.

در افراد مسن، این وظایف با افزایش اعتماد به نفس و لذت بردن از موفقیتی که در این فعالیت ها به دست می آورند، به آنها احساس شادی می دهد.

5) انجام پیاده روی وتحرکات بدنی

پیاده روی و ورزش های هوازی می تواند برای افراد مسن که از نظر بدنی مناسب هستند نیروبخش باشد. سعی کنید آنها را به پارک های ورزشی سالمندان بفرستید. اگر سالمند شما نیاز به اکسیژن برای انجام فعالیت های خود داشت بهتر است با اجاره دستگاه اکسیژن ساز به او کمک کنید تا در جمع دوستانش حاضر شود.

6) فراهم کردن مراسمات جشن وشادی

سعی کنید رویدادهایی مانند سالگرد یا جشن ها یی ایجاد کنید تا از زحمات سالمند خود تشکر کنید.

7)جویای حال سالمند باشید

جویای حال سالمند باشید

سعی کنید روزی یک بار به دیدار سالمندان خود بروید و اگر شرایط کاری به شما اجازه نمی دهد، حداقل از طریق تماس تصویری در مورد آنها از پرستار سالمند سوال کنید. این باعث می شود احساس شادی در آنها بیدار شود.

8)انجام فعالیت های ذهنی

یکی از راه های شاد نگه داشتن سالمندان انجام یک سری فعالیت هایی است که ذهن سالمندان را درگیر خود می کند.

به عنوان مثال: با انجام بازی های فکری مانند پازل و حل سودوکو می توانیم توانایی های ذهنی فرد را تقویت کنیم و او را شاد کنیم.

9) مراقبت از نوه ها و فرزندان

نگهداری از نوه ها و فرزندان یکی دیگر از راه های شادی سالمندان است.

10) انجام فعالیت های اجتماعی

شرکت در فعالیت های اجتماعی مانند سفر در گروه های هم سن و سال را نیز می توان یکی از راه های شادی سالمندان دانست. پس شرایطی فراهم کنید تا افراد مسن نیز بتوانند در این فعالیت ها شرکت کنند.

11) خودمراقبتی و شادکامی در سالمندان

امروزه هر چه سالمندان از سلامتی بهتری برخوردار باشند، بیشتر از زندگی لذت می برند و شادتر زندگی می کنند، بنابراین حفظ سلامتی برای شاد بودن سالمندان مهم است. حتی اگر سالمند شما در شرایط  icu در منزل (پرستاری ویژه) قرار دارد شادی را به او هدیه دهید.

افراد سالمند چگونه افسرده می شوند؟

افسردگی بخش طبیعی پیری نیست. بررسی ها نشان می دهد که اکثر سالمندان با وجود بیماری های جسمی که رو به افزایش است. با این حال، زمانی که دچار افسردگی می شوند، می توان آن را با کارهای شاد نادیده گرفت. زیرا افراد مسن ممکن است علائم متفاوتی داشته باشند و علائم کمتری را نشان دهند و کمتر احساس غم و اندوه داشته باشند یا آن را تصدیق کنند. می دانید مهم ترین نیازهای سالمندان چیست؟

علاوه بر این، افراد مسن ممکن است شرایط پزشکی بیشتری مانند بیماری قلبی، سکته مغزی یا سرطان داشته باشند که می تواند باعث علائم افسردگی شود. آنها همچنین ممکن است داروهایی با عوارض جانبی مصرف کنند که باعث ناامیدی خواهد شد. اکثر افراد مسن مبتلا به افسردگی با دریافت داروهای ضد افسردگی، روان درمانی یا ترکیبی از این دو بهبود می یابند.

اثرات منفی ناراحتی در سالمندان

وقایع بیماری و افسردگی و احساس ناامیدی

عوارض مشکلات روانی

کاهش فعالیت در سالمندان

انزوا و تمایل به برقراری ارتباط با دیگران

ظهور دردهای بی علت

اختلال در هنگام خواب

چگونه سالمندان را سرگرم کنیم

چگونه سالمندان را سرگرم کنیم

برای سرگرمی سالمندان باید مطابق علاقه آنها عمل کنیم. مثلا:

  • والدین علاقه زیادی به گل و گیاه دارند. با دادن خاک به او مانند باغبانی و تهیه گلدان و گل، مکانی سرگرم کننده برای او ایجاد می کنید.
  • برخی از والدین نسبت به حیوانات بسیار حساس هستند. می توانید از آنها پرنده های تزئینی یا پرندگان سخنگو تهیه کنید. این برای آنها خوب است.
  • اگر فرزند دارید، اجازه دهید سالمندان از کودک مراقبت کنند او این کار را دوست دارد.
  • برخی از سالمندان به فیلم و سریال علاقه مند هستند. به خواسته های آنها عمل کنید و فیلم های جذابی برای آنها تهیه کنید.
  • طبق مطالعه آنها مجلات و کتابهایی برای آنها تهیه کنید.
  • بردن سالمندان به دید و بازدیدها، مسافرت و… می تواند تفریحات خوب و هیجان انگیزی باشد.

در پایان اگر شما جز خانواده های پرمشغله هستید ولی از طرفی دوست دارید که سالمند شما همیشه شاد باشد می توانید با کمک خدمات پرستاری در منزل ارسطو این امکان را به آن ها بدهید تا در کنار تیم پزشکی و پرستاران با تجربه ما روزهای خوبی را پشت سر بگذارند.

عنوان های جستجو شده برای این مطلب:

  • https://nurse21 com/شاد-نگه-داشتن-سالمندان/
درباره مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *