برترین مرکز خدمات پرستاری در ایران

تهران، خیابان مدنی شمالی، بالاتراز مترو سبلان،
کوچه رمضانی، پلاک29، واحد3
پشتیبانی 24/7
02177990001
پاسخگوئی شبانه روزی
اعزام نیرو در کمترین زمان
18 اسفند 1402 توسط مدیر سایت 0 دیدگاه

زخم بستر و عوارض ناشی از آن

زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

زخم بستر و عوارض ناشی از آن

زخم بستر از جمله بیماری‌هایی است که در مراحل اولیه خطری ندارد اما با گذشت زمان و پیشروی زخم می‌تواند عوارض خطرناکی برای بیمار داشته باشد و حتی در مراحل خیلی پیشرفته و در سنین بالا منجر به مرگ بیمار شود. زخم فشاری معمولا در نواحی از بدن که برجستگی استخوانی وجود دارد و گردش خون به مدت زیادی در آن ناحیه اتفاق نمی‌افتد، به وجود می‌آید. از جمله عوارض خطرناک زخم بستر می‌توان به عفونت بافت عمیق، عفونت استخوان، عفونت خون اشاره کرد. در ادامه به بررسی انواع عفونت‌ها زخم بستر و نحوه به وجود آمدن آن می‌پردازیم. نواحی مانند استخوان‌ها، رباط‌ها و عضلات بیش از سایر نقاط در معرض آسیب هستند. پس بهتر است روند درمان زخم بستر در ابتدا به درستی پیگیری شود تا بیمار از این دسته مشکلات در امان بماند.

عوارض--ناشی-از-زخم-بستر-min

 جهت ارتباط با واحد پشتیبانی کلیک کنید

سلولیت یا عفونت بافت عمیق

سلولیت نام علمی عفونت بافت عمیق است این نوع عفونت به لایه‌های عمیق پوست رفته و باعث ایجاد قرمزی، درد شدید و تورم در سطح پوست بیمار می‌شود. هنگام وجود این نوع عفونت در بدن بیمار، فرد مبتلا به زخم بستر باید همراه از آنتی بیوتیک مصرف کند در غیر این صورت ممکن است عفونت به مفاصل، استخوان‌ها و گردش خون راه یابد و بیمار را به صورت جدی تهدید کند. در صورتی که سلولیت در ناحیه خارجی یا کمر رخ دهد عفونت در ابتدا به ستون فقرات و سپس به مغز نفوذ می‌کند که بسیار خطرناک است.

علل به وجود آمدن عفونت بافت عمیق

همیشه انواع مختلفی از باکتری‌ها در سطح پوست وجود دارند اما تا زمانی که وارد پوست نشده‌اند زیانی برای بدن ندارند. اما با ورود باکتری‌ها به درون پوست ممکن است عفونت یا بیماری به وجود بیاید که در مراحل پیشرفته تبدیل به عفونت بافت عمیق می‌شود. این باکتری‌ها معمولا از طریق بریدگی در سطح پوست یا خراشیدگی وارد پوست می‌شوند و هر چقدر این بریدگی و خراش بیشتر باشد راه نفوذ برای باکتری‌ها آسان‌تر است. پس هنگامی که فرد در بدن خود دارای بریدگی و خراش سطحی است هیچ جای نگرانی وجود ندارد اما به محض گسترش یافتن حتما باید به پزشک مراجعه کند.

استئومیلیت یا عفونت استخوان

عقونت استخوان یکی از عوارض خطرناک زخم بستر است و علت به وجود آمدن آن سه دلیل اساسی زخم، مجاورت و جریان خون است که در ادامه هر یک را بررسی می‌‎کنیم.

عفونت-بافت-عمیق-min

علل به وجود آمدن عفونت استخوان

عفونت-استخوان-min

زخم

هنگامی که استخوان بریده شده باشد یا شکستگی استخوان باز در بدن فرد باشد مانند تصادف یا اصابت با اشیا برنده، میکروب می‌تواند از محیط خارج به شکل مستقیم وارد استخوان شود و به  آن آسیب برساند.

مجاورت

در برخی موارد مشاهده شده است که در یک بافتی نزدیک استخوان یک غده چرکی وجود دارد که میکروب‌ها از طریق بافت آسیب دیده و عفونی به استخوان نفوذ کرده و به آن آسیب می‌رسانند.

جریان خون

 

یکی از رایج‌ترین علل بروز عفونت استخوان انتقال میکروب از طریق جریان خون است. به این شکل که بیمار در ابتدا دچار عفونت باکتریایی به شکل گلو درد چرکی یا عفونت چرکی پوست مانند زرد زخم می‌شود. باکتری‌های مولد این نوع بیماری از محل عفونت به جریان خود وارد شده و سپس خود را به استخوان می‌رسانند و در آن‌جا رشد کرده و باعث به وجودن عفونت استخوانی می‌شوند.

هنگامی که بیمار زخم بستر دچار عفونت استخوان می‌شود در ابتدا برای کنترل عفونت و جلوگیری از شدت یافتن آن باید به مصرف آنتی بیوتیک‌های خاص با دوزهای بالا بپردازد. در صورتی که با مصرف آنتی بیوتیک نتوان عفونت استخوان را کنترل کرد و تاثیر مثبتی مشاهده نشود اقدام به جراحی و برداشتن بافت مفصلی و استخوانی می‌کنند. عفونت استخوانی بیشترین آسیب را به بخش‌های استخوان، بافت و مفصل وارد می‌کند.

 

چه اتفاقی برای بیمار زخم بستر دچار عفونت استخوان می‌افتد؟

هنگامی که یک میکروب در درون استخوان شروع به رشد می‌کند، گلبول‌های سفید بدن در درون استخوان شروع به دفاع در برابر میکروب‌ها می‌کنند. در این دفاع گلبول‌های سفید باعث ترشح موادی می‌شوند که منجر به اتساع (در علم پزشکی اتساع به گشادی رگ می‌گویند) می‌شود. هنگامی که رگ‌های بدن یک فرد دچار اتساع می‌شوند مایعات می‌توانند به فضای بین سلولی استخوان وارد شوند. نشت مایعات به این فضا باعث افزایش فشار داخل استخوان می‌شود در نتیجه افزایش فشار، عروق خونی نیز تحت فشار قرار می‌گیرند و در نهایت بسته می‌شوند. با نرسیدن خون به سلول‌های استخوانی مرگ آن‌ها اتفاق می‌افتد.

 

سپسیس یا عفونت خون

عفونت خون یکی از عوارض جدی در بیماران زخم بستر است که می‌تواند بدن بیمار را در کمترین زمان ممکن تحت تاثیر قرار دهد و به بیمار آسیب جدی وارد کند. عفونت خون به علت جریان خون در مدت زمان کوتاهی در کل بدن پخش می‌شود و می‌تواند باعث نارسایی عضو و در نهایت مرگ شود. بسیاری از افراد با ابتلا به عفونت خونی دچار شوکی به نام سپتیک می‌شوند. احتمال زنده ماندن افراد در این نوع بیماری 50 درصد است. از جمله علائم عفونت سپسیس می‌توان به تب، بی حالی، تحریک و اضطراب اشاره کرد.

علت به وجود آمدن عفونت خون

 

عفونت-خون-min

هنگامی که یک عضو از بدن دچار عفونت یا میکروب می‌شود، این میکروب می‌تواند وارد جریان خون نیز شود که باعث عفونی شدن خون می‌شود. به خونی که دارای عفونت شدید است بیماری سپسیس گفته می‌شود از جمله باکتری و بعد از آن ویروس و قارچ مواردی هستند که می‌توانند باعث به وجود آمدن سپسیس شوند. علاوه بر باکتری، ویروس و قارچ، عفونت‌هایی مانند عفونت ریه، عفونت مثانه، عفونت کلیه، عفونت ادراری، عفونت پوست، عفونت شکم مانند التهاب آپاندیس، عفونت استخوان و عفونت مغزی مانند مننژیت به خودی خود می‌توانند باعث به وجود آمدن سپسیس در بدن بیمار شوند.

سخن پایانی

از عوارض خطرناک زخم بستر عفونت خون، عفونت استخوان و عفونت بافت عمیق است که علل متفاوتی برای به وجود آمدن دارند اما همه آن‌ها می‌تواند سلامتی بیمار را به خطر بی‌اندازد و در موارد پیشرفته زندگی فرد را مورد را مورد تهدید قرار دهد و منجر به مرگ بیمار زخم بستر شود. برای انواع بیماری‌های درمان‌های خانگی متنوعی وجود دارد، اما در بیماران مبتلا به زخم فشاری بهتر است از همان ابتدا روند درمان را به یک فرد متخصص واگذار کنیم. زیرا سهل انگاری و حرکت اشتباه فرد می‌تواند جان بیمار را به خطر بی‌اندازد. خدمات پرستاری ارسطو می‌تواند به شما و بیمار شما در این زمینه، تخصصی‌ترین خدمات را با قیمت مناسب ارائه دهد. هم‌چنین برای امور نگهداری از سالمند و پرستار سالمند می‌توانید با مشاورین مجموعه در ارتباط باشید.

عنوان های جستجو شده برای این مطلب:

  • https://nurse21 com/زخم-بستر-و-عوارض-ناشی-از-آن/
درباره مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *