برترین مرکز خدمات پرستاری در ایران

تهران، خیابان مدنی شمالی، بالاتراز مترو سبلان،
کوچه رمضانی، پلاک29، واحد3
پشتیبانی 24/7
02177990001
پاسخگوئی شبانه روزی
اعزام نیرو در کمترین زمان
18 اسفند 1402 توسط مدیر سایت 0 دیدگاه

آموزش پانسمان زخم بستر با کامفیل

زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

آموزش پانسمان زخم بستر با کامفیل

آموزش-پانسمان-زخم-بستر-با-کامفیل

زخم فشاری با زخم بستر یک بیماری مزمن است که می‌تواند بیمار هم از لحاظ روحی و هم از لحاظ جسمی به شدت تحت تاثیر قرار دهد برای درمان زخم بستر نیاز به مراقبت بسیار است. برای اینکه زخم بستر بیمار پیشرفت نکرده و عفونت پیدا نکند باید هر چه زودتر روند درمانی را شروع کرد، زیرا در این حالت درمان آسان‌تر بوده و احتمال مرگ ناشی از عفونت زخم کمتر خواهد بود.

 جهت ارتباط با واحد پشتیبانی کلیک کنید

درمان زخم بستر روش های مختلفی دارد که یکی از روش های مقرون به صرفه و آسان آن استفاده از پانسمان کامفیل می‌باشد. پانسمان کامفیل نه تنها برای درمان زخم بستر بلکه قابل استفاده برای ناحیه‌ای از بدن که پوست آن از بین رفته و خون رسانی به آن ناحیه مختل شده و همچنین درمان سوختگی های سطحی، زخم های سطحی پا، ساییدگی پوست و … نیز کاربرد دارد.

پیشنهاد مطالعه: مراقبت از سالمند در منزل

پانسمان کامفیل

زمانی که زخم بستر بیمار در مراحل اولیه خود قرار داشته و ترشح و عفونت آن کم و یا متوسط است می‌توان از کامفیل استفاده کرد. پانسمان کامفیل از انتشار و گسترش عفونت جلوگیری کرده و به درمان هرچه سریع‌تر زخم کمک می‌کند. این نوع پانسمان برای زخم یک محیط مرطوب و عایق را به وجود می‌آورد که از زخم در برابر انواع عفونت‌ها جلوگیری می‌کند، هم‌چنین به آنزیم‌های بدن کمک می‌کند تا زخم در مدت زمان کوتاهی بهبود یابد.

البته توجه داشته باشید زمانی که زخم بستر بیمار به رنگ تیره درآمده و عفونت کرده باشد، بافت آن ناحیه نکروز شده و دیگر پانسمان جواب‌گو نخواهد بود و در این حالت برای درمان بیمار، جراحی نیاز است.

روش استفاده از پانسمان کامفیل بسیار آسان است و برعکس اغلب پانسمان‌ها نیاز به تعویض مکرر نداشته و زمان مشخصی برای آن در نظر نگرفته شده است، اما بهترین زمان برای تعویض پانسمان کامفیل زمانی است که، سطح روی پانسمان به دلیل ترشحات زخم تغییر رنگ داده و کثیف شده باشد.

توجه داشته باشید امکان تعویض پانسمان کامفیل در زخم‌های سطحی و کوچک تا حداکثر یک هفته وجود دارد، اما در زخم‌های عمیق و دارای ترشحات زیاد لازم است برای جلوگیری از عفونت و آلودگی هر دو روز یکبار پانسمان بر روی زخم تعویض گردد. هم‌چنین توجه داشته باشید که اندازه پانسمان باید حداقل 1 سانتی متر خارج از لبه های زخم باشد.

ویژگی ها و مزایای پانسمان کامفیل

پانسمان-کامفیل-

پانسمان کامفیل در یک کیسه استرلیزه شده بسته بندی شده و بسته به اندازه و نوع زخم شما در سایزهای مختلف موجود است.

هم‌چنین پانسمان کامفیل به شکل توری طراحی شده و انواع مختلفی دارد که می‌توان به کامفیل مربعی، کامفیل شفاف، کامفیل ضربدری و کامفیل بیاتین اشاره کرد که البته کاربرد استفاده همه‌ی آن‌ها حفاظت از پوست و مرطوب نگه داشتن زخم می‌باشد. ما در این قسمت به بررسی چند تا از ویژگی های مهم پانسمان کامفیل در درمان زخم بستر را می‌پردازیم.

وجود هیدروکلوئید

یکی از ویژگی های مهم پانسمان کامفیل وجود ماده‌ای به نام هیدروکلوئید در آن است. این ماده با ادغام ترشحات زخم، حالت ژله‌ای را به وجود ‌آورده و سبب می‌شود تا فضایی زیر کامفیل مرطوب شده و زخم هر چه زودتر التیام یابد.

عدم چسبندگی

ویژگی-های-پانسمان-کامفیل

پانسمان کامفیل به طوری طراحی شده که بر روی زخم نمس‌چسبد، اما لبه های نازک آن حالت چسبندگی داشته و این امر سبب می‌شود تا به پوست اطراف زخم چسبیده و اجازه ندهد میکروب و مواد خارجی به طرف زخم حرکت کند. از این رو پانسمان کامفیل به دلیل دارا بودن پلی اورتان در لایه هیدروکلوئید از نفوذ هرگونه میکروب به داخل زخم جلوگیری کرده و با توجه به خاصیت ضد آب بودن آن حمام رفتن را برای بیمار نیز آسان کرده است.

کاهش درد

همچنین با استفاده از پانسمان کامفیل آسیب رسانی به پوست به حداقل رسیده و بیمار مبتلا به زخم بستر، هنگام جا‌به‌جایی و برخورد با تشک و زمین احساس درد نخواهد داشت، از این رو جنس این پانسمان بسیار نرم و لطیف بوده و این خاصیت آن سبب شده تا بتوان از این پانسمان در هر نقطه از بدن و برای هر گروه سنی به راحتی استفاده کرد و بیمار در هر حالت احساس راحتی و آسایش داشته باشد.

روش استفاده از پانسمان کامفیل در زخم بستر

در هنگام استفاده از پانسمان کامفیل در بیمار زخم بستری بهتر است قبل از هرکاری ابتدا زخم را با دقت با استفاده از سرم شست و ‌شو و گاز استریل تمیز کرده و سپس اطراف زخم را کاملا خشک نمایید، حالا باید اندازه پانسمان را به طوری انتخاب کنید که در زمان گذاشتن پانسمان بر روی زخم از هر طرف به اندازه 1 الی 2 سانتی‌متر از لبه های زخم فاصله داشته باشد تا چسبندگی درست حاصل شود.

انجام پانسمان

اگر زخم در مراحل ابتدایی باشد ممکن است افراد در خانه بتوانند آن را درمان کنند. با این حال به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود زیرا در صورتی که تخصص کافی ندارید ممکن است کار اشتباهی انجام دهید که باعث می‌شود روند درمان زخم بستر را طولانی‌تر کنید یا در برخی از مواقع باعث آسیب جدی‌تر به پوست بیمار و عمیق شدن زخم بشوید. توجه داشته باشید که اگر شما تجربه کافی برای درمان زخم بستر عزیزان خود را ندارید، می‌توانید با همراهی و کمک از خدمات پرستاری ارسطو بیمار خود را درمان کرده و زخم وی را پانسمان کنید.

تعویض پانسمان کامفیل

تعویض-پانسمان-کامفیل-

پانسمان کامفیل قابل استفاده برای زخم های با ترشح کم و متوسط است و تعویض آن بسته به شرایط زخم با یکدیگر متفاوت است، اما به طور کلی در زخم های سطحی هر 2 الی 3 روز یکبار و در زخم هایی با عمق متوسط هر هفته یکبار نیاز به تعویض دارد.

توجه داشته باشید پانسمان کامفیل به دلیل طراحی توری شکل، سبب شده است تا شرایط و وضعیت زخم به راحتی قابل مشاهده باشد و از این رو شناسایی زمان تعویض برای شما راحت تر خواهد بود.

سخن آخر

زمان درمان زخم بستر با توجه به عمق زخم متفاوت است و روش‌های مهتلفی برای درمان آن وجود دارد. هرچه زخم زودتر شناسایی شود، درمان رتحت تر است. استفاده از پانسمان کامفیل یکی از روش‌هایی که در مراحل اولیه بسیار جواب‌گو است و نسبت به سایر روش‌ها هزینه کمتری دارد. زخم بستر را در مراحا اولیه می‌توان با روش‌های خانگی درمان کرد اما به هرحال توصیه می‌شود با متخصصین فعال در این زمینه مشورت شود.

عنوان های جستجو شده برای این مطلب:

  • https://nurse21 com/آموزش-پانسمان-زخم-بستر-با-کامفیل/
  • https://nurse21 com/آموزش-پانسمان-زخم-بستر-با-کامفیل/#:~:text=پانسمان کامفیل قابل استفاده برای یکبار نیاز به تعویض دارد
  • زمان تعویض پانسمان کامفیل
  • نحوه تعویض پانسمان زخم بستر
  • پانسمان کامفیل
درباره مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *