برترین مرکز خدمات پرستاری در ایران

تهران، خیابان مدنی شمالی، بالاتراز مترو سبلان،
کوچه رمضانی، پلاک29، واحد3
پشتیبانی 24/7
02177990001
پاسخگوئی شبانه روزی
اعزام نیرو در کمترین زمان
18 اسفند 1402 توسط مدیر سایت 0 دیدگاه

پانسمان های نوین

زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

پانسمان­های نوین

همان طور که خیلی از لوازم مورد استفاده­مان امروزه با پیشترفت تکنولوژی و علم و دانش گسترش و توسعه یافته است, انواع روش­های درمانی نیز پیشترفت کرده است. برای زخم‌های متنوع، پانسمان‌های مختلفی وجود دارد. شیوه‌ی بستن و نوع پانسمان‌ها با توجه به زخمی که ایجاد شده است متفاوت است.

امروزه هرفردی احتیاج دارد که با انواع پانسمان‌های نوین آشنا شود و مهارت‌های لازم را در این زمینه فرا بگیرد. ما در این مقاله شما را با انواع پانسمان‌های نوین آشنا می‌سازیم و شیوه‌های مختلف پانسمان کردن را با توجه به نوع زخم برای شما شفاف سازی خواهیم کرد.

انواع پانسمان_های نوین 2

انواع پانسمان‌های نوین

انواع پانسمان‌های نوین امروزه وجود دارد، که با برخی از ویژگی‌های آن آشنا می‌شویم. پانسمان‌های نوین انواع مختلفی دارند که با چند مورد مهم و کاربری آن در ایران آشنا می‌شویم. لازم به ذکر است که برخی از انواع پانسمان‌های نوین در ایران اسم‌های متفاوتی دارند یا بهتر است بگوییم در ایران با نام‌های که ذکر می‌کنیم در این محتوا شناخته می‌شوند.

پانسمان¬های نوین

هیدروزورب ژل: این پانسمان درافرادی که دیابت دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پانسمان غلظت مناسبی دارد به همین علت روی زخم به صورت ثابت باقی می ماند. در این پانسمان به علت به کار برده شدن تری گلیسیرید گیاهی از خیس شدن در اطراف زخم جلوگیری می کند.

سوربالگون: این پانسمان برای انواعی از زخم‌های عمیق و حفره‌ای ‌و همچنین زخم‌های سطحی با ترشح متوسط تا زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پانسمان از طریق ایجاد رطوبت مناسب و بهینه‌ای که ایجاد می‌کند، باعث تسریع در ایجاد بافت گرانوله می‌شود. قدرت جذب بالای این پانسمان موجب جذب کامل ترشحات . اگزولای زخم می‌شود. زمانی که ترشحات زخم روی هم اشباع شوند شل و گسسته نمی‌شود و انسجام خود را به صورت کامل حفظ می‌کند.

نکته‌ی مهمی که در زمان پانسمان کردن با سوربالگون بایستی رعایت کنیم این است که در زخم‌های گرانوله و حفره‌ای نباید تمامی حفره‌ی زخم را به صورت کامل پر کنیم. پس توجه کنید که زمانی که از پانسمان سوربالگون برای زخم‌های حفره‌ای یا سطحی استفاده می‌کنیم نباید به صورت کامل حفره وسطح آن را پر کنیم.

پرمافوم: از انواع پانسمان‌های نوین می‌توان به پرمافوم اشاره کرد. برای پانسمان کردن زخم‌های فشاری مانند زخم بستر، زخم پای دیابتی و زخم‌های عروقی بسیار مناسب است. پرمافوم برای زخم‌هایی با ترشح متوسط تا زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مزایای مهم این پانسمان می‌توان به توزیع فشار بر روی سطح زخم اشاره کرد. با این کار به زخم فشار کمتری وارد می‌شود. این پانسمان برای استفاده در زیر بانداژ فشاری قابل استفاده است.

این پانسمان از پوست اطراف زخم به خوبی محافظت می‌کند و همچنین در تعویض‌های طولانی مدت خطر خیس خوردگی زخم را به حداقل ممکن می‌رساند. پرمافوم از انواع پانسمان‌های نوین است که خودش انواع مختلفی دارد. نوع بدون چسب پرمافوم قابل برش است و می‌توان به اندازه‌ی دلخواه آن را برش داد. فواصل بین تعویض این پانسمان بسته به میزان ترشح زخم تفاوت دارد اما می‌توان گفت؛ هر سه یا چهار روز باید پانسمان را عوض کرد.

آترومن نقره: این پانسمان نیز از انواع پانسمان‌های نوین است که برای بستن و باند پیچی زخم پاهای دیابتی و همچنین پین‌های ارتوپدی قابل استفاده است. این پانسمان برای انواعی از زخم‌هایی که عفونت و ترشح دارند بسیار مناسب است. دقت کنید که اگر زخمی که عفونت کرده است را به صورت مناسب ضد عفونی و پانسمان نکنید برای شما دردسر ایجاد می‌کند.

هیروتک: از انواع پانسمان‌های نوین می‌توان به هیدروتک اشاره کرد که این پانسمان سرعت ترمیم بافت و همچنین سرعت تشکیل بافت را زیاد می‌کند. با تشکیل بافت سطح زخم را پوشش میدهد.

هیدروکین پلاس: از انواع پانسمان‌های نوین به هیدروکین پلاس می‌توان اشاره کرد. این پانسمان زخم را به صورت موثری پاکسازی و تمییز می‌کند. یک محیط مرطوب مناسب در شرایط کنترل شده می‌سازد و موجب عدم آسیب رسانی به زخم ‌می‌شود

امنی فیکی ای: این پانسمان برای زخم‌های حاد به کار گرفته می‌شود.برای ثابت نگه داشتن انواع پانسمان کاربرد دارد. این پانسمان که از انواع پانسمان‌های نوین است موجب تحریک و اذیت پوست نمی‌شود و بیمار با آن احساس راحتی می‌کند. کاربرد آن بسیار راحت است. در مناطق ناهموار بدن این پانسمان به خوبی می‌چسبد و به خاطر استفاده از مواد نرم بخار اب را از خود عبور می‌دهد. این پانسمان دارای چسب ضد حساسیت است که با پوست سازگار می‌باشد و مشکلی ایجاد نمی‌کند. این پانسمان از کیفیت بالایی برخوردار است و استحکام عالی دارد و همچنین نرم و راحت است.

انواع پانسمان_های نوین

کازماپور آی وی: ازانواع پانسمان‌های نوین است که برای زخم‌های حاد به کار گرفته می‌شود. کاربرد با آن به آسانی است و شکل پذیری و چسبندگی عالی آن کار را برای استفاده کنندگان آسان کرده است. سازگاری با پوست دارد وحساسیت ایجاد نمی کند. از مزایای این پانسمان می‌توان به قیمت ان که به نسبت ارزون و مقرون و به صرفه است اشاره کرد.

هیدروفیلم ای وی کنترل؛ این پانسمان نیز از انواع پانسمان‌های نوین است که برای زخم‌های حاد استفاده می‌شود. این پانسمان شفاف است و از جمله مزایای کاربردی آن نفوذ ناپذیری به میکروارگانیسم‌ها می‌توان اشاره کرد. این پانسمان با ناهمواری‌های سطح پوست زخم شده طتبیق پذیری بالایی دارد. از جمله ویژگی‌های دیگر این پانسمان چسبندگی خوب و سازگاری با پوست است.

 

با توجع به مطالب ذکر شده پانسمان‌ها را به صورت کلی می‌توان به دودسته‌ی اساسی تقسیم بندی کرد. دسته‌ای برای زخم‌های سطحی ودسته ای برای زخم‌های حاد. توجه کنید که هرگز برای پانسمان کردن زخم‌های حاد خودتان دست به کار نشوید مگر اینکه مهارت و آموزش‌های لازم را دیده باشید. اما برای زخم‌های سطحی می‌توانید خودتان نیز این کار را انجام دهید. فقط حواستان به اطراف و دستتان باشد که خوب آن را شسته باشید و کاملا ضد عفونی شده باشد.

اگر قبل از پانسمان کردن بهداشت را رعایت نکنید موجب وخامت بیشتر زخم و عفونت کردن آن می‌شوید. دستورالعمل‌های لازم قبل از پانسمان کردن را از روی جلد پانسمان بخوانید وآن‌ها را تک به تک و با دقت زیادی عملی کنید. پانسمان‌ها با توجه به موادی که داخل‌ آن‌ها به کار برده شده است، کاربردهای متنوعی دارند.

بعد ازپانسمان کردن از محکم بودن وثبات پانسمان خود باید مطلع شوید که باز نشود. اگر پانسمان قبل از بهبود زخم باز شود فضای مناسبی برای ورود و حمله میکروب‌ها به داخل بدن ایجاد می‌شود. در صورت ورود میکروب‌ها به زخم پوست وضعیت آن بدترمی‌شود و امکان عفونت کردن افزایش می‌یابد.

 

 

نکات پایانی مربوط به انواع پانسمان‌های نوین

در این محتوا شما را با انواع پانسمان‌های نوین آشنا کردیم. لازم به ذکر است که انواع پانسمان‌های نوین وجود دارد که خدمات پرستاری در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها از انواع آن با توجه به زخم بیمار استفاده می‌کنند. علاوه بر پرستاران و کارکنان بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها هر شخصی به صورت فردی باید استفاده از پانسمان و باند پیچی را در خانه آموزش ببیند. که در صورت بروز هر مشکلی بتواند از آن استفاده کند.

نکته‌ی قابل ذکری که باید آن را رعایت کرد این  است که برای هر نوع زخمی از هر نوع پانسمانی نمی‌توان استفاده کرد. برای مثال کسانی که به زخم بستر یا دیابت مبتلا می‌شوند برای بستن زخم‌هایشان حتما باید از پانسمان‌های مخصوص زخم‌های فشاری استفاده کنند که جلوی از بین رفتن و یا عفونت پوست را در محلی که زخم شده‌است بگیرند.

 

منابع: وب سایت کلینیک تخصصی درمان زخم پا و

Helps healing

عنوان های جستجو شده برای این مطلب:

  • https://nurse21 com/پانسمان-های-نوین/
  • پانسمان نوین
درباره مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *