برترین مرکز خدمات پرستاری در ایران

تهران، خیابان مدنی شمالی، بالاتراز مترو سبلان،
کوچه رمضانی، پلاک29، واحد3
پشتیبانی 24/7
02177990001
پاسخگوئی شبانه روزی
اعزام نیرو در کمترین زمان
21 اسفند 1402 توسط مدیر سایت 0 دیدگاه

همه چیز درباره پرستاری

زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

همه چیز درباره پرستاری

همه چیز درباره پرستاری

کلمه پرستار از کلمه لاتین NUTRIX به معنای تغذیه گرفته شده است. در کشور ما ایران روز پرستار مصادف با سالروز ولادت حضرت زینب(س) است. پرستار یکی از اعضای اصلی گروه مراقبت و درمان است و نقش ارزنده آن پذیرش بیمار در نظام سلامت، ارائه مراقبت های جسمی، روانی، روحی و حمایتی و اجتماعی که مورد قبول همگان است را برای بهبود بیماران انجام می دهد.

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که ریشه پرستاری از کجا و با چه هدفی نشات می گیرد؟ در طول جنگ های صلیبی قرن دهم، مردم مجروحان را در مکان های مذهبی برای اهداف مذهبی مداوا می کردند.

اما با گذشت زمان، به ویژه در طول جنگ های جهانی اول و دوم، پرستار و پرستاری مفهوم گسترده تری دریافت کردند. بنابراین، در قرن نوزدهم، پرستاری مدرن در آلمان و بریتانیا توسعه یافت، زمانی که یک زن فداکار به نام فلورانس نایتینگل، پرستاری مدرن را پایه گذاری کرد و سرانجام، در سال 1900 و اوایل قرن بیستم، این مفهوم شکلی جهانی به خود گرفت و پرستاران که به دلایل مذهبی در مراکز مذهبی تحصیل کرده بود، به تدریج قوانین سخت پزشکی و مراقبت های بهداشتی و کمک های علمی توسط پزشکان را آموخت.

پرستاری حرفه ای در ایران از کشورهای اروپایی سرچشمه می گیرد، برای اولین بار در سال 1294 این مبلغان دینی دانشکده پرستاری را در ارومیه تأسیس کردند و این روش بعدها به شهرهای دیگر ایران نیز راه یافت.

در سال 1373 رشته پرستاری فارغ التحصیل از طریق آموزش جامعه محور راه اندازی شد و در سال 1374 شورای عالی برنامه ریزی وزارت فرهنگ و آموزش عالی این برنامه را تصویب کرد. پس از تشکیل شورای عالی برنامه ریزی علوم بهداشتی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، این برنامه تحت نظارت کامل وزارت کشور قرار گرفت و با تلاش فعالان حوزه پرستاری نیمه سال  1380 به تصویب رسید.

اکنون در اکثر دانشگاه های کشور امکان ادامه تحصیل در مقاطع دکتری تخصصی و کارشناسی ارشد در رشته پرستاری از مزیت های این رشته به حساب می آید.

 

تعداد ترم و واحد های درسی رشته پرستاری

مدت تحصیل در مقطع کارشناسی پرستاری 4 سال و در برخی موارد حداکثر 5 سال طول می کشد. تعداد کل واحدهای این درس 130 واحد در نظر گرفته شده که 34 واحد دروس عمومی، 15 واحد دروس دانشگاهی، 54 واحد دروس فنی، 18 واحد دروس عملی، 21 واحد دروس عملی است. همچنین مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در رشته پرستاری وجود دارد.

دوره های پرستاری به دو بخش علوم پایه و علوم تخصصی تقسیم می شود.

دروس پایه رشته ی پرستاری :

میکروب شناسی، بیوشیمی، انگل شناسی، فیزیولوژی تشریح، ایمونولوژی

دروس تخصصی رشته ی پرستاری :

سلامت جامعه، مراقبت های بهداشتی، پرستار کودک، پرستاری از مادران باردار، داخلی، اورژانس، مراقبت های سالمندان، اصول مدیریت خدمات پرستاری، پزشکی، بهداشت محیط، پرستار سالمند و…

 

وظایف یک پرستار

وظایف یک پرستار

ثبت اطلاعات بیمار در پرونده پزشکی

تهیه گزارش پرستاری

اناجم خدمات پرستاری در منزل برای سالمندان و کودکان

معاینه منظم وضعیت بیمار شامل اندازه گیری دمای بدن، اندازه گیری فشار خون و نظارت بر وضعیت تنفسی آنها.

پشتیبانی از پزشکان و سایر تیم های درمانی

دادن دارو طبق دستور پزشک به بیمار دارو

انجام تزریقات، انتقال خون، تمیز کردن و پانسمان زخم ها

استفاده از وسایل و تجهیزات پزشکی استرلیزه

احترام به بیماران و رعایت حقوق آنها

همکاری با بخش های مختلف بیمارستان

آرامش بخشیدن به محیط فیزیکی، کنترل دما و نور، سر و صدای محیط و سایر شرایط محیطی و ایجاد آسایش برای بیمار.

بررسی و نظارت بر کار واحد پرستاری و برنامه ریزی شیفت کاری (از وظایف سرپرست)

 

 

سختی های رشته پرستاری

پرستاری یکی از آن مشاغلی است که نیاز به عشق و علاقه زیاد دارد. از سوی دیگر یکی از مشاغل سخت و پرخطر است. از مشکلات و سختی های رشته پرستاری می توان دستمزد و مزایای کم، کار زیاد، وارد شدن فشار روحی و جسمی از طرف بیماران، صدمات جسمی ناشی از کار در بیمارستان، استرس ناشی از اهمیت دقت و تمرکز روی کار و ندیدن زحمت این کار را بر شمرد.

به دلیل کمبود نیروی کار، بازنشستگی پیش از موعد پرستاران به این راحتی امکان پذیر نیست. در عین حال سختی های این حرفه از چشم مردم و مراجعین بیمارستان ها پنهان است و ماهیت این کار، برخورد با افراد بیمار، غمگین و ترسناک همچنان توقعات زیادی را از مردم ایجاد می کند.

پرستاری حرفه ای است که اکثریت شاغلان آن زنان هستند و از نظر پیچیدگی و حجم کاری اساساً با سایر مشاغل قابل مقایسه نیست.

مثلا معلم بودن هم کار سختی است، اما تعطیلات تابستانی و شرایط عادی کار خیلی راحت تر از پرستار کودک است. در واقع، دقیقاً به خاطر همین سختی ها و مشغله های کاری است که بسیاری از پرستاران ازدواج نمی کنند. چرا که محیط کار عادی و مناسبی ندارند و بسیاری از پرستارانی که جز مادران شیرده هم هستند به طور جدی در ناهماهنگی کار خود با مراقبت از کودکان خود گرفتار شده اند. با توجه به نیاز جامعه به پرستار و نگرش مثبت نسبت به جایگاه آن ها در جامعه به ویژه در چند سال اخیر تغییراتی در این حرفه ایجاد شده و رو به پیشرفت است.

بیشتر بخوانید: برنامه آموزشی پرستاری

خصوصیات و ویژگی‌های لازم برای پرستاری

برای اینکه یک فرد در حرفه پرستاری موفق باشد باید ویژگی های خاصی داشته باشد تا بتواند خدمات را به نحو احسن و منظم در محیط کار ارائه دهد. برخی از این خصوصیات عبارتند از:

فردی با قدرت جسمی و روحی بالا می تواند تغییرات زیاد و خستگی مفرط را تحمل کند.

داشتن صبر و حوصله بالا برای برخورد صحیح با بیماران در شرایط اضطراری لازمه این کار است.

برای مراقبت از بیماران و نظارت منظم بر وضعیت جسمانی آنها آموزش دیده باشد.

احساس مسئولیت، عشق و علاقه به مردم و برخورد با مشکلات مردم را در خود تقویت کند.

 

شرایط ورود به رشته پرستاری

شاخه پرستاری یکی از شاخه های پیراپزشکی است که هر ساله در بسیاری از دانشگاه های کشور با ظرفیت بالاتری نسبت به سایر شاخه های پیراپزشکی پذیرش می شود. اما از جمله دانشگاه های ارائه دهنده رشته پرستاری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دانشگاه سراسری دوره روزانه

دانشگاه آزاد اسلامی

درآمد و حقوق رشته پرستاری

درآمد و حقوق رشته پرستاری

درآمد یک پرستار به محل کار، موقعیت های بیمارستانی، ساعات کاری و موقعیت جغرافیایی بستگی دارد. پرستاران می توانند در بیمارستان های دولتی و خصوصی، کلینیک ها، مراکز پزشکی، خانه های سالمندان و مراکز نگهداری از کودکان کار کنند.

درآمد ماهانه پرستاران جدید از یک و نیم تا دو میلیون تومان است. این در حالی است که با افزایش تجربه و میزان اضافه کاری یا دریافتی پرسنل بیمارستان، حقوق آنها نیز تا چهار میلیون تومان افزایش می یابد.

هر چه صلاحیت و وضعیت شغلی پرستاران بالاتر باشد، حقوق آنها نیز بالاتر است. سرپرستان بسته به تجربه ای که در آن کار دارند بین شش تا نه میلیون حقوق دریافت می کنند.

 

سلسله مراتب پست های دستیار پزشکی در بیمارستان ها

بسته به سطح تحصیلات، تجربه کاری و سطح توانایی هر پرستار، سلسله مراتب موقعیت ها در بیمارستان ها نیز متفاوت است. از این رو در ادامه به ترتیب به شرح هر یک می پردازیم.

پرستار شیفت

معاون سرپرستار بخش

سرپرستار بخش

سوپر وایزر بالینی

سوپر وایزر کنترل عفونت

سوپر وایزر آموزشی

ریاست پرستاری بیمارستان

نکته: در برخی از کشورهای دنیا با توجه به توانایی ها و تجربه مدیریتی قبلی از کادر پرستاری می توان به عنوان مدیریت ارشد در بیمارستان ها نیز استفاده کرد.

 

طرح اجباری پرستاری

پرستاری یکی از 11 حوزه علوم پزشکی است که تایید آن در این طرح الزامی است. در واقع یک پرستار پس از فارغ التحصیلی و دریافت مدرک لیسانس باید حدود دو سال برنامه ریزی اجباری را در مناطق محروم بگذراند.

البته طرح دو ساله پرستاری شامل حقوق می شود و بسته به عوامل مختلف می توان حدود دو میلیون تومان در ماه دریافت کرد. بدیهی است برای آقایانی که باید دوره سربازی را بگذرانند، حقوق طرح همان حقوق سربازی و بسیار کمتر از مبلغ ذکر شده خواهد بود.

 

عنوان های جستجو شده برای این مطلب:

  • https://nurse21 com/همه-چیز-درباره-پرستاری/
درباره مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *