برترین مرکز خدمات پرستاری در ایران

تهران، خیابان مدنی شمالی، بالاتراز مترو سبلان،
کوچه رمضانی، پلاک29، واحد3
پشتیبانی 24/7
02177990001
پاسخگوئی شبانه روزی
اعزام نیرو در کمترین زمان
18 اسفند 1402 توسط مدیر سایت 0 دیدگاه

زخم پای دیابتی

زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

زخم پای دیابتی

دیابت از جمله­های بیماری­های مزمنی است که سومین علت مرگ ومیر در ایران را به خودش اختصاص داده است. دیابت زمانی به وجود می­آید که سلول­های بدن نتوانند گلوکز را از خون بگیرند در این شرایط است که گلوکز در خون جمع می­شود و قند خون بالا می­رود. با بالا رفتن قند خون دیابت ایجاد می­شود. ما دو نوع دیابت نوع یک و دو داریم که هر دو در اثر افزایش قند خون ایجاد می­شوند. انسولین هورمونی است که قند خون را کاهش می­دهد.

پیشگیری و درمان زخم پای دیابتیدیابت

در دیابت نوع یک که مخصوص افراد زیر بیست سال است و به آن دیابت جوانی و یا زیر بیست سال یا نوع یک میگویند هورمون انسولین به اندازه کافی ترشح نمی­شود وروز به روز قند خون بالا می­رود. این نوع دیابت قابل درمان است و با تزریق انسولین به خون میزان قند خوت تحت کنترل قرار می­گیرد.

دیابت نوع دو معمولا برای افراد بالای چهل سال اتفاق می­افتد. در این نوع از دیابت مشکل از مقدار انسولین ترشح شده نیست و حتی انسولین بیشتر از مقدار طبیعی وجود دارد. مشکل افزایش روزانه قند خون در دیابت نوع دو به خاطر سلول­های گیرنده انسولین است. سلول­های گیرنده انسولین قادر به دریافت انسولین نیستند و همین عامل موجب افزایش گلوکز خون و افزایش روز افزون قند خون می­شود.

­ زخم پای دیابتی

به صورت کلی از همه­ی کسانی که به دیابت مبتلا می­شوند, پانزده درصد آن­ها به زخم پای دیابتی دچار می­شوند. زخم پای دیابتی در قسمت کف پا مشاهده می­شود. درصدی از کسانی که پاهای آن­ها زخم می­شود به خاطر ابتلا به بیماری دیابت متاسفانه باید پای خود را برای اینکه بتوانند به حیات خود ادامه دهند از دست می­دهند. از جمله اولین علایم زخم پای دیابتی متورم شدن پا, بوی بدپا وقرمزی می­توان اشاره کرد.

حدود نیمی از کسانی که زخم پای دیابتی دارند, می­توانند از پیشروی زخم جلوگیری کنند. دقت کنید که هر چه از مدت زمان زخم پای دیابتی بگذرد درصد و احتمال قطع پای فرد افزایش می­یابد. پس به این نکته باید توجه کنید که اگر به بیماری دیابت مبتلا هستید, در صورت مشاهده کردن زخم در هرکدام از اندام­های خود مخصوصا کف پا به پزشک خود مراجعه کنید و تحت درمان قرار گیرید.

زمانی که سلول­های بدن نتوانند گلوکز را از خون بگیرند, این گلوکز درون عروق و مویرگ­ها بیشتر و بیشتر می­شود. این گلوکز اضافه درون عروق و مویرگ­ها می­تواند به عروق و عصب آسیب جدی وارد کند. برای تشخیص میزان آسیب زخم پای دیابتی از درجه بندی واگنر استفاده می­کنند.

پیشنهاد مطالعه: پانسمان های نوین، استخدام مراقب سالمند، پرستار سالمند در منزل

درجه بندی زخم پای دیابتی:

درجه یک: زخم پا به صورت سطحی است که اپیدرم و درم را درگیر کرده ولی به لایه­های زیر جلدی نرسیده است. همان طور که می­دانید پوست از سه قسمت به نام­های اپیدرم یا همان روپوست, درم و لایه زیر جلدی تشکیل شده است. که در مرحله­ی اول زخم پای دیابتی اپیدرم و درم از بین می­رود.

درجه دو: در این مرحله زخم پای دیابتی به صورت عمیق دیده می­شود که به تاندون­ها و عضلات رسیده است. اما هنوز به استخوان­ها نرسیده است. درگیری استخوان­ها در مرحله­ی سوم زخم پای دیابتی است. قبل از این که زخم پای دیابتی به مرحله سوم برسد باید جلو پیشروی آن را گرفت و به متخصصین مراجعه کرد.

درجه سه: زخم پای دیابتی به صورتی عمیق همراه با آبسه دیده می­شود. این مرحله همراه با عفونت شدید وآسیب به استخوان­ها دیده می­شود. به آسیب استخوان­ها در این مرحله استیولیت می­گویند.

دو علت برای به وجود آمدن زخم پای دیابتی وجود دارد. یک علت ایسکمی وعلت دیگر نوروپاتی است. علایم زخم پای دیابتی عبارت است از: سردی پاها که به خاطر خونرسانی نامناسب به وجود آمده است, نبض پاها و همچنین لنگیدن از جمله علایم زخم پای دیابتی می­باشد.

پیشگیری و درمان زخم پای دیابتی:

همیشه و در هر جایی پیشگیری راه حل مناسب­تری از درمان است. بیمارانی که به دیابت مبتلا هستند, روزانه باید با کمک گرفتن از شخصی پاهای خود را چک و برسی کنند.که پینه یا ترک نبسته باشد. در صورت مشاهده هر کدام از موارد مذکور بایستی به بیمارستان وکلینیک­های تخصصی بروند واز بروز هر گونه مشکلی در آینده جلوگیری کنند.

پیشگیری و درمان زخم پای دیابتی

افرادی که مبتلا به دیابت هستند,  بایستی روزانه خود را با شوینده­های ملایم و نرم کننده­های بدن شست وشو دهند. بعد از شست و شو باید لای انگشتان پای خود را به خوبی و به صورت کامل خشک کنند. اگر مرحله­ی خشک کردن به درستی انجام نشود باعث ایجاد قارچ­های پوستی در بین انگشتان پای خود می­شوند. همچنین خشکی پا در طول مدت زمان نیز می­تواند آسیب­های جدی وارد کند. پس بعد از حمام کردن لازم است که لای انگشتان پای خود را با یک مرطوب کننده چرب کنند.

افرادی که مبتلا به بیماری دیابت هستند, هرگز نباید این بیماری را دست کم بگیرند. آن­ها باید برای جلوگیری از زخم پای دیابتی از جوراب استفاده کنند. این جوراب­ها باید نخی باشد تا موجب حساسیت افراد مبتلا به دیابت و عفونت­های پا مبتلا نشوند. افراد مبتلا به دیابت برای جلوگیری از زخم پای دیابتی هرگز نباید به وسایلی همانند شوفاژها یا بخاری­ها نزدیک شوند. این افراد  از کفش­های مخصوصی جهت پیشگیری از زخم پای دیابتی باید بپوشند که موجب حساسیت و یا عفونت در بین انگشتان و کف پا نشود.

 

برای درمان قطعی زخم بستر در کف پا در افراد دیابتی, حتما بایستی نکات پیشگیرانه که برای شما در این محتوا توزیع دادیم را رعایت کنید. توجه کنید که دیابت بیماری نیست که آن را دست کم بگیرید و یا درمان آن را جدی نگیرید. به این نکته باید توجه کنید که سالانه مردم زیادی در کشور ایران جان ارزشمند خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست می­دهند. برای درمان این بیماری حتما نزد پزشک بروید تا توصیه­های لازم را برای شما بگوید.

افرادی که به بیماری­های عروقی مبتلا هستند, زخم پای دیابتی درآن­ها دیر­تر بهبود می­یابد یا اصلا درمان نمی­شود. زیرا بدن به گونه­ای است که قادر نیست باز سازی چند قسمت مختلف از بدن را همزمان با سرعت مناسب انجام دهد. بدین منظور فردی که دچار زخم پای دیابتی است اگر بیماری عروقی نیز همزمان داشته باشد, درمان آن با مشکل روبه رو می­شود و درصد بهبودی کاهش می­یابد.

اگر سن شما بالای چهل سال است به مواد خوراکی خود بسیار توجه کنید و قند خود را روزانه با دستکاه قند خون بسنجید. این تصور که شما انسان قوی­ای هستید ومبتلا به دیابت نمی­شوید کاملا غلط است واین بیماری برای افرادی که به تغذیه­ی خود توجه نمی­کنند, بسیار مشهود است. اگر مبتلا به دیابت شدید, زندگی شما رنگ و بوی جدیدی می­گیرد و باید به کلی از بعضی خوراکی­ها به صورت کامل خداحافظی کنید. پس بهتر است پیشگیری کنید و مراعات سلامتی خود را بکنید زیرا این بدن شماست وکسی به غیر از شما وظیفه حفاظت و مراقبت از آن را ندارد. این یکی از مسعولیت­هایی است که خداوند بر عهده­ی ما گذاشته است.

درمان قطعی زخم بستر

 

معمولا افرادی که زخم­های دیابتی در بدن آن­ها مشاهده می­شود. در بیشترآن­ها این زخم­ها در کف پا دیده می­شود. اگر به موقع زخم پای دیابتی درمان نشود این زخم از کف پا به سطح رویی پا نیز می­رسد وآن قدر گسترش می­یابد که موجب قطع عضو می­شود. اگر به دیابت مبتلا هستید با دیدن کوچک­ترین زخم در کف پا به متخصص مراجعه کنید و درمان خود را آغاز کنید. با کمک خدمات پرستاری در منزل میتوان پانسمان‌های لازم را برای زخم پای دیابتی انجام داد

عنوان های جستجو شده برای این مطلب:

  • https://nurse21 com/زخم-پای-دیابتی/
درباره مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *