برترین مرکز خدمات پرستاری در ایران

تهران، خیابان مدنی شمالی، بالاتراز مترو سبلان،
کوچه رمضانی، پلاک29، واحد3
پشتیبانی 24/7
02177990001
پاسخگوئی شبانه روزی
اعزام نیرو در کمترین زمان
21 اسفند 1402 توسط مدیر سایت 0 دیدگاه

انما و عوارض آن

زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه

تاریخچه

نقل است که بقراط سوار بر کشتی با مردی روبرو می شود که در اثر پرخوری و امتلا زیاد بسیار بدحال بود. بقراط در حالی که از درمان مرد ناتوان مانده بود، در عرشه در حال تفکر بود که متوجه مرغ ماهیخواری شد که در اثر بلعیدن ماهی زیاد و پرخوری، سنگین شده و توانایی پرواز کردن نداشت. مرغ ماهیخوار به سختی خود را به دریا رساند و با منقار خود آب دریا را برداشته و در مقعد خود خالی کرد. بعد از چندین دفعه که این کار را تکرار کرد، شکمش روان شده و مواد زیادی بیرون آمده و باز به پرواز درآمد. سپس بقراط همین عمل را درمورد مرد بیمار اجرا کرد و مشکل او هم حل شد. بعد از آن بقراط روی این نوع درمان کار کرد و با روش های جدید و تجربیات دیگر اختراع حقنه را به نام خود ثبت کرد. البته امروزه این روش نسبت قبلا کاربرد کمتری دارد.

در طب سنتی از این نحوه درمان برای بیماری هایی من جمله ، سردرد، سرگیجه، سکته،صرع،دردهای کلیوی، مثانه، مفاصل، سیاتیک، یبوست، زخم های روده، تب، مسمومیت، دفع مواز زلئد به سمت پایین، .. استفاده میشده است. در روش عمومی برای انما از آب نمک ولرم استفاده می کنند ولی در برخی از بیماریهای خاص و متناسب با نوع بیماری از داروهای تجویزی پزشک بایداستفاده کرد.

تست باریم انما

در طب نوین حقنه تحت عنوان انما در تشخیص بعضی از بیماریها نقش دارد. انما یعنی تنقیه کردن و باریم هم ماده ای است که در عکسبرداری برای باز کردن مسیرها و حفره های داخلی به منظور شناسایی بهتر استفاده می شود. به این دلیل که مشکلات روده مانند پولیپ های داخلی، التهاب روده، پیچ خوردگی روده، تومورهای موجود در روده ، با عکسبرداری و به راحتی مشخص نمی شود، از ماده باریم استفاده می کنند تا مانع از عبور اشعه ایکس شده و ساختمان کلی روده نشان داده شود.

چگونگی انجام باریم انما

باریم را از راه لوله ای کوچک به درون رکتوم هدایت می کنند عملکرد آن به اینصورت است که دیواره داخلی روده را می پوشاند . به این دلیل که در حالت عادی اشعه ایکس نمی تواند تصویرهای خوبی را از بافت نرم بدن ولی این پوشش کمک می کند تا عکس های سیا و سفید واضح تری گرفته شود.موقع این عمل هوا داخل کولون پمپ شده و باز هم به بهتر شدن کیفیت عکس ها کمک می کند.

 

قبل از باریوم انما چه کار کنیم

قبل از انجام تست بایستی کولون خود را کانلا تخلیه کنید. برای این هدف روز قبل از باریوم غذا نخورید و تنها آب و مایعات مصرف کنید. مثل چای، قهوه، آب گوشت و یا نوشیدنیهای گازدار شفاف. شب قبل از باریوم باید ناشتا بخوابید فقط از یک داروی مسهل که بصورت پودر و یا قرص است استفاده کنید. در برخی موارد لازم می شود که از کیت انما که یک محلول پاک کننده است و برای پاک کردن کولون می باشد استفاده کرد.

لزوم باریوم

در صورت موجود بودن نشانه هایی پزشک معالج، برای اینکه علت ناراحتی را مشخص کند، ممکن است درخواست باریوم انما را به شما بدهد. عکسبرداری باریوم انما شرایطی مثل وجود پولیب ها و بیماری های مربوط به التهاب روده را برای پزشک مشخص می کند.

وجود درد در ناحیه شکمی

خونریزی از مقعد

به وجود آمدن تغییراتی در عادت های روده ای

کاهش وزن بدون علت منطقی

اسهال مزمن

یبوست مزمن

عوارض باریوم انما

تست باریوم انما خطرات زیادی ندارد و عوارض نادری دارد.

ملتهب شدن بافت در اطراف کولون

بسته شدن مسیر گوارشی

پاره شدن دیواره کولون

ایجاد آلرژی نسبت به ماده باریوم

حین انجام تست باریوم انما چه کار کنیم

لباس مخصوص پوشیده و لوازمی مثل عینک ، جواهرات و بدلیجات و … را بیرون بیاورید. اول برای اطمینان از تمیز بودن کولون عکسبرداری با اشعه ایکس صورت می گیرد، سپس لوله انما که روان و لغزنده می باشد را وارد رکتوم می کنند.سپس کیسه باریوم هم به لوله متصل می شود. که در صورت تجویز هوا هم وارد لوله می شود. لوله شامل یک بالن می باشد که به جلوگیری از خروج ماده کمک می کند.

ممکن است از شما خواسته شود در زوایای مختلف قرار بگیرید تا کولون پوشیده از باریوم شود. در اتمام کار قسمت اعظم این باریوم از لوله انما خارج می شود که بابقی ماده هم بعد از بیرون آوردن بالون خارج می شود.

وسایل مورد نیاز برای تنقیه

اریگاتور، سوندرکتال، لوله رابط، پایه، ظرف درجه دار که محلول شستشو داخل آن باشد، پاراوان، bed pan ، ماده ران کننده، ابزار شستشوی پرینه، پاراوان، پنبه، پتو

فواید تنقیه

خروج موتد زائد باقی مانده در روده، درمان یبوست سخت، درمان اسهال سخت، درمان دردهای رودوی، پایین کشیدن مواد زائد از اندامهای بالایی بدن مانند قلب، کبد و یا کلیه به طرف اندام های پایین تر، تسکین دردهای مربوط به زخم کلیه و مثانه

انجام تنقیه در خانه

مکان مناسب و گرمی را برای تنقیه اماده می کنند، که باید کاملا خصوصی و گرم و فضفدار باشد. مکان مورد نظر با دستشویی زیاد فاصله نداشته باشد تا برای اقدام به تخلیه کردن راحتتر باشید. گیت تنقیه را مطابق روش خودش می کنند که دارای تجهیزات کیسه آب، قلاب، شیلنگ و نوک رکتوم می باشد. حوله را پهن کرده و مقعد و نوک شیلنگ را چرب می کنند. با استفاده از موادی مانند آب لیمو، سرکه سیب، چای سبز، ریشه گیاه بابا آدم، چای بابونه محلول آب مقطر را آماده می کنند و آن آب را داخل کیسه می ریزند سپس گیره را باز کرده تا آب در شیلنگ حرکت کند. بیمار را به پشت می خوابانند طوری که پاها در شکم جمع باشند، نازل را تا ۷ یا ۸ سانتی متر داخل مقعد می کنند تا جایی که دیگر شیلنگ مقاومت کند و وارد نشود، بعد جریان آب را باز کرده تا جای ممکن آب را به درون می فرستند تا زمانی که تخلی بدن از آب شروع شود. بعد از اتمام این کار نازل را بیرون می کشند و به دستشویی می روند.

عنوان های جستجو شده برای این مطلب:

  • https://nurse21 com/انما-و-عوارض-آن/
  • انما چیست
درباره مدیر سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *